Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Jesper KD
Indlæg: 365
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 4. aug 2019, 01:32

˙4A Midlertidigt omlagt 8.4-(28.6?)2019 pga. vejarbejde så mod Svanemøllen st. ej Vennemindevej>Bellmansgade>Edvard Griegs Gade>Sibeliusgade>Østerbrogade men Kildevældsgade-Østerbrogade i begge retninger.
˙9A+˙31 Midlertidigt omlagt 10.3-(26.6?)2019 pga. vejarbejde så ej Gl. Kongevej(-Ved Vesterport-Hammerichsgade, 9A) i begge retninger men Alhambravej>Frederiksberg Alle>Vesterbrogade(>V. Farimagsgade, 31) mod Refshaleøen/Vesterport st. Midlertidig omlægning for 31 ændret 2.4.2019 så Madvigs Allé>Frederiksberg Alle>Vesterbro¬gade>V. Farimagsgade mod Vesterport st.
˙9A +˙72 Midlertidigt omlagt 4.3.2019-(15.5.2020?) pga. skybrydssikring så 9A ej Sønderjyllands Allé-Peter Bangs Vej i begge retninger men Ndr. Fasanvej>Finsensvej mod Glostrup st. og 72 ej direkte ad Smallegade>Peter Bangs Vej men Hospitalsvej>Howitz¬vej>Finsens-vej>Dalgas Boulevard. Midlertidig omlægning for 9A ændret 14.7.2019 så mod Glostrup st. Ndr. Fasanvej>Finsensvej>Dalgas Boulevard>Peter Bangs Vej>Sønderjyllands Allé.
˙31 Midlertidigt omlagt 2.4-(14.12?)2019 så ej Smallegade-Ndr. Fasanvej i begge retninger men Hospitalsvej>Howitzvej mod Ålekistevej.
˙34+97N Midlertidigt ændret 4.4-(15.9?)2019 pga. vejarbejde for at udvide Dybbølsbro så ej busstop ved Fisketorvet mod Flintholm st./Rådhuspladsen. Ændret 12.7.2019 så ej op og ned ad ramperne ved Dybbølsbro i begge retninger men uden stop ad Ring O2 mod Flintholm st./Rådhuspladsen.
176 Midlertidigt omlagt 27.3-(9.8?)2019 pga. delvis spærring og ensretning af Vangedevej så ej Vangedevej i begge retninger men Søborg Hovedgade>Dyssegårdsvej>Dalstrøget mod Skovshoved (busstop på Søborg Hovedgade ved Gladsaxevej og Dyssegårdsvej samt Dalstrøget ved Munkegårdsskolen). https://www.gentofte.dk/da/Borger/By-og ... Vangedevej
176 Ericavej-ture midlertidigt omlagt 27.5-(30.8?)2019 pga. vejarbejde så ej Ericavej-Fennevangen-Sognevej men alle ture Vangedevej-Ved Bommen-Snogegårdsvej.
Jesper KD skrev:
28. jul 2019, 23:33
Linjeændringer 11.8.2019
846 Kommunebus oprettet i Frederikssund i Jægerspris, Kyndby Huse, Dalby Huse etc. midt på dagen når ej skolebus. Borgere kan også benytte kommunebussen, når den kører skolekørsel uden betaling. Køreplan skulle blive tilgængelig på https://www.frederikssund.dk/Borger/Nat ... fik/busser 14 dage før ikrafttræden (men kan ikke ses endnu!). Se også https://www.frederikssund.dk/Agenda/com ... 184928.pdf Fra Nobina Danmark A/S Frederikssund og Keolis Danmark A/S Skibby til Frederikssund Handibusser (udbud K3) [BF.DK+BF.DK].
Frederikssund Kommunebus (linjenr. 814-819? – fremgår af https://www.moviatrafik.dk/media/7283/f ... 1-beh.xlsx) Oprettet Jægerspris Lægecenter (Parkvej 4)-Parkvej-Hovedgaden-Jægerspris-Møllevej-Over Dråby-Landerslevvej-Hyllestedvejen-Dråbyvej-Lærkevænget-Over Dråby Strand-Strandgårdsvej-Orebjergvej-Orebjerg Allé-Dalby Husevej-Dalby Huse-Toftegaardsvej-Kyndby-Kyndbyvej-Kyndby Huse (317+315) skoledage midt på dagen [FRS.DK]; Køreplan kan ses på https://www.frederikssund.dk/media/113c ... unebus.pdf. Frederikssund Handibusser (udbud K3).

846 Kommunebus: Skolebussen i Slangerup (tidl. 393) er udbudt som kommunebus sammen med svømmehalskørslen og den lukkede skolekørsel på Hornsherred – det skulle ifølge oplægget ikke få servicemæssige konsekvenser. Hvordan køres der?? Fra Nobina Danmark A/S Frederikssund og Keolis Danmark A/S Skibby til Frederikssund Handibusser (udbud K3) [BF.DK+BF.DK].

Kørslen i Frederikssund Kommune pr. 12.8.2019 kan ses på https://www.frederikssund.dk/media/e206 ... 8.2019.pdf

Thomas de Laine
Indlæg: 99
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 5. aug 2019, 10:19

Jesper KD skrev:
4. aug 2019, 01:32
˙34+97N (...) Ændret 12.7.2019 så ej op og ned ad ramperne ved Dybbølsbro i begge retninger men uden stop ad Ring O2 mod Flintholm st./Rådhuspladsen.
Dette gælder i begge retninger kun efter kl. 22. I dagtimerne køres ad ramperne, også i begge retninger.
Thomas de Laine
Myldretid

Thomas de Laine
Indlæg: 99
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 12. aug 2019, 14:07

Jesper KD skrev:
28. jul 2019, 23:33
Der er store besparelser på vej i Region Sjælland, bl.a. planlægges alle natbusser og 555 og 666 nedlagt. Se mere her:
https://www.regionsjaelland.dk/dagsorde ... 03736.aspx
https://www.regionsjaelland.dk/dagsorde ... 974503.PDF
(...)
120 Forkortet 12.2019 så ej Mosede Landevej-Karlslunde Strandvej-Karlstrup Strandvej-Solrød Strandvej-Solrød Byvej-Solrød Strand st.-Solrød Byvej-Jersie Strandvej-Københavnsvej-Egedesvej-Karlsvognen-Køge Nord st. (øst)-Karlsvognen-Egedesvej-Nylandsvej-Gl. Lyngvej-Ll. Lyngvej-Lyngvej-Stensbjergvej-Ølby st.-Stensbjergvej-Lyngvej-Københavnsvej-Tangmosevej-Værftsvej-Østre Banevej til Køge st. (øst, Østre Banevej) (121) men til Karlslunde st.
121 Oprettet 12.2019 Solrød Strand st.-(Solrød Byvej-Tværvej-Trylleskov Allé-Karlstrup Strandvej-Solrød Strandvej-Solrød Byvej (sløjferetning ukendt)-)Solrød Byvej-Jersie Strandvej-Københavnsvej-Egedesvej-Karlsvognen-Køge Nord st. (øst)-Karlsvognen-Egedesvej-Nylandsvej-Gl. Lyngvej-Ll. Lyngvej-Lyngvej-Stensbjergvej-Ølby st.-Stensbjergvej-Lyngvej-Københavnsvej-Tangmosevej-Værftsvej-Østre Banevej til Køge st. (øst, Østre Banevej) (120).
Køge Kommune planlægger at bestille forlængelse af linje 102A til Køge Nord st. fra juni 2020 til erstatning for (en del af) den nye linje 121. Se evt. mere her.
Thomas de Laine
Myldretid

Jesper KD
Indlæg: 365
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 13. aug 2019, 19:36

Thomas de Laine skrev:
12. aug 2019, 14:07
Jesper KD skrev:
28. jul 2019, 23:33
Der er store besparelser på vej i Region Sjælland, bl.a. planlægges alle natbusser og 555 og 666 nedlagt. Se mere her:
https://www.regionsjaelland.dk/dagsorde ... 03736.aspx
https://www.regionsjaelland.dk/dagsorde ... 974503.PDF
(...)
120 Forkortet 12.2019 så ej Mosede Landevej-Karlslunde Strandvej-Karlstrup Strandvej-Solrød Strandvej-Solrød Byvej-Solrød Strand st.-Solrød Byvej-Jersie Strandvej-Københavnsvej-Egedesvej-Karlsvognen-Køge Nord st. (øst)-Karlsvognen-Egedesvej-Nylandsvej-Gl. Lyngvej-Ll. Lyngvej-Lyngvej-Stensbjergvej-Ølby st.-Stensbjergvej-Lyngvej-Københavnsvej-Tangmosevej-Værftsvej-Østre Banevej til Køge st. (øst, Østre Banevej) (121) men til Karlslunde st.
121 Oprettet 12.2019 Solrød Strand st.-(Solrød Byvej-Tværvej-Trylleskov Allé-Karlstrup Strandvej-Solrød Strandvej-Solrød Byvej (sløjferetning ukendt)-)Solrød Byvej-Jersie Strandvej-Københavnsvej-Egedesvej-Karlsvognen-Køge Nord st. (øst)-Karlsvognen-Egedesvej-Nylandsvej-Gl. Lyngvej-Ll. Lyngvej-Lyngvej-Stensbjergvej-Ølby st.-Stensbjergvej-Lyngvej-Københavnsvej-Tangmosevej-Værftsvej-Østre Banevej til Køge st. (øst, Østre Banevej) (120).
Køge Kommune planlægger at bestille forlængelse af linje 102A til Køge Nord st. fra juni 2020 til erstatning for (en del af) den nye linje 121. Se evt. mere her.
Linket virkede ikke. Her er korrekt link.

Jesper KD
Indlæg: 365
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 14. aug 2019, 20:42

˙33 Midlertidigt omlagt 11.8-(1.11?)2019 pga. spærring af Kongelundsvej så ej direkte ad Kongelundsvej men Nøragersmindevej-Tømmerupvej-Ullerup-Kalvebodvej.

Hurtigruten til Rørvig og Odden kørte sidste gang 12. august pga. Region Sjællands besparelser på busdriften.

Her er historien for de to linjer inkl. forhistorierne:

Linie 555 København-Sjællands Odde
Forhistorien
Sommer 63 [JB] el. sommer 64 [OHJ s. 204] Oprettet med ekstrature på 666; I/S Odsherreds Omnibusser (De Grønne Busser ved Valdemar og Niels Nielsen (senere Niels Nielsens enke Margrethe NIelsen og Valdemar Nielsens svigersøn Jørgen Jensen), rutebilejer Rudolf Jørgensen (død (68?) og OHJ overtaget hans andel fra 1.4.69) og Odsherreds Jernbane (OHJ)) samt DSB (evt. forladt samarbejdet 60’erne/70’erne?) (alle fire parter var ligestillede interessenter i et konsortium. DSB deltog dog normalt ikke i kørslen, og driftsledelsen og regnskabsførelsen blev varetaget af OHJ); kun medtagelse af passagerer til/fra København; billetter skal afhentes senest dagen før [OHJ s. 200-204+OW.DK+JEB2.DK]:
Valby st. (Mellemtoftevej)-Odden
5.66 Omlagt så via Holbæk m.v. og udvidet så forår-efterår og jul alle dage, vinter fre og weekend; ej lokal passagerbefordring Valby-Holbæk og Vig-Yderby; billetter skal afhentes dagen før til nogle ture (Mols-Linien (nu Molslinjen) Sjællands Odde-Ebeltoft åbnet 18.5.66) [JB+DSB66]:
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - (Holbæk-)Vig-(Strandlyst-Ellinge Lyng-Gudmindrup-Stenstrup, kun nogle ture og kun sommer)Lumsås-(Overby Lyng-)Overby-Yderby-Odden Færgehavn
DSB66/DSB66/67 Omlagt så alle ture via Overby Lyng.
DSB66/67/DSB67 Forlænget så ej alle ture til Odden Færgehavn men nogle ture til Stenlejerne; ændret så nogle ture busskifte i Vig til Valby-Rørvig-linien (se 666).
DSB67/DSB67/68 Forkortet så ej nogle ture til Stenlejerne men alle ture til Odden Færgehavn.
DSB70/71 Vinterkøreplan udvidet så man-tors 1 tur, fre 2 ture, 3 ture og søn-hell. 4 ture mod Odsherred og man-tors 1 tur, fre og lør 2 ture og søn-hell. 3 ture mod Valby [OHJ s. 205].
DSB71 Sommerkøreplan man-tors 2-3 ture, fre 4 ture, lør 3-5 ture og søn-hell. 4 ture mod Odsherred og man-lør 2 ture søn-hell. 5 ture mod Valby.
DSB73/DSB73/74 Ændret så også stop i Audebo og Herrestrup (i DSB-plan busstop ved Audebo kun nævnt mod Rørvig og busstop ved Herrestrup kun nævnt mod Valby st. men lokal plan 28.9.75 nævnt i begge retninger).
DSB74+DSB75 Sommerkøreplan man-tors 2-3 ture, fre 4 ture, lør 3-5 ture og søn-hell. 4 ture mod Odsherred og man-fre 2 ture, lør 2-3 ture og søn-hell. 5 ture mod Valby. Ingen lokal passagerbefordring Valby-Holbæk og Audebo-Yderby:
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - Holbæk->Audebo>/<Herrestrup<-Vig-Strandlyst-Ellinge Lyng-Lumsås-Havnebyen-Odden Færgehavn
74/75 Ændret ved Holbæk st. så udvidet forplads med rutebilstation (Holbæk st. indviet 15.1.74 [ARK.DK] el. 4.10.74 [DSBB1/75 s. 17+DSB2/75 s. 20]) [DSBB3/74 s. 9].
DSB76/77 (Evt. ændret så ej via/busstop ved Audebo mod Odden Færgehavn og Herrestrup mod Valby st.?):
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - Holbæk-Vig-Strandlyst-Ellinge Lyng-Lumsås-Havnebyen-Odden Færgehavn
10.77 Krav om forudbestilling af plads ophævet [OHJ s. 204+DSB77/78].
28.9.80 Nedlagt og I/S Odsherreds Omnibusruter ophævet (7.4.93: 555) [JB+OHJ s. 208] (erstattet af 17E Holbæk st.-Hønsinge Lyng-Gudmindrup-Stenstrup-Lumsås-Overby-Odden Færgehavn, fra 23.5.82 17 Asnæs st.-Høve-Strandlyst-Ellinge-Gudmindrup-Stenstrup-Lumsås-Overby-Odden Færgehavn (OHJ [OHJ s. 185]) og 2.6.85 indgået i lokale ruter 61 og 63).

Den "rigtige" linie 555
7.4.93 Oprettet weekends og helligdage (fre eftermiddag 2 ture og lør formiddag 1 tur mod Odsherred og søn eftermiddag 2 ture mod Høje Taastrup) i perioden påske-efterårsferien (sommerferie daglig kørsel) af VT i forståelse med HT (23.5.82: 17E+2.6.85: 17). Særtakst. Ingen lokal befordring i Odsherred; De Grønne Busser Rørvig, DSB Holbæk (også garageret i Holbæk) og OHJ [BF89.5-6+JB+BYT5-93 s. 234+DSBSC s. 158]:
555 Høje Taastrup st. - uden stop - Fårevejle Kirkeby-Høve-Høve Strand-Strandlyst-Ellinge Lyng-Ellinge Skov-Højby Lyng-Kirkeåsvejen-Stenstrup-Lumsås-Overby Lyng-Overby-Havnebyen-Odden Færgehavn
(4?)94 Entreprenørændring så De Grønne Busser og OHJ. Mulighed for lokal befordring for passagerer i Odsherred til/fra Odden Færgehavn [JB].
DSB94 Man-tors kun sommerferie 2 ture, fre 1 tur* (sommerferie 2 ture*) (1 ekstra tur mod Odsherred), lør 1 tur og søn-hell. 1 tur (sommerferie 2 ture).
DSB94/95 Kørsel til 23.10.94: fre eftermiddag 2 ture, lør formiddag 1 tur og søn eftermiddag 1 tur mod Odsherred og fre og søn eftermiddag 1 tur og lør formiddag 1 tur mod Høje Taastrup.
7.4.95 Evt. entreprenørændring så 100 % De Grønne Busser, Rørvig.
7.4-22.10.95 (Senest) udvidet så 7.4-28.5 og 18.8-22.10 fre eftermidag 2 ture, lør formiddag og søn eftermiddag 1 tur mod Odsherred og fre eftermiddag 1 tur og søn eftermiddag 2 ture mod Høje Taastrup. I skolesommerferien 2.6-13.8 køres man-tors og lør 2 ture, fre og søn 3 ture mod Odsherred og man-lør 2 ture og søn 4 ture mod Høje Taastrup. Udvidet køreplan ved helligdage (påske, st. bededag, kr. himmelfartsdag og pinse) og efterårsferie.
29.3-20.10.96 Udvidet så 29.3-19.5 og 6.9-20.10 fre eftermiddag 2 ture, lør formiddag og søn eftermiddag 1 tur mod Odsherred og fre eftermiddag og søn eftermiddag 2 ture mod Høje Taastrup. 24.5-9.6 og 16.8-1.9 fre og søn 3 ture og lør 2 ture mod Odsherred og fre-lør 2 ture og søn 4 ture mod Høje Taastrup. 14.6-11.8 man-fre og søn 3 ture og lør 2 ture mod Odsherred og man-lør 2 ture og søn 4 ture mod Høje Taastrup. Udvidet køreplan ved helligdage (påske, st. bededag, kr. himmelfartsdag og pinse) og efterårsferie.
21.3-19.10.97 For- og eftersæson uændret driftsomfang men skolesommerferien 13.6-10.8 udvidet så 4 ture alle dage mod Odsherred og man-lør 4 ture og søn 5 ture mod Høje Taastrup.
3.4-18.10.98 Uændret driftsomfang.
26.3-29.7.99 Uændret driftsomfang.
30.7.99 Udvidet så kørsel hele året alle dage pga. Mols-Liniens nye færge fra 26.4.99 til Aarhus; de nye ture (benævnt 555E i plan?!) ej via Fårevejle Kirkeby-Høve men via Holbæk st. – uden stop - Asnæs st. – uden stop – Høve (mulighed for lokal befordring for passagerer i Holbæk og Odsherred til/fra Odden Færgehavn) [BF141.13].
1.11.99 Køreplansændringer [BF141.13].
23.12.99-2.1.2000 Udvidet så også kørsel jul og nytår.
14.4.2000 Omlagt så ej nogle ture via Holbæk st. – uden stop - Asnæs st. (benævnt 555E i plan?!) og nogle ture via Fårevejle Kirkeby men alle ture via Holbæk st. – uden stop - Fårevejle Stationsby (Adlers Allé)-Fårevejle Kirkeby. Søn-hell. én tur Høje Taastrup st.>Odden forår-efterår kun med stop i Holbæk [BF149.3].
(28.10.2005?) Reduceret så vinter (og senest 14.3.2008 også tidligt forår og efterår ekskl. efterårsferie) kun fre-lør-søn og også vinter søn én tur Høje Taastrup st.>Odden kun med stop i Holbæk.
7.4.2006 VTs 1. udbud af Hurtigbussen: Overtaget fra De Grønne Busser af Gislinge Turistfart ApS [BF191.8-9+193.4+MY.DK].
(26.10.2007/)14.3.2008 Omlagt så ej søn én tur Høje Taastrup st.>Odden kun med stop i Holbæk men alle ture via Fårevejle Stationsby-Fårevejle Kirkeby-Høve-Høve Strand-Strandlyst-Ellinge Lyng-Ellinge Skov-Højby Lyng-Kirkeåsvejen-Stenstrup-Lumsås-Overby Lyng-Overby-Havnebyen. Lokal befordring for passagerer tilladt lokalt i Odsherred og Holbæk-Odsherred (ej kun til/fra Odden Færgehavn) (evt. ændret 2.4.2004/28.10.2005 hvor krav om lokal befordring til/fra Odden Færgehavn slettet i plan). Takstændring så fortsat særtakst Høje Taastrup-Odsherred men lokale rejser i Holbæk og Odsherred efter normal Movia område V-takst.
30.10.2008 Overtaget af DitoBus A/S Holbæk (hasteaftale) pga. Gislinge Turistfart ApS’ konkurs [BF214.13+HUD].
3.4.2009 Udbud A3: Overtaget af Kruse A/S Roskilde [BF215.4+MOU-A3].
15.3-19.10.2011 Midlertidigt omlagt pga. renovering af busbroen (Høje Taastrup Boulevard) over Høje Taastrup st. så ej Gadehavegårdsvej til Høje Taastrup st. men Halland Boulevard til midlertidig busterminal (nordvest for Halland Boulevard/Blekinge Boulevard 5-10 min. gang væk).
28.10.2011/30.3.2012 Evt. takstændring så officielt ændret så ej særtakst Høje Taastrup-Odsherred men takst som kontantbillet til alle zoner i ét Movia-takstområde (prisen er ens i Movia område Hovedstaden og område Vest) (reelt også samme prisniveau tidligere).
9.12.2012 Udbud A9: Overtaget af DitoBus Linjetrafik A/S Holbæk og ændret så muligt at medtage kørestole uden forudbestilling og barne/klapvogne (rejseregler normaliseret med øvrige linjer).
22.3.2013 Reduceret så kørsel man-tors ej sommer, efterår og div. helligdage forår men kun skolesommerferie og så kørsel fre-lør-søn ej hele året men kun sommerhalvår (fx 22.3-22.10.2013).
11.4-19.10.2014 Sæson 2014.
27.3-18.10.2015 Sæson 2015.
18.3-23.10.2016 Sæson 2016.
7.4-22.10.2017 Sæson 2017.
23.3-21.10.2018 Sæson 2018.
12.4-12.8.2019 Sæson 2019.
13.8.2019 Nedlagt.

Linie 666 København-Rørvig
Forhistorien
¬ [OW.DK]
Primo 20’erne Oprettet af Niels Nielsen, Rørvig (senere ejer af De Grønne Rutebiler); afgang Nykøbing S 7.00, ankomst Trommesalen 23.15:
København (Trommesalen, kvægtorv)-Roskilde-Holbæk-Nykøbing S-Rørvig
Medio 20’erne Forkortet så ej til København men til Roskilde Kro (kort før Taastrup på den gl. landevej til København).
Medio/ultimo 20’erne Nedlagt.

[OW.DK]
Medio 30’erne Oprettet af ”et par vognmænd”, bl.a. Harald Gunnar Buus (uden koncessionsrettigheder; endte i retten men ej kendt ulovlig):
Valby-Odsherred
39/40 Nedlagt pga. 2. verdenskrig.

(48?) [OHJ s. 203] el. (45?) [OW.DK] Oprettet for sommerhusgrundejerforeninger ved den nordlige del af Sejerøbugten og bl.a. kørt af Harald Gunnar Buus [OHJ s. 204+OW.DK]:
Valby-Odsherred
?? Kendt udlovligt ved alle tre retsinstanser [OHJ s. 203].
53 Indgået i interessentskab nævnt nedenfor.

Påsken 3/4.53* Oprettet af I/S Odsherreds Omnibusser (De Grønne Busser ved Valdemar og Niels Nielsen (senere Niels Nielsens enke Margrethe NIelsen og Valdemar Nielsens svigersøn Jørgen Jensen), rutebilejer Rudolf Jørgensen (død (68?) og OHJ overtaget hans andel fra 1.4.69) og Odsherreds Jernbane (OHJ)) samt DSB (alle fire parter var ligestillede interessenter i et konsortium. DSB deltog dog normalt ikke i kørslen, og driftsledelsen og regnskabsførelsen blev varetaget af OHJ) (*offentliggjort køreplan fra 17.5.53); kun medtagelse af passagerer til/fra København; billetter skal afhentes senest dagen før [OHJ s. 200-204+JB1+VGH13-53 s. 161+DSB53+OW.DK]:
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - Audebo-Herrestrup-Vig-Strandlyst-Ellinge Lyng-Højby brugsf.-Nykøbing S st.-Skærby (Samaritterne)-Jagtborg-Rørvig Kro
12.5.56 Udvidet så enkelte ture sommerferie til Dybesø, fra Nykøbing S st. til Klint og fra Strandlyst til Høve Skov (fra DSB66/DSB67 benævnt Høve Pindal, Trekanten) (én tur lør eftermiddag fra Valby og én tur søn aften modsat; Dybesø-ture dog mod Dybesø lør og søn og modsat søn og man og længere driftsperiode så forår-efterår og jul) [JB+DSB56+plan+OHJ s. 205].
DSB58/59/DSB59 Endestation evt. flyttet så ej Rørvig Kro men Rørvig Havn (p-pladsen).
DSB66/DSB66/67 Nyt busstop ved Nyled mod Rørvig.
DSB67/68/DSB68 Omlagt så ej alle ture via Audebo-Herrestrup men enkelte ture via Holbæk (som ”555”) (og busskifte i Vig) og så ej alle ture via Strandlyst-Ellinge Lyng-Højby men enkelte ture ad anden rute.
11.8.69 Reduceret så ej enkelte ture sommer fra Strandlyst til Høve Skov [JB].
DSB70/71 Vinterkøreplan fre 2 ture, lør 3 ture og søn-hell. 3-4 ture mod Odsherred og fre 1 tur, lør 2 ture og søn-hell. 2-3 ture mod Valby; nogle ture busskifte i Vig til Valby-Odden-linien (se 555):
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - (Audebo-Herrestrup-)Vig-(Strandlyst-Ellinge Lyng-Højby (Dansk Havecenter)-)>Nyled>-Nykøbing S st.-(Skærby (Samaritterne)-Jagtborg-Kongelunden-Rørvig Havn(-Dybesø))/(Klint)
DSB71 Sommerkøreplan man-tors 3 ture, fre 4 ture, lør 4-5 ture og søn-hell. 3-4 ture mod Odsherred og man 3-4 ture, tirs-fre 2-4 ture, lør 3-6 ture og søn-hell. 4-5 ture mod Valby.
(DSB73/DSB73/74 Ændret så i DSB-plan busstop ved Audebo kun nævnt mod Rørvig og busstop ved Herrestrup kun nævnt mod Valby st. og så ej nævnt busstop ved Skærby (Samaritterne) – disse og flere busstop dog fortsat nævnt i lokal plan [29.9.74- og 22.5.77-plan]).
DSB74 Sommerkøreplan man-tors 3 ture, fre 4 ture, lør og søn-hell. 3-4 ture mod Odsherred og man 3-4 ture, tirs-fre 2-4 ture, lør 2-5 ture og søn-hell. 4-5 ture mod Valby:
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - >Audebo>/<Herrestrup<-Vig-Strandlyst-Ellinge Lyng-Højby Sj (Dansk Havecenter)->Nyled>-Nykøbing S st.-Lyngkroen-Rørvig Havn(-Dybesø)
DSB75 Sommerkøreplan man-tors 3 ture, fre 4 ture, lør og søn-hell. 3-4 ture mod Odsherred og man 3-4 ture, tirs-fre 2-4 ture, lør 1-4 ture og søn-hell. 4-5 ture mod Valby:
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - >Audebo>/<Herrestrup<-Vig-Strandlyst-Ellinge Lyng-Højby Sj st.->Nyled>-Nykøbing S st.-Lyngkroen-Rørvig Havn(-Dybesø)
DSB76/77 (iflg. DSB-plan ændret så ej via/busstop ved Audebo mod Rørvig Havn og Herrestrup mod Valby st. – se dog DSB73/DSB73/74):
Valby st. (Mellemtoftevej) - uden stop - Vig-Strandlyst-Ellinge Lyng-Højby Sj st.->Nyled>-Nykøbing S st.-Lyngkroen-Rørvig Havn(-Dybesø)
10.77 Krav om forudbestilling af plads ophævet [OHJ s. 204+DSB77/78].
28.9.80 Nedlagt og I/S Odsherreds Omnibusruter ophævet (7.4.93: 666) [JB+OHJ s. 208] (erstattet af 15E Holbæk-Fårevejle Stationsby-Fårevejle Kirkeby-Høve-Højby st.-Stårup-Lyngkroen-Rørvig (Dybesøvej)-Dybesø, nedlagt 23.5.82 (OHJ [OHJ s. 185]) og kørsel indgået i lokale ruter).

?? Tages/Vinthers Turistfart kørt “ad hoc-kørsel” i forbindelse med højtider og weekends uden tilladelse [JB+OHJ s. 209]:
Valby-Klint-(Rørvig)/(Odden)
(92/93?) Ophørt (666).

Den "rigtige" linie 666
7.4.93 Oprettet weekends og helligdage (fre eftermiddag 2 ture og lør formiddag 1 tur mod Odsherred og søn eftermiddag 2 ture mod Høje Taastrup) i perioden påske-efterårsferien (sommerferie daglig kørsel) af VT i forståelse med HT (23.5.82: 15E). Særtakst. Ingen lokal befordring i Odsherred; De Grønne Busser Rørvig, DSB Holbæk (også garageret i Holbæk) og OHJ [BF89.5-6+JB+BYT5-93 s. 234]:
666 Høje Taastrup st. - uden stop - Fårevejle Kirkeby-Høve-Høve Strand-Strandlyst-Ellinge Lyng-Ellinge Skov-Højby Lyng-Kirkeåsvejen-Stenstrup-Tengslemark-Klint-Nykøbing S nordvest-Lyngkroen-Rørvig Havn
(4?)94 Entreprenørændring så De Grønne Busser og OHJ [JB].
DSB94 Man-tors kun sommerferie 2 ture, fre 3 ture, lør 2 ture og søn 1 tur mod Odsherred og man-tors kun sommerferie 2 ture, fre 1 ture (sommerferie 2 ture), lør 1 tur og søn 2 ture (sommerferie 3 ture) mod Høje Taastrup.
DSB94/95 Kørsel til 23.10.94: fre eftermiddag 3 ture, lør 2 ture og søn aften 1 tur mod Odsherred og fre eftermiddag 1 tur, lør morgen 1 tur og søn eftermiddag 2 ture mod Høje Taastrup. Visse ture kun fra Strandlyst, hvortil 555 benyttes.
7.4.95 Evt. entreprenørændring så 100 % De Grønne Busser, Rørvig.
7.4-22.10.95 (Senest) udvidet så 7.4-28.5 og 18.8-22.10 fre eftermidag 2 ture, lør formiddag og søn aften 1 tur mod Odsherred og fre og søn eftermiddag og lør morgen 1 tur mod Høje Taastrup. I skolesommerferien 2.6-13.8 køres man-tors 2 ture, fre-lør 3 ture og søn 1 tur mod Odsherred og man-lør 2 ture og søn 3 ture mod Høje Taastrup. Visse ture kører kun til Kirkeåsvejen, hvor der skiftes til 555. Udvidet køreplan ved helligdage (påske, st. bededag, kr. himmelfartsdag og pinse) og efterårsferie.
29.3-20.10.96 Udvidet så 29.3-19.5 og 6.9-20.10 fre eftermiddag 2 ture, lør formiddag og søn aften 1 tur mod Odsherred og fre eftermiddag 2 ture (dog 1 tur kun fra Ellinge Lyng) og lør morgen og søn eftermiddag 1 tur mod Høje Taastrup. 24.5-9.6 og 16.8-1.9 fre-lør 3 ture og søn 1 tur mod Odsherred og fre 3 ture (dog 1 tur kun fra Ellinge Lyng), lør 2 ture og søn 3 ture mod Høje Taastrup. 14.6-11.8 man-lør 3 ture og søn 2 ture mod Odsherred og man-fre 3 ture (dog 1 tur kun fra Ellinge Lyng), lør 2 ture og søn 3 ture mod Høje Taastrup. Visse ture kører kun til Kirkeåsvejen, hvor der skiftes til 555. Udvidet køreplan ved helligdage (påske, st. bededag, kr. himmelfartsdag og pinse) og efterårsferie.
21.3-19.10.97 Reduceret mod Høje Taastrup så 21.3-8.6 og 15.8-19.10 (dvs. også “mellemsæson” 23.5-8.6 og 15.8-31.8) fre kun 2 ture (dog 1 tur kun fra Ellinge Lyng) og man-fre i skolesommerferien 13.6-10.8 kun 2 ture. Ellers uændret driftsomfang.
3.4-18.10.98 Uændret driftsomfang.
26.3-24.10.99 Uændret driftsomfang.
23.12.99-2.1.2000 Udvidet så også kørsel jul og nytår (nogle ture 555 Høje Taastrup st.>Ellinge Lyng med busskifte).
14.4.2000 Nyt busstop i Fårevejle Stationsby ved Adlers Allé [BF149.3].
14.4-22.10.2000 og jul/nytår Køreplansændringer bl.a. så forår/forsommer og sensommer/efterår ej fre-lør-søn i begge retninger men mod Rørvig Havn fre-lør.
16.4-21.10.2001 og jul/nytår Køreplansændringer bl.a. så forår/forsommer og sensommer/efterår ej mod Rørvig Havn fre-lør men fre-lør-søn i begge retninger.
22.3-20.10.2002 Uændret driftsomfang.
12.2001/12.2002 Reduceret jul og nytår så kun 23.12.2002 Ellinge Lyng>Rørvig og kun 1.1.2003 Rørvig>Høje Taastrup.
11.4-19.10.2003 Uændret driftsomfang.
12.2003/12.2005 Reduceret så ej kørsel jul og nytår.
7.4.2006 VTs 1. udbud af Hurtigbussen: Overtaget fra De Grønne Busser af Gislinge Turistfart ApS [BF191.8-9+193.4].
14.3-19.10.2008 Sæson 2008.
3.4-18.10.2009 Sæson 2009.
30.10.2008 Overtaget af DitoBus A/S Holbæk (hasteaftale) pga. Gislinge Turistfart ApS’ konkurs [BF214.13+HUD].
3.4.2009 Udbud A3: Overtaget af Kruse A/S Roskilde [BF215.4+MOU-A3].
26.3-24.10.2010 Sæson 2010.
15.3-19.10.2011 Midlertidigt omlagt pga. renovering af busbroen (Høje Taastrup Boulevard) over Høje Taastrup st. så ej Gadehavegårdsvej til Høje Taastrup st. men Halland Boulevard til midlertidig busterminal (nordvest for Halland Boulevard/Blekinge Boulevard 5-10 min. gang væk).
15.4-23.10.2011 Sæson 2011.
28.10.2011/30.3.2012 Evt. takstændring så officielt ændret så ej særtakst Høje Taastrup-Odsherred men takst som kontantbillet til alle zoner i ét Movia-takstområde (prisen er ens i Movia område Hovedstaden og område Vest) (reelt også samme prisniveau tidligere).
30.3-21.10.2012 Sæson 2012.
9.12.2012 Udbud A9: Overtaget af DitoBus Linjetrafik A/S Holbæk og ændret så muligt at medtage kørestole uden forudbestilling og barne/klapvogne (rejseregler normaliseret med øvrige linjer).
22.3-22.10.2013 Sæson 2013 og reduceret så ej fre-lør-søn og skolesommerferie også man-tors men hele perioden kun fre-lør-søn mod Rørvig og kun lør-søn modsat.
11.4-19.10.2014 Sæson 2014.
27.3-18.10.2015 Sæson 2015.
18.3-23.10.2016 Sæson 2016.
7.4-22.10.2017 Sæson 2017.
23.3-21.10.2018 Sæson 2018.
12.4-12.8.2019 Sæson 2019.
13.8.2019 Nedlagt.

Jesper KD
Indlæg: 365
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 22. aug 2019, 19:26

Jesper KD skrev:
3. aug 2019, 09:30
En førerløs 4,75 m-bus med linjenr. 249 kørte 28.5-24.8.2018 indendørs på Sjællands Universitetshospital Køge. Det var fase 1. Ved lanceringen var det forventningen, at både fase 2 (udendørs ved Slagelse Sygehus) og fase 3 (mellem Ølby st. og Sjællands Universitetshospital Køge) begge ville finde sted i år. Det er nok tvivlsomt nu, da det er tidskrævende at få tilladelser til at køre på offentlig vej. Ifølge https://ing.dk/blog/foererloese-busser- ... omt-226585 forventes det, at fase 2 kan finde sted til efteråret.
Mere info på https://www.moviatrafik.dk/foererloes-b ... a-sygehuse, https://www.moviatrafik.dk/presse/press ... 4923256771, https://www.tv2east.dk/artikel/selvkoer ... spaendende og http://navisen.dk/blog/selvkoerende-bus ... -slagelse/ (og mange andre steder).
Andre der har mere info om status og fase 2?
Teksten på https://www.moviatrafik.dk/foererloes-b ... a-sygehuse er nu opdateret! Fase 2, som oprindeligt skulle være startet i begyndelsen af 2019, forventes nu at starte i foråret 2020, og fase 3 er udskudt fra sommeren 2019 til 2020 (uden angivelse af årstid).
Der er desuden sket den justering, at der om næste fase på Slagelse Sygehus forventes, at bussen kører op til 18 km/t, hvor der tidligere stod 23 km/t, og i denne fase forventes den førerløse bus at få linjenr. 912. Ruten er justeret en anelse, så der også køres forbi indgang 5-7-9. Hastigheden i fase 3 forventes uændret at være op til 25 km/t.

Thomas de Laine
Indlæg: 99
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 22. aug 2019, 21:34

Jesper KD skrev:
22. aug 2019, 19:26
Jesper KD skrev:
3. aug 2019, 09:30
En førerløs 4,75 m-bus med linjenr. 249 kørte 28.5-24.8.2018 indendørs på Sjællands Universitetshospital Køge. Det var fase 1. Ved lanceringen var det forventningen, at både fase 2 (udendørs ved Slagelse Sygehus) og fase 3 (mellem Ølby st. og Sjællands Universitetshospital Køge) begge ville finde sted i år. Det er nok tvivlsomt nu, da det er tidskrævende at få tilladelser til at køre på offentlig vej. Ifølge https://ing.dk/blog/foererloese-busser- ... omt-226585 forventes det, at fase 2 kan finde sted til efteråret.
Mere info på https://www.moviatrafik.dk/foererloes-b ... a-sygehuse, https://www.moviatrafik.dk/presse/press ... 4923256771, https://www.tv2east.dk/artikel/selvkoer ... spaendende og http://navisen.dk/blog/selvkoerende-bus ... -slagelse/ (og mange andre steder).
Andre der har mere info om status og fase 2?
Teksten på https://www.moviatrafik.dk/foererloes-b ... a-sygehuse er nu opdateret! Fase 2, som oprindeligt skulle være startet i begyndelsen af 2019, forventes nu at starte i foråret 2020, og fase 3 er udskudt fra sommeren 2019 til 2020 (uden angivelse af årstid).
Der er desuden sket den justering, at der om næste fase på Slagelse Sygehus forventes, at bussen kører op til 18 km/t, hvor der tidligere stod 23 km/t, og i denne fase forventes den førerløse bus at få linjenr. 912. Ruten er justeret en anelse, så der også køres forbi indgang 5-7-9. Hastigheden i fase 3 forventes uændret at være op til 25 km/t.
Se også https://www.vejdirektoratet.dk/node/8198.
Thomas de Laine
Myldretid

Jesper KD
Indlæg: 365
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 22. aug 2019, 22:31

Jesper KD skrev:
28. jul 2019, 23:33
S-tog A+E Midlertidigt ændret 24.6-(20.9?)2019 pga. byggeri af Hovedstadens Letbane ved Lyngby st. så man-fre i dagtimerne A ej uden stop Hellerup-Jægersborg og Lyngby-Holte til Hillerød og E ej stop overalt til Holte men A uden stop Hellerup-Klampenborg til Klampenborg, selvstændig linje A Lyngby-Hillerød med stop overalt og E stop overalt til Lyngby. Weekend i dagtimerne ej A stop overalt til Hillerød men stop overalt til Lyngby og selvstændig linje A Lyngby-Hillerød med stop overalt. Aften og fre-lør nat normal drift. https://www.dsb.dk/trafikinformation/an ... lyngby-st/
Sporarbejdet forlænget til 14.10.2019.
Jesper KD skrev:
28. jul 2019, 23:33
S-tog Bx Sommerpause 24.6-20.9.2019.
Pausen forlænget til 3.11.2019.

S-tog A, C, F Reduceret 21.8-(3.11?)2019 pga. lokomotivførermangel og forsinket anlægsarbejde ved Lyngby så A man-fre i dagtimerne ej nogle ture til Solrød Strand men alle ture til Hundige, C reduceret weekend så ej 10 min.-drift i dagtimerne men 20 min.-drift hele driftsdøgnet og F reduceret man-fre i dagtimerne så ej 5 min.- men 10 min.-drift https://www.dsb.dk/trafikinformation/an ... efteraret/

Thomas de Laine
Indlæg: 99
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 23. aug 2019, 15:33

Jesper KD skrev:
22. aug 2019, 22:31
S-tog A, C, F Reduceret 21.8-(3.11?)2019 pga. lokomotivførermangel og forsinket anlægsarbejde ved Lyngby så A man-fre i dagtimerne ej nogle ture til Solrød Strand men alle ture til Hundige, C reduceret weekend så ej 10 min.-drift i dagtimerne men 20 min.-drift hele driftsdøgnet og F reduceret man-fre i dagtimerne så ej 5 min.- men 10 min.-drift https://www.dsb.dk/trafikinformation/an ... efteraret/
Linje F begyndte allerede at køre hvert 10. minut flere dage tidligere, nok fra mandag morgen.
Thomas de Laine
Myldretid

Jesper KD
Indlæg: 365
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 24. aug 2019, 12:46

Jesper KD skrev:
28. jul 2019, 23:33
Det er tid til en opdateret oversigt. Jeg har bl.a. tilføjet ændringer i august, som også kan ses på https://dinoffentligetransport.dk/trafi ... gust-2019/ - men jeg har OGSÅ tilføjet og opdateret rigtig mange andre oplysninger - so take a look!
Som sædvanlig: Husk gui-ta'r'en! Er der fejl eller mangler - især hvad angår oplysninger med fed, understreget tekst? Skriv en kommentar her i forummet eller send mig en mail på jesperincopenhagen@gmail.com.
Off-topic - og så alligevel ikke: Trofaste læsere af linjeændringsoversigterne vil vide, at jeg plæderer meget for gui'tar-princippet! At man giver, før man tager. Med andre ord: Rigtig mange af jer, der læser med her, ved rigtig meget, som jeres med-bus/sporvognsinteresserede gerne ville vide. Så hvorfor ikke dele jeres viden? Hvis alle gør det, bliver du jo også klogere! Så vær en rollemodel og giv først! Så er jeg sikker på, du nok skal få igen!
Årsagen til, at jeg nævner det nu igen, er denne fine artikel om købmanden med et godt tilbud, Lars Larsen:
I Danmark er vi på vagt, hvis nogen er flinke, dygtige eller hjælpsomme. Der er kun én ting, der er værre end flinke, hjælpsomme mennesker. Det er, hvis de ikke er flinke og hjælpsomme. Hvis de ikke giver først, men tager først. Det gælder i de personlige relationer, vi har med hinanden, men det gælder i særdeleshed også i forbindelse med købsoplevelser. Og der er kun én måde at afvæbne mistroen på, nemlig ved at gøre som Lars Larsen altid gjorde; give før du tager. Give et godt tilbud, det er svært at takke nej til. Tak for lektien, hr. Larsen.

Besvar