HT-linjeændringer m.v. - historiske spørgsmål

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Jesper KD

HT-linjeændringer m.v. - historiske spørgsmål

Indlæg af Jesper KD »

Den nu forhenværende busterminal ved Ballerup station blev taget i brug ca. 1976/77. Jeg har set mange fotos af den gamle "femkant", hvor busserne holdt til og med 1976, og fra 25.9.77 blev linje 139 omlagt fra Baltorpvej syd for stationen til busterminalen, da der endelig var kommet mere plads.
Er der nogen, der kender en mere præcis dato for ibrugtagningen af busterminalen?
Jesper KD

Re: HT-linjeændringer m.v. - historiske spørgsmål

Indlæg af Jesper KD »

Jesper KD skrev:Den nu forhenværende busterminal ved Ballerup station blev taget i brug ca. 1976/77. Jeg har set mange fotos af den gamle "femkant", hvor busserne holdt til og med 1976, og fra 25.9.77 blev linje 139 omlagt fra Baltorpvej syd for stationen til busterminalen, da der endelig var kommet mere plads.
Er der nogen, der kender en mere præcis dato for ibrugtagningen af busterminalen?
Den tidligere busterminal ved Ballerup station var formet som en sekskant, ikke femkant - som man kan se her. Ifølge kb.dk er billedet taget i 1956, men det er dette foto også, hvor sekskanten endnu ikke er etableret, så enten er dateringen forkert, eller også er sekskanten etableret i løbet af 1956.
Ifølge mine noter blev den senere busterminal med overdækkede passagerarealer med de store "jernbuer" åbnet 1976/77 - nogen der kan komme det nærmere?

Her er billeder fra den såkaldte "Værløse trafikplads", som lå på Kirke Værløsevej ud for Læssevej - dvs. meget tæt på den daværende Værløse station. Jeg har fundet luftfotos af den her (1971) og her (1981, hvor den ikke blev brugt mere). Hvornår blev trafikpladsen nedlagt? Skete det mon 26.5.74, hvor Værløse station blev flyttet til den nuværende placering øst for Ballerupvej (i stedet for ud for Nellikevænget) - eller er det mon 25.9.77, hvor Hareskovbanen blev S-bane? I hvert fald blev linje 151 25.9.77 omlagt via busterminalen på Hareskovhvilevej. I køreplanen fra 1975 og 75/76 benævnes Værløse blot "LIlle Værløse" i planerne for både linje 150 og 151, men fra 1976-planen står "Værløse st." i planen for linje 151, mens det først gælder 150-planen fra 25.9.77.
Besvar