KS´salg af Lunding 10 vogne til NESA

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Erikhj
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. aug 2014, 13:27

KS´salg af Lunding 10 vogne til NESA

Indlæg af Erikhj »

I Bent Jørgensen spændende billedhæfte "Elektrske sporvogne i København 501 - 708" vises og omtales KS 609 til KS 618.

Numrene oprindeligt var: KS 547, KS 548, KS 549, KS 550, KS 551, KS 552, KS 553, KS 554, KS 555, KS 556. Disse blev solgt til NESA i 1930´erne som helt nye, og blev hos NESA omnumereret til NESA 921 (KS 550), NESA 922 (KS 549), NESA 923 (KS 554), NESA 924 (KS 551), NESA 925 (KS 553), NESA 926 (KS 552), NESA 927 (KS 555), NESA 928 (KS 556), NESA 929 (KS 548), NESA 930 (KS 547).

Efter at NESA opgav sporvognsdriften i 1953, og i stedet indførte trolleybusser, tilbagekøbte KS de nævnte Lunding-vogne og nummererede dem: KS 609 (NESA 921/KS 550), KS 610 (NESA 922/KS 549), KS 611 (NESA 923/KS 554), KS612 (NESA 924/KS 551), KS 613 (NESA 925/KS 553), KS 614 (NESA 926/KS 552), KS 615 (NESA 555/927), KS 616 (NESA 928/KS 556), KS 617 (NESA 929/KS 548), KS 618 (NESA 930/KS 547)

Jeg mener et eller andet sted, at have læst at sporvognene hos KS, havde en lidt anden nuance af gul, end vognene hos NESA havde. Så er det jeg spekulerer på om KS vognene fra nummer 547 til 556 blev omlakeret inden leveringen til NESA eller om vognene endnu ikke var blevet lakeret ved aftalen om købet af de ti vogne. Stolperne ved dørene var jo også lakeret brune på NESA vognene, samt mener jeg at der også var andre kosmetiske forskelle.

Med venlig hilsen
Erikhj
Besvar