Århus Letbane forventes åbnet 23. september

Alle emner med relevans for Århus Letbane, Ring-3 Letbanen, Odense Letbane og andre danske letbaner.
Besvar
Niels Bay

Århus Letbane forventes åbnet 23. september

Indlæg af Niels Bay » 28. apr 2017, 20:00

Se sidste nyt om åbningsdato for Århus Letbane på dette link:
http://www.tv2ostjylland.dk/artikel/foe ... -september
Med venlig hilsen

Niels Bay

gnisten

Re: Århus Letbane forventes åbnet 23. september

Indlæg af gnisten » 29. apr 2017, 11:45

Kan man mon stole på det ? Først skulle det være her i maj !
Foreløbig er der kun de 400 meter der kan køres på mellem Ringvej Syd og Øllegårdsvej. Odder er først i gang med jordarbejder. Syd for Malling er der master, men mangler køretråde og returstrømskabler. Malling, Mårslet og Assedrup har kun køretråde over det ene spor. Indføring og ombygning til Århus H er i gang, men mangler en hel del endnu. Stoppestederne og Skejby station (3 spor) er ved at blive monteret og der opstilles signaler. Lystrup mangler køretråde og signalanlæg. Og mod Grenaa er der end ikke master endnu.
20-minuttersdrift er vel heller ikke noget alternativ til busserne langs Nørrebrogade-Randersvej ?
Artiklen lyder lidt ligesom den gamle historie om det fine nye svømmebassin, hvor man skal glæde sig der bliver fyldt vand i.
Vi glæder os i Århus !
:D :/
venlig hilsen

mss

Indlæg af mss » 29. apr 2017, 16:45

Det er da første gang der er sat dato på såvidt jeg ved?
Så mon ikke vi kan regne med det :)

Det bliver FANDENME fedt at kunne køre i sporvogn i en dansk by igen -for mig for første gang,
Jeg glæder mig!

Niels Bay

Indlæg af Niels Bay » 23. sep 2017, 08:05

God morgen

En kedelig nyhed: Den nye letbane åbner[b:3dit402r][color=#FF0000:3dit402r] ikke [/color:3dit402r][/b:3dit402r]som planlagt i dag. Læs mere bl.a. her:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/styrel ... levte-time
https://www.b.dk/nationalt/styrelse-afl ... us-letbane og
http://www.msn.com/da-dk/nyheder/indlan ... spartanntp

Hvad er det så man siger: DET ER BARE SÅ TYPISK DANSK :lol:. Det kan godt være, at man i Danmark er dygtige til at udføre konstruktioner etc., men en ting man ikke er dygtig til, og aldrig bliver det, er administrative forhold. Der er for mange, der skal give deres besyv med, hvilket også har været tilfældet her. Og man kan aldrig blive enige. For mange kokke fordærver maden :( .

Nå, på den anden side, hvis skidtet ikke er klart, er det bedre man venter til det er klart, men ærgerligt er det alligevel. Så er der måske en chance for at jeg kan nå hjem til den udskudte åbning ;) .
Med venlig hilsen

Niels Bay

Bjørn

Indlæg af Bjørn » 23. sep 2017, 11:39

En kommentar fra en som "ser det innefra" (Ikke meg):

Jeg vet ingenting om grunnlaget for danske myndigheters inngripen eller hva Keolis har lagt til grunn for å drive banen. Vi (biiip) var tidlig frempå og bad Aarhus om å stille spesifikke krav til firmaet for å unngå å falle i fellene vi slet med for tre-fire år siden. Det har vært en del samarbeid mellom Keolis (biiip) og Aarhus-selskapet, blant annet har enkelte nøkkelpersoner vært der borte og utøst sin kunnskap. Det er imidlertid ikke bare operatøren som representerer et potensielt problem for Aarhus Letbane.

Det er også problemer med infrastrukturen. Frittromsprofilet er for trangt ved en del holdeplasser og det virker som ingen har fanget opp at dette er farlig. Ett sted kan man bli klemt i hjel mellom et trappehus og en passerende vogn og slik bygger man bare ikke ny sporvei. Mange steder var gresssporet i ferd med å erodere bort (løs sand med frø i), kl-anlegget var med vilje bygget uten lodd og alt hang slapt, kl-master stod midt i gangtrafikk-strømmene, osv. Inntrykket under mitt besøk for halvannen uke siden var at de ga gass alt de hadde for å rekke åpningen og håpet å få det til, uten at noen av presentasjonene som ble holdt ga opplysninger om evt. problemer. Keolis Danmark var ikke til stede på Light Rail day utover å spandere kanapeer, Keolis Canada og Melbourne holdt derimot gode foredrag.

Når det gjelder fremføringen synes jeg de var veldig ulne når det ble hevdet at førerne kjørte på sikt når sporvekslene var sentraltstilt, som om det er den mest selvfølgelige ting i verden. Åpningen på lørdag gjelder kun strekningen med "siktkjøring" mellom "AU Hospital" og "Aarhus H" og der kjørte de prøvedrift med full produksjon under mitt besøk, det så også ut til at alt fungerte som det skulle. Det var litt krøll med trafikkprioriteringen enkelte steder, det var det eneste driftsmessige å sette fingeren på som vi kunne se fra bussturen - vi fikk ikke reise med vognene pga. manglende tillatelse.

Hvordan det står til med signalanlegget (ETCS) på Grenaa- og Odderbanene vet jeg ingenting om men i og med at det mangler kjøreledning og de ikke har fått kjørt noen tester av dette, langt mindre fått testet Tango-vognene, så tror jeg de skal få slite også med å åpne disse strekningene tidsnok til forventningene som er november for Grenaabanen. Det ble argumentert med at forsinkelsen skyldtes Banedanmark som måtte oppgradere strekningene for 100 km/t før de kunne kjøre men man slipper ikke på trafikken med 100 km/t på en bane der ingenting er testet, i hvert fall ikke i løpet av et par måneder. Jeg lurer på om ikke Letbane-representanten egentlig drev og tåkela litt, at det mangler kontaktledning måtte jeg oppdage på egen hånd en sen kveldstime - og som Siv Jensen ble jeg sjokkert. Samme kveld konstaterte jeg også at det ble jobbet 24/7 for å få banen ferdig, det var gulblink "over alt" langs traseen.

Skal jeg være ærlig så tror jeg Aarhus Letbane har mistet kontrollen. De har tilsynelatende latt de italienske konsortiet skalte og valte med prosjektet uten å holde kompetent oppsyn og nå smeller det. Det kan godt hende at Keolis greier å stable på beina det de trenger for å få i gang bytrafikken senere i år men de andre strekningene kommer sannsynligvis til å drøye.

Mvh Bjørn der har "biipet" litt

Ulrik J

Indlæg af Ulrik J » 8. okt 2017, 17:10

Hvornår åbner Århus Letbane, som er forsinket med dens åbning ?

Er der en sikker dato eller kan den blive udsat, hvilket jeg ikke håber kommer til at ske.

Hvilken strækning åbner først ?

mss

Indlæg af mss » 22. okt 2017, 17:16

Der er ingen dato endnu. Man håber at det bliver i forbindelse med at yderligere etaper skulle åbne, men det vides simpelthen ikke endnu.

Niels Bay

Indlæg af Niels Bay » 21. dec 2017, 11:13

Det blev kort nævnt i går aftes i TV-avisen, at den endelige godkendelse nu var i hus.

Se også nærmere her: https://stiften.dk/aarhus/Godkendelsen- ... kel/491200
Gratis kørsel d.d. efter kl. 11.00. :)
Med venlig hilsen

Niels Bay

Bjørn

Indlæg af Bjørn » 21. dec 2017, 17:24

Man må få lov å gratulere:
- jeg kommer sent, men jeg kommer godt (Skipper Worse)

Årets Julegave til Aarhus.

Mvh Bjørn
Og God Jul

Niels Bay

Aarhus letbanes allerførste tur med passagerer

Indlæg af Niels Bay » 22. dec 2017, 12:46

Se herom på dette link: https://www.youtube.com/watch?v=qvSVCPT-5cY og
Fra Banegården til Skejby: På tur med Letbanen: https://www.youtube.com/watch?v=0HiX5shh490
Med venlig hilsen

Niels Bay

Besvar