Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Jesper KD

Re: Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Indlæg af Jesper KD »

Jesper KD skrev:I anledning af, at den første sporvognslinie i Danmark åbnede 22.10.1863 og dermed for lidt mere end 150 år siden, er jeg begyndt at redigere og poste oversigter over sporvejs-, trolleybus-, benzinbus- og dieselbuslinjer i København. Detailoplysningerne går fra linjerne blev elektrificeret eller fik linjenr. og følger dem til de omstilles til busdrift og evt. ændrer linjenummer senere. Oversigterne er ført helt up-to-date, dvs. inklusive ændringer i år. Remiser og garager er nævnt samt permanente linjeændringer m.v. Midlertidige ændringer af kortere varighed inkl. under 1. og 2. verdenskrig er generelt ikke medtaget, ligesom tiden som hestesporvogn ikke er med i oversigten.
Rettelser, tilføjelser og kommentarer er som altid mere end velkomne! Jeg har markeret de steder, jeg er mest usikker på oplysningerne, med understreget (og evt. kursiv)- så især her må I meget gerne respondere, hvis I ved mere. Men jeg er naturligvis glad for feedback generelt, så oversigterne kan blive så korrekte som muligt. På forhånd tak!
Oversigten først i denne tråd er nu opdateret med links til oversigter for linje 75E, 119, 171E, 303S og 324
ole

Indlæg af ole »

Et flot katalog over S-rutehistorie mm. Tak.

:D Ole
Thorbjørn

Indlæg af Thorbjørn »

Hos mig er alle liniebeskrivelserne på sporvejsforum væk, mens dem der ligger på busforum kan ses.
Er det en fejl her, eller skal jeg selv i gang?
Thorbjørn
Administrator
Site Admin

Indlæg af Administrator »

Thorbjørn skrev:Hos mig er alle liniebeskrivelserne på sporvejsforum væk, mens dem der ligger på busforum kan ses.
Er det en fejl her, eller skal jeg selv i gang?
Thorbjørn
Det er en fejl, som er opstået på baggrund af min flytning at forum'et til "sin egen" serverplads, ifm. opdatering af forum'ets software.
Jeg har tilladt mig at rette link i oversigten i Jesper's indlæg, så alt nu burde virke.
Henrik Jensen

Indlæg af Henrik Jensen »

Hej

Det virker (for mig i det mindste).

Mvh
Henrik
Thorbjørn

Indlæg af Thorbjørn »

Nu fungerer det igen. Mange tak.
mvh
Thorbjørn
Jesper KD

Indlæg af Jesper KD »

Oversigten er opdateret med flere linjeoversigter for de linjer, der også kan ses herover!
Niels Bay

Vending ved Svanemøllen

Indlæg af Niels Bay »

En overgang vendte hver anden linie 1 eller 14 i dagtimerne på hverdage udenfor myldretiden ved Svanemøllen. Til at begynde med var det på linie 1, at hver anden vogn vendte ved Svanemøllen og senere linie 14. Man kan ikke umiddelbart af Jespers ellers udmærkede linieoversigter se noget herom. Denne ændring skal have fundet sted i 1959 eller tidligere, idet det i sommerkøreplanen for 1959 er linie 14, der vender her, og således var det frem til den holdt op som sporvogn i oktober 1965.
Er der nogen der ved mere om dette emne :?:
Med venlig hilsen

Niels Bay
ole

Indlæg af ole »

Og du er den lykkelige ejer af gamle ks køreplaner.
Det har jeg efterlyst.

Hilsen ole
Jesper KD

Re: Vending ved Svanemøllen

Indlæg af Jesper KD »

Niels Bay skrev:En overgang vendte hver anden linie 1 eller 14 i dagtimerne på hverdage udenfor myldretiden ved Svanemøllen. Til at begynde med var det på linie 1, at hver anden vogn vendte ved Svanemøllen og senere linie 14. Man kan ikke umiddelbart af Jespers ellers udmærkede linieoversigter se noget herom. Denne ændring skal have fundet sted i 1959 eller tidligere, idet det i sommerkøreplanen for 1959 er linie 14, der vender her, og således var det frem til den holdt op som sporvogn i oktober 1965.
Er der nogen der ved mere om dette emne :?:
Hej Niels
Jeg kan se af SHS' linie 1-bog, at alle ture på linje 1 fra 28.4.58 kørte helt til Hellerup. Fra 10.5.51 og frem hertil vendte hver anden tur på linje 1 ved Svanemøllen i tidsrummene ca. 9.30-15.30 og 20.30-23.30. Der blev i foråret 1951 etableret dobbeltsløjfe ved Svanemøllen. Fra 28.5.58 og frem til overgangen til busdrift i oktober 1965 vendte nogle af turene på linje 14 ved Svanemøllen.
Besvar