KS 305 skal restaureres

Alle emner med relevans for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Besvar
Niels Bay

KS 305 skal restaureres

Indlæg af Niels Bay »

KS 305 vil blive sendt til Bornholm for restaurering.

Jeg synes det er en utrolig dårlig idé at restaurere nr. 305 i det oprindelige udseende, bare for at vise, at det er man i stand til. Det har jeg tidligere tilkendegivet her i forum
.
Man har en sporvogn i et udseende, som man kender. Når den er færdigrestaureret er der ingen, der kan huske, at den har set sådan ud. Det var nok som man havde haft tilstrækkeligt antal vogne, så kunne man have ladet en vogn restaurere i 1911 udseende. Man har af samme type nr. 309, som senere blev saltvogn, men store dele af den er udsat for tæringsskader.

Når det så er sagt, er der ingen tvivl om at folkene i Østermarie nok skal få et godt resultat ud af det. De er virkelig dygtige derovre.
Med venlig hilsen

Niels Bay
S.Christensen

Re: KS 305 skal restaureres

Indlæg af S.Christensen »

Men om ikke så mange år er der heller ingen, der kan huske vognen i dens seneste udseende. Den var senest i regulær trafik i 1960, og Sporvejsmuseet har flere vogne, der vil blive bevaret i deres seneste udgaver.
En klog mand sagde for ca. 40 år siden på en generalforsamling i SHS: "Der er masser, der går på Nationalmuseet og ser på Solvognen, og den er da ingen, der kan huske i daglig drift"

Venligst
Svend Christensen
Bjørn

Re: KS 305 skal restaureres

Indlæg af Bjørn »

Spørsmålet man må stille seg er jo "kommer man så til å oppleve en uombygget Engelhardt-vogn". Hvoror er det du (eller jeg) som bestemmer hvordan 305 skal restaureres? Vi er vel i den situasjon at da blir 305 ikke restauert, og det er jo nettopp det. Denne gjengeln drives ikke av hva sjefen sier hva man skal eller bør. Hvorfor vil du ikke restaurere den? For meg som er uskolert, er jo 305 bare nok en "gammel gul vogn" fra København, men som en uombygget 305 lager man en unik eller forskjellig vogn slik vogn. Her skal vi visse breddden av vognene i København, ikke bare dem "vi husker". Nå komer vi til oppleve en uombygget Engelhardt vogn slik den var tenkt og bygget som ny.

Mvh Bjørn
Besvar