HT-linjeændringer m.v. - historiske spørgsmål

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Jesper KD

Indlæg af Jesper KD »

Lad os under denne overskrift forsøge at samle linjemæssige og lign. spørgsmål og oplysninger af mere historisk karakter.

Er der nogen, som ved, hvad stoppestedsforkortelsen Svg stod for. Vognløbene på linje 4E kørte nogle morgenmyldretidsture på linje 42x fra Svg (formentlig et sted mellem Kgs. Nytorv og Nørreport st.) til Emdrup st. fra 2000 til 2001. Før og efter dette tidspunkt kørte ekstraturene fra Nørreport st.
Et bud kunne være Sværtegade, men jeg ved ikke, om busserne på det tidspunkt kunne køre mod den sædvanlige ensretning på Kr. Bernikows Gade (ligesom linje 42 og 43 gjorde indtil 29.10.95, og hvor cyklisterne kan køre mod ensretningen i dag). De normale ture på linje 42 og 43 kørte dog mod Nørreport ad Gothersgade. Andre bud på, hvad Svg står for?
Jeg håber, at nogen kan hjælpe!
På forhånd tak!
Thomas de Laine

Indlæg af Thomas de Laine »

Jesper KD skrev:Er der nogen, som ved, hvad stoppestedsforkortelsen Svg stod for. Vognløbene på linje 4E kørte nogle morgenmyldretidsture på linje 42x fra Svg (formentlig et sted mellem Kgs. Nytorv og Nørreport st.) til Emdrup st. fra 2000 til 2001. Før og efter dette tidspunkt kørte ekstraturene fra Nørreport st.
Et bud kunne være Sværtegade, men jeg ved ikke, om busserne på det tidspunkt kunne køre mod den sædvanlige ensretning på Kr. Bernikows Gade (ligesom linje 42 og 43 gjorde indtil 29.10.95, og hvor cyklisterne kan køre mod ensretningen i dag). De normale ture på linje 42 og 43 kørte dog mod Nørreport ad Gothersgade. Andre bud på, hvad Svg står for?
På forhånd tak!
Ikke direkte et svar på spørgsmålet, men i bilagsbindet med vognplaner til 9. udbud (hvor linje 4E/42x indgik), er "øsgv" angivet at være en forkortelse for Nørreport st., og i 7. udbuds vognplansbilagsbind (hvor linje 42/43 indgik) er "øsvg" angivet som forkortelse for Øster Voldgade, altså stoppestedet i Gothersgade ved Nørreport st., hvilket også var derfra, 42x-turene startede, når de udgik fra Nørreport.

Hvis "svg" alligevel var Sværtegade, hvilket jeg også mener er det eneste i området, der umiddelbart giver mening rent bogstavmæssigt, er spørgsmålet så, hvordan busserne kom derhen, efter at have sat passagerer af i/ved Ll. Kongensgade, hvor 4E endte.
Thomas de Laine
Myldretid ** Buses Exposed ** Cars Exposed
Jesper KD

Indlæg af Jesper KD »

Thomas de Laine skrev:
Jesper KD skrev:Er der nogen, som ved, hvad stoppestedsforkortelsen Svg stod for. Vognløbene på linje 4E kørte nogle morgenmyldretidsture på linje 42x fra Svg (formentlig et sted mellem Kgs. Nytorv og Nørreport st.) til Emdrup st. fra 2000 til 2001. Før og efter dette tidspunkt kørte ekstraturene fra Nørreport st.
På forhånd tak!
Ikke direkte et svar på spørgsmålet, men i bilagsbindet med vognplaner til 9. udbud (hvor linje 4E/42x indgik), er "øsgv" angivet at være en forkortelse for Nørreport st., og i 7. udbuds vognplansbilagsbind (hvor linje 42/43 indgik) er "øsvg" angivet som forkortelse for Øster Voldgade, altså stoppestedet i Gothersgade ved Nørreport st., hvilket også var derfra, 42x-turene startede, når de udgik fra Nørreport.

Hvis "svg" alligevel var Sværtegade, hvilket jeg også mener er det eneste i området, der umiddelbart giver mening rent bogstavmæssigt, er spørgsmålet så, hvordan busserne kom derhen, efter at have sat passagerer af i/ved Ll. Kongensgade, hvor 4E endte.
I en interne personalekøreplan fra 21.10.2001 kaldes afgangsstoppestedet for 42x-turene fra Nørreport også Øster Voldgade, mens det 24.3.2002 og 15.9.2002 kaldes Rosenborg. Der må være tale om samme stoppested i Gothersgade ud for Botanisk Have.
Siden jeg skrev mit indlæg, er Steen kommet med det nok mere sandsynlige bud, at Svg står for Sølvgade. Dvs. at ekstrabusserne afgik fra Øster Farimagsgade ved Sølvgade (Sølvtorvet).
Skulle det derimod være Sværtegade, kunne busserne vel have vendt med tomkørsel i en sløjfe via Holmens Kanal>Bremerholm>Gammel Mønt, forudsat at busbanen mod ensretningen udgik helt fra Holmens Kanal (det er dog nok usikkert om den gjorde det, da de normale ture på linje 42/43 indtil 1996 jo først kørte mod ensretningen fra Lille Kongensgade og nordpå). Så Sølvgade er formentlig det rigtige bud.
Thomas de Laine

Sølvgade er også en mulighed, men ekstraturene havde vel til formål at supplere kapaciteten mellem Nørreport og Rigshospitalet/Universitetsparken? Hvis de udgik fra Sølvgade kunne man jo lige så godt lade være med at køre dem.

Kan man se, på det du har, hvad køretiden mellem "svg" og Emdrup st. er? Og eventuelt om den er længere eller kortere end fra Nørreport st.
Thomas de Laine
Steen Esbensen

Indlæg af Steen Esbensen »

Køretiden var 19 min. Nøjagtig det samme som i starten af 1980'erne hvor ekstraturene på 43 mellem Sølvtorvet og Emdrup St blev kørt. Linje 43 ex fortsatte med tomkørsel ad Tomgårdsvej til Ørnevej Garage. På ekstraplanerne for linje 43 stod der, at såfremt trafikforholdene tillod det og der ikke stod mange passagerer ved stoppestedet skulle bussen vente 2-3 min inden fremkørsel til stoppestedet Ø. Voldgade/Sølvtorvet. Nogle af disse ture kørte også kun til Jagtvej på et tidspunkt. Kan det tænkes at det har været aflastning ved Farimagsgade. Busser fra Hovedbanen og fra Østerbro fx. Det kan også være pladsproblemer med holdende busser ved Nørreport. Steen
Thomas de Laine

Det kunne egentlig være interessant at vide, hvorfor disse ekstrabusser helt præcist kørte. Hvis de udgik fra Sølvgade/Sølvtorvet kunne det måske også være for, at der så var plads i dem til passagerer, der ellers måtte blive efterladt af busser, der var fulde allerede fra Nørreport?

Linje 4E kørte hvert 10. minut, ligesom linjerne mellem Nørreport og Rigshospitalet/Universitetsparken - altså linje 42/43 (ordinære ture), 72E/79E, 184/185 og 150S (tidl. 173E) - gjorde omkring årtusindskiftet. Alligevel var det kun hver anden 4E'er, der kørte en tur som 42x bagefter, dvs. kun hvert 20. minut, selvom der var en ledig 4E-bus hvert 10. minut! Det kunne også være sjovt at vide, hvad der lå bag dét valg.
Thomas de Laine
Jesper KD

Indlæg af Jesper KD »

Steen Esbensen skrev:Køretiden var 19 min. Nøjagtig det samme som i starten af 1980'erne hvor ekstraturene på 43 mellem Sølvtorvet og Emdrup St blev kørt. Linje 43 ex fortsatte med tomkørsel ad Tomgårdsvej til Ørnevej Garage. På ekstraplanerne for linje 43 stod der, at såfremt trafikforholdene tillod det og der ikke stod mange passagerer ved stoppestedet skulle bussen vente 2-3 min inden fremkørsel til stoppestedet Ø. Voldgade/Sølvtorvet. Nogle af disse ture kørte også kun til Jagtvej på et tidspunkt. Kan det tænkes at det har været aflastning ved Farimagsgade. Busser fra Hovedbanen og fra Østerbro fx. Det kan også være pladsproblemer med holdende busser ved Nørreport. Steen
Hej Steen
Kan du se, hvor lang køretiden var før og efter, altså dengang da turene begyndte ved Nørreport st.? Hvis kørtetiderne var længere på Nørreport-turene, underbygger det, at ruten på de ovennævnte "Sølvgade"-ture var kortere.
Steen Esbensen

20 minutter. (Ren køretid). Dvs at der her ikke er tale om tillagt 1 minut for omskiltning til "ikke i rute". De 20 minutter har varieret fra 19-21 minutter gennem tiderne.
Steen
Steen Esbensen

I publikumskøreplanerne har turen HBr - Tbv været 25 minutter. Svarende til tiden i de interne vognkøreplaner. Her havde man ikke tiden NVolg nævnt.
Steen
Jesper KD

Indlæg af Jesper KD »

Steen Esbensen skrev:20 minutter. (Ren køretid). Dvs at der her ikke er tale om tillagt 1 minut for omskiltning til "ikke i rute". De 20 minutter har varieret fra 19-21 minutter gennem tiderne.
Steen
Tak for svar. Det tager vel mere end et minut at køre fra Nørreport til Øster Farimagsgade/Sølvgade/Sølvtorvet, men det, at turene fra Sølvgade tog 19 minutter og fra Nørreport tog 20 minutter (19-21) underbygger, at Sølvgade er den rigtige "oversættelse" af forkortelsen Svg. Fint!
Besvar