Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Jesper KD
Indlæg: 621
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD »

326 Omlagt 12.2022 så ej direkte ad Herredsvejen men Frejasvej-Industrivænget-Vølundsvej-Egespurs Allé (380R) [SN.DK].
380R Omlagt 12.2022 pga. køretidsproblemer så ej Egespurs Allé-Vølundsvej-Industrivænget-Frejasvej men direkte ad Herredsvejen (326) [SN.DK].
jf. https://www.sn.dk/hilleroed-kommune/tra ... nye-ruter/
Jesper KD
Indlæg: 621
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD »

Jesper KD skrev: 27. dec 2021, 21:37
Jesper KD skrev: 26. dec 2021, 00:07
Thomas de Laine skrev: 22. dec 2021, 20:08
Linje 5C kørte heller ikke ad Frederiksborggade i går morges - altså hverken før eller efter kl. 10.
Her ses de handicap-p-båse, der er etableret ved stoppestedet på Frederiksborggade mellem Nørre Farimagsgade og Rømersgade.
Fordi linje 5C 'midlertidigt' (dvs. ligesom de sidste par år) kører ad Vendersgade mod Amager, mener count down-standeren, at alle ture mod Amager er aflyst!
5C's midlertidige omlægning er ændret så der 27.12.2021-3.1.2022 køres ad N. Farimagsgade>Gothersgade>N. Voldgade mod Lufthavnen; ved Nørreport st. standes ved stoppestedet for linje 14, 94N og 350S i N. Voldgade. Det vides ikke, hvorfor den midlertidige omlægning er ændret. Omlægningen skyldes fortsat ulovligt parkerede biler i Frederiksborggade (og vel de lovligt parkerede i parkeringsbåsene ud for Flying Tiger).

OPDATERET 28.12.2021:
Der er fortsat opsat et skilt med midlertidigt stoppested i Vendersgade, mens der ikke er nogen skiltning af stoppested i Nørre Voldgade for 5C. Terminalkortene viser også fortsat, at stoppestedet er i Vendersgade. Det er ikke let at være buspassager ...
Nu - dvs. formentlig siden i går 3.1.2022 - kører 5C for første gang siden 2.9.2019 sin normale rute ad Frederiksborggade i begge retninger. Selv om det ikke fremgår af https://dinoffentligetransport.dk/5c eller Rejseplanen, stopper bussen mod Lufthavnen dog fortsat ikke ved N. Farimagsgade, hvor der dels er én handicapparkeringsplads, dels holder biler langs resten af kaststenen trods fuldt opmærket gul stribe (men der har selvfølgelig reelt heller ikke været stoppested i mere end 2 år). Stoppestedsstanderen ved N. Farimagsgade mangler også.

Det vides nu, hvorfor Vendersgade er spærret; det er pga. etablering af cykelgade, jf. https://www.facebook.com/gottliebpaluda ... 4787081081 og https://www.magasinetkbh.dk/indhold/ven ... aels-plads
Vedhæftede filer
IMG_0733.jpg
IMG_0733.jpg (114.86 KiB) Vist 323 gange
5C Frederiksborggade 4.1.2021 Rejseplanen.JPG
5C Frederiksborggade 4.1.2021 Rejseplanen.JPG (152.47 KiB) Vist 323 gange
Jesper KD
Indlæg: 621
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD »

Jesper KD skrev: 3. okt 2021, 03:51 ˙37 Midlertidigt omlagt 26.9-(1.12?)2021 pga. vejarbejde og ensretning af Danasvej så ej Thorvaldsensvej-Danasvej-Kampmannsgade i begge retninger men Bülowsvej>Rosen-ørns Allé>Gyldenløvesgade>V. Søgade mod Amagerværket.
˙37 Midlertidigt omlagt 26.9-30.12.2021/4.1.2022 pga. vejarbejde og ensretning af Danasvej så ej Thorvaldsensvej-Danasvej-Kampmannsgade i begge retninger men Bülowsvej>Rosen¬ørns Allé>Gyldenløvesgade>V. Søgade mod Amagerværket.
Vermlandsgade-ture midlertidigt omlagt 19.10.2021-(1.2?)2022 pga. genopretningsprojekt så ej Vermlandsgade i begge retninger men mod Amagerværket (dvs. man-fre morgenmyldretid) ad Amagerbrogade>Holmbladsgade.
Ulrik J
Indlæg: 33
Tilmeldt: 11. aug 2017, 11:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Ulrik J »

Er der planer om at nedlægge nogle af hovedstadens buslinjer på et tidspunkt hvor at udbudskontrakten bliver nedlagt på nogle linjer hvor kontrakten snart udløber og ikke kommer i udbud igen ?
Per Holm
Indlæg: 49
Tilmeldt: 31. jul 2015, 11:27

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Per Holm »

Ulrik J skrev: 8. jan 2022, 22:36 Er der planer om at nedlægge nogle af hovedstadens buslinjer på et tidspunkt hvor at udbudskontrakten bliver nedlagt på nogle linjer hvor kontrakten snart udløber og ikke kommer i udbud igen ?
Hvis der kommer til at mangle penge i kassen til at betale vognmanden (og dermed chaufførerne) med vil der nødvendigvis være drift der må bortfalde.

Et regionsrådsmedlem har i den anledning udtalt at driftsreduktionen ikke bør ske ude i æ bøhland hvor der kun er 2, 1 eller færre afgange i timen og ingen alternativer men snarere i midtbyen hvor der er masser af andre busser, metro osv. at køre med i stedet for.

Eksempelvis blev nævnt muligheden for at afkorte buslinje 15E til M3-standsningsstedet Vibenhus Runddel isf. at køre helt frem til Nørreport.


Hvis det aktuelle rejsemønster i forvejen er at bussen næsten tømmes ved Ryparken og Vibenhus Runddel kan forslaget synes at være forholdsvis fornuftigt i forhold til alternativet. Bussen kunne jo slå en fin sløjfe Øster Allé - Blegdamsvej - Tagensvej - Nørre Allé om eller gennem Rigshospitalet før den damper nordpå igen.
Jesper KD
Indlæg: 621
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD »

Per Holm skrev: 9. jan 2022, 07:55
Ulrik J skrev: 8. jan 2022, 22:36 Er der planer om at nedlægge nogle af hovedstadens buslinjer på et tidspunkt hvor at udbudskontrakten bliver nedlagt på nogle linjer hvor kontrakten snart udløber og ikke kommer i udbud igen ?
Hvis der kommer til at mangle penge i kassen til at betale vognmanden (og dermed chaufførerne) med vil der nødvendigvis være drift der må bortfalde.

Et regionsrådsmedlem har i den anledning udtalt at driftsreduktionen ikke bør ske ude i æ bøhland hvor der kun er 2, 1 eller færre afgange i timen og ingen alternativer men snarere i midtbyen hvor der er masser af andre busser, metro osv. at køre med i stedet for.

Eksempelvis blev nævnt muligheden for at afkorte buslinje 15E til M3-standsningsstedet Vibenhus Runddel isf. at køre helt frem til Nørreport.


Hvis det aktuelle rejsemønster i forvejen er at bussen næsten tømmes ved Ryparken og Vibenhus Runddel kan forslaget synes at være forholdsvis fornuftigt i forhold til alternativet. Bussen kunne jo slå en fin sløjfe Øster Allé - Blegdamsvej - Tagensvej - Nørre Allé om eller gennem Rigshospitalet før den damper nordpå igen.
Når letbanen åbner, vil linje 300S og 30E blive nedlagt, eller i det mindste reduceret meget markant. Letbanen vil formentlig også påvirke andre linjer i letbanens opland.
Man kan også forestille sig, at der bliver behov for reduktioner generelt, når de langsigtede følgevirkninger efter corona kendes: mere hjemmearbejde og flere der kører i egen bil
Thomas de Laine
Indlæg: 136
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine »

Jesper KD skrev: 9. jan 2022, 18:59Når letbanen åbner, vil linje 300S og 30E blive nedlagt, eller i det mindste reduceret meget markant. Letbanen vil formentlig også påvirke andre linjer i letbanens opland.
Letbanekommunerne, de tilstødende kommuner og Movia arbejder med det, der kaldes "Nyt Ringnet", ligesom man lavede "Nyt Bynet" i forbindelse med metrocityringen. De mere præcise linjeændringer er det vist først planen at få aftaler på plads om i løbet af 2023. Men jeg er enig i prognosen for linje 300S og 30E!
Jesper KD skrev: 9. jan 2022, 18:59Man kan også forestille sig, at der bliver behov for reduktioner generelt, når de langsigtede følgevirkninger efter corona kendes: mere hjemmearbejde og flere der kører i egen bil
Det er sikkert rigtigt og vil uden tvivl komme på dagsordenen, alene i kraft af at indtægter fra billetter og kort ligger under niveauet fra før 2020. Men man bør også overveje, om man nu helt kan regne med, at mere hjemmearbejde og mere kørsel i egen bil vil være blivende, eller om der snarere kommer til at ske en langsom tilbagevenden til noget, der ligger væsentligt tættere på gamle mønstre. Nogen er mere glade for hjemmearbejde end andre (det gælder både på arbejdsgiver- og medarbejderside; herunder ligger det, at nogen bedre kan administrere friheden end andre), og dem, der nu mener permanent at have valgt egen bil, kan komme til at opleve stadig mere trængsel på vejene, indtil beslutningen bliver genovervejet. Ikke for at underkende, at Corona har haft en helt målbar effekt i både den kollektive trafik og på vejene, men det bliver - på et eller andet tidspunkt - også hverdag igen.
Thomas de Laine
Myldretid
Buses Exposed
Jesper KD
Indlæg: 621
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD »

Jesper KD skrev: 4. jan 2022, 14:23
Jesper KD skrev: 27. dec 2021, 21:37
Jesper KD skrev: 26. dec 2021, 00:07
Her ses de handicap-p-båse, der er etableret ved stoppestedet på Frederiksborggade mellem Nørre Farimagsgade og Rømersgade.
Fordi linje 5C 'midlertidigt' (dvs. ligesom de sidste par år) kører ad Vendersgade mod Amager, mener count down-standeren, at alle ture mod Amager er aflyst!
5C's midlertidige omlægning er ændret så der 27.12.2021-3.1.2022 køres ad N. Farimagsgade>Gothersgade>N. Voldgade mod Lufthavnen; ved Nørreport st. standes ved stoppestedet for linje 14, 94N og 350S i N. Voldgade. Det vides ikke, hvorfor den midlertidige omlægning er ændret. Omlægningen skyldes fortsat ulovligt parkerede biler i Frederiksborggade (og vel de lovligt parkerede i parkeringsbåsene ud for Flying Tiger).

OPDATERET 28.12.2021:
Der er fortsat opsat et skilt med midlertidigt stoppested i Vendersgade, mens der ikke er nogen skiltning af stoppested i Nørre Voldgade for 5C. Terminalkortene viser også fortsat, at stoppestedet er i Vendersgade. Det er ikke let at være buspassager ...
Nu - dvs. formentlig siden i går 3.1.2022 - kører 5C for første gang siden 2.9.2019 sin normale rute ad Frederiksborggade i begge retninger. Selv om det ikke fremgår af https://dinoffentligetransport.dk/5c eller Rejseplanen, stopper bussen mod Lufthavnen dog fortsat ikke ved N. Farimagsgade, hvor der dels er én handicapparkeringsplads, dels holder biler langs resten af kaststenen trods fuldt opmærket gul stribe (men der har selvfølgelig reelt heller ikke været stoppested i mere end 2 år). Stoppestedsstanderen ved N. Farimagsgade mangler også.

Det vides nu, hvorfor Vendersgade er spærret; det er pga. etablering af cykelgade, jf. https://www.facebook.com/gottliebpaluda ... 4787081081 og https://www.magasinetkbh.dk/indhold/ven ... aels-plads
"Slid med vid: Ting ta'r tid!" Og: "Der kommer en god løsning i morgen!"
Senest i søndags 9.1.2022 var der atter opsat stoppestedsstander for stoppestedet lige efter Nørre Farimagsgade. Midt der hvor bussen skulle holde var der dog fortsat reserveret plads til handicappparkering! Desværre fik jeg ikke taget noget billede. Dette foto er taget her til eftermiddag. Stoppestedet er der, og i asfalten kan man ane, at der er fjernet en opstribning af bås til handicapparkeringen.
Vedhæftede filer
5C-Frederiksborggade-11.1.2022.jpg
5C-Frederiksborggade-11.1.2022.jpg (3.43 MiB) Vist 180 gange
Jesper KD
Indlæg: 621
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD »

˙7A+˙9A+˙18+˙23+97N Midlertidigt omlagt 6.12.2021-(21.1?)2022 pga. vejarbejde så mod Rødovrehallen/Glostrup st./Lergravsparken st./Klampenborg st./Rådhuspladsen st. ej Borgmester Christiansens Gade>Louis Pios Gade>Sigvald Olsens Gade>Borgbjergsvej men direkte ad P. Knudsens Gade (fra 3.1.2022 midlertidigt busstop på P. Knudsens Gade før Gustav Bangs Gade).
Besvar