Museets hovedtypevogne m.m.

Alle emner med relevans for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Besvar
Niels Bay
Indlæg: 803
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af Niels Bay » 19. mar 2018, 07:00

Ifølge http://sporvejsmuseet.dk/ er der flg. planer for museets hovedtypevogne:

KS 107 skal tilbageføres til oprindeligt udseende.
KS 176 skal tilbageføres til oprindeligt udseende med to stænger.
KS 190 Her står det intet om, hvad planen er.
KS 257 forventes sat i stand som reklamevogn for Irma Kaffe.
KS 261 er under restaurering til 1927-udgave.

Alt i alt finder jeg disse dispositioner rimelige nok.

KS 567 (267) er færdigrestaureret som skærmmotorvogn. Når man læser, hvad der står på http://sporvejsmuseet.dk/ får man det indtryk, at den stadig er under restaurering på Bornholm, hvilket jo ikke er tilfældet, [b:35ac3mdg][color=#FF0000:35ac3mdg]idet den kom tilbage til museet i foråret 2017[/color:35ac3mdg][/b:35ac3mdg] :!: Paradoksalt nok er der et billede af den i restaureret udgave på Sporvejsmuseet. At man så ikke i samme moment har rettet teksten er en gåde. :-o

KS 275 er som bekendt driftsvogn på museet i førkrigsudgave. På http://sporvejsmuseet.dk/ står der, at den fremtræder i [b:35ac3mdg][color=#FF0000:35ac3mdg]1930[/color:35ac3mdg][/b:35ac3mdg]-udseende. Vognen fremstår med afviserlys, som jeg mener at denne vogntype fik successivt fra 1938 og fremefter. Så 1930-udseende bør vel rettes til [b:35ac3mdg][color=#FF0000:35ac3mdg]1938[/color:35ac3mdg][/b:35ac3mdg]-udseende.

At man vil sætte 257 i stand som reklamevogn for Irma Kaffe synes jeg er helt i orden.

Summa summarum, hvis man vil have en hovedtypemotorvogn i det udseende, som de fleste vogne havde de sidste omkring 20 år, og som vi husker dem, altså i efterkrigsbemaling, så må 190 være eneste mulighed. Den fremstår jo også stadig sådan, og det bliver den forhåbentlig ved med. Efter den udgik af den daglige drift i 1966 blev den anvendt som rangervogn og var med i specialarrangementer som tulipanvogn etc., ligesom den også deltog i diverse kavalkader. Senere var den udstillet på HT-museet på Islevdalvej. Hvad er status for denne vogn og de øvrige, der kom fra HT, nr. 359, 430 og 472 :?: De ser alle ud til at fremstå i en rimelig tilforladelig stand. Jeg har ikke glemt 305, den har jo været debatteret i andre tråde. 575 har jeg heller ikke glemt, den kom i drift på museet kort efter, at den var tilgået.
Med venlig hilsen

Niels Bay

S.Christensen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 18. aug 2010, 18:03

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af S.Christensen » 19. mar 2018, 20:09

Sporvejsmuseets hjemmeside redigeres af en anden end de som skriver i Bytrafik. Der er mange faktuelle oplysninger, og der kan derfor let indsnige sig småfejl. Nogle af billederne på hjemmesiden er også ældre end de burde være.
Desværre er der endnu ikke sporforbindelse til alle ti spor i Remise 3, og derfor kan værkstedet ikke systematisk underkaste alle vognene et nødvendigt eftersyn. Flere af vognene (også de, som ser relativ pæne ud) har ikke været løftet for eftersyn af undervogne siden omkring 1960. Da vi måtte under den åbne bivogn nr. 389, sad der store klumper af indtørret gadesnavs under vognen. Da alle kavalkader fra 1936 til 1972 har været kørt i stort set tørvejr, må snavset have siddet der fra første halvdel af 1930'erne, men vognen blev malet i 1960 - bare ikke underneden! OG det gælder stort set alle KS-museumsvogne.
Nogle af vognene kan måske klare sig med lidt vask og en opsmøring, medens andre skal have en langt mere omfattende istandsættelse. Vi ved dog endnu ikke hvilke vogne det drejer sig om.

Planen for hovedtypevognene er:
107 skal undersøges (jf. ovenfor). den kan restaureres i oprindelig udgave, men det koster en hel del, og der er også den mulighed, at den bevares i 1955-udgaven som repræsentant for en tidlig ombygning af hovedtypen.
176 restaureres i oprindelig udgave med åbne perroner g to stænger. Undervognen er allerede fremstillet.
190 bevares i seneste udgave 1955-1966, men den skal nok have er eftersyn (større eller mindre)
257 forventes bevaret som reklamevogn (men vi skal have sponsorstøtte)
261 er under restaurering i udgaven efter ombygningen i 1927
275 skal fortsat være i 1938-udgaven; men er i stort behov for en istandsættelse. Den tages derfor sikkert ud af drift når både 261 og 567 er kommet i drift.
567 er restaureret i 1911 - 1915-versionen; men er dog i behov af en slibning eller afdrejning af hjulene samt en færdiggørelse af den elektriske udrustning, før den for alvor kommer i drift. Den skal også godkendes af Trafik- Bolig- og Byggestyrelsen.

Med venlig hilsen
Svend Christensen

Bjørn
Indlæg: 936
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af Bjørn » 21. mar 2018, 17:33

Jeg syns SHS har en fin fordeling av hovedtypevognene så man får med seg "alle" varianter, i alle fall i hovedtrekkene. Man må jo huske på at på 260+ vogner med en fartstid på rundt 60 år så er det jo mange forskjellige endringer; vognene var jo heller ikke like, eller ens, som nye.
Forskjellige undervogner, med en eller to trolleystenger, etc., etc., mye av dette er jo for kjennere alene ...
Når det gjelder IRMA-vognene er jo denne nødvendigvis i samme "epoke" som 190, og altså eventuelt 107.

Mvh Bjørn

Niels Bay
Indlæg: 803
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af Niels Bay » 19. mar 2019, 07:26

Niels Bay skrev:
19. mar 2018, 07:00

KS 567 (267) er færdigrestaureret som skærmmotorvogn. Når man læser, hvad der står på http://sporvejsmuseet.dk/ får man det indtryk, at den stadig er under restaurering på Bornholm, hvilket jo ikke er tilfældet, idet den kom tilbage til museet i foråret 2017 :!: Paradoksalt nok er der et billede af den i restaureret udgave på Sporvejsmuseet. At man så ikke i samme moment har rettet teksten er en gåde. :-o
l dag er det nøjagtig et år siden, jeg gjorde opmærksom på dette. Hvad er der så sket siden? INTET, ABSOLUT INTET. DET ER SIMPELTHEN FOR DÅRLIGT. Det kan man ikke byde publikum. Nu må der være nogle internt i SHS, som sparker den ansvarlige bagi, eller får en anden til at varetage dette.

Der må være overensstemmelse mellem sporvejsmuseet.dk/ (Museets vogne) og de faktiske forhold. Inden vi får set os om, er det ca. 2 år, 2 måneder og en uge siden, at 567 kom tilbage fra Bornholm.
Med venlig hilsen

Niels Bay

S.Christensen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 18. aug 2010, 18:03

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af S.Christensen » 19. mar 2019, 11:45

Kære Niels Bay
Sporvejsmuseets hjemmeside er for tiden under omarbejdelse. Der kommer en helt ny hjemmeside med en ny webmaster. Derfor sker der ingen rettelser i den gamle hjemmeside i øjeblikket. Det er et meget omfattende arbejde, som museet naturligvis håber vil være færdigt inden muset åbner for en ny sæson.

I øvrigt har vognen ikke været i almindelig trafik endnu, idet der bl.a. har været en del opfølgende arbejde på vognens elektriske udstyr. Det skyldes primært, at det jo ikke har været muligt at prøvekøre vognen på Bornholm, samt at der af hensyn til vognens udseende i 1911 har været nødvendigt at benytte udstyr, der har vist sig at være mere slidt, end man måske i første omgang havde antaget.

Med venlig hilsen
Svend Christensen

Henrik Jensen
Indlæg: 175
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:51

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af Henrik Jensen » 20. mar 2019, 00:17

Apropos opdateringer. Hvad sker der på Bornholm? Nu er det over 4 måneder siden hjemmesiden sidst blev opdateret om arbejdet. Det er en gang var en dagbog er nu næsten blevet en årbog :-)

Mvh
Henrik Jensen

S.Christensen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 18. aug 2010, 18:03

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af S.Christensen » 21. mar 2019, 00:26

Hjemmesiden vedrørende Bornholm er senest opdateret den 24. februar 2019. Jeg har set efter umiddelbart før jeg skriver dette.

Venligt
Svend Christensen

Henrik Jensen
Indlæg: 175
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:51

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af Henrik Jensen » 21. mar 2019, 00:59

Hej

Det er rigtigt, hjemmesiden blev opdateret 24/2, men det var med omtale af bogen om restaureringen af KS 567/226. Det jeg spurgte til, var fremskridt i det igangværende arbejde. Det har ikke være opdateret siden november.

Mvh
Henrik Jensen

Henrik Jensen
Indlæg: 175
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:51

Re: Museets hovedtypevogne m.m.

Indlæg af Henrik Jensen » 22. mar 2019, 09:54

Så kom der en opdatering af shsbornholm.dk. Tak for det.

Mvh
Henrik Jensen

Besvar