Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Alle emner med relevans for det gamle Århus Sporveje.
Besvar
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Indlæg af Niels Bay »

I Bjørns indlæg af 21. januar 2012 i tråden "bakning" og styring af sporvogne mm under Københavsn Sporveje spørges om flg.
Bjørn skrev:Når vi først er inne på Århus; hvor mange vognløp behøvde man i det daglige? Vognene gikk jo annenhver gang på 1 og 2 slik at det strengt tatt bare var en vognløpsplan viljeg tro?
Når jeg nu i det følgende vil belyse forskellige forhold omkring ÅS, har jeg fundet det mere hensigtsmæssigt at oprette en ny tråd under rubrikken Århus Sporveje.

Siden d. 15. november 1947 har man generelt kørt med 5 minutters interval på fællesstrækningen Banegårdspladsen – Marienlund og 10 minutters drift på yderstrækningerne hhv. linie 1 Banegårdspladsen – Dalgas Avenue og linie 2 Banegårdspladsen – Kongsvang.

Under sommerkøreplanen i 1950 kørte man forsøgsvis med 3¾ minuts interval på fællesstrækningen og 7½ minut på yderstrækningerne. Solokørende motorvogne midt på dagen og påhængt bivogn under morgen- og eftermiddags/aftenmyldretiden.

Jeg er desværre ikke i besiddelse af gamle køreplaner fra sporvognstiden, men ud fra en foretaget analyse baseret på en afstandsmæssig og stoppestedsmæssig vurdering skønnes det, at gennemkørselstiden på linie 1 og 2 har været hhv. 23 og 25 minutter. Dette viser et behov på 13 vognløb. Ekstravogne kunne forekomme.

Når vi nu er inde på forhold omkring Århus kan det da lige tilføjes, at man også her udrangerede vogne før tiden. Således udrangeredes nr. 19 efter en brand i oktober 1968. Der havde også været brand i nr. 15 i september 1969, men da der var tale om en mindre omfattende brand, blev vognen genopbygget. Nr. 12 og 20 blev på grund af delvis defekte motorer hensat tidligere i 1971.

Hvis vi lige skal se på en kortfattet udvikling af sporvejsnettet, ser det således ud:
- 7. juli 1904. Kørslen oprettes mellem Dalgas Avenue og Trøjborgvej. Strækningen er enkeltsporet med vigespor undervejs. Dobbeltspor etableres successivt i perioden 1908-1935.
- 1. januar 1930 forlænges strækningen fra Trøjborgvej til Marienlund (På daværende tidspunkt betegnet Riis Skov, ændret i 1957, hvor samtidig destinationen Marselisborg ændredes til Dalgas Avenue). Driften på linie 2 indledes ligeledes 1. januar 1930. Til at begynde med kørtes mellem Banegårdspladsen og Harald Jensens Plads.
- 1. november 1935. Linie 2 forlænges til Kongsvang.
- Natten mellem 21. og 22. august 1944 forøves schalburgtage mod remisen ved Dalgas Avenue, hvor næsten hele sporvognsmateriellet ødelægges.
Herefter var sporvejsdriften midlertidigt indstillet. De yngste vogne, 4 motorvogne var kun ca. 1½ år gamle.
- 18. juli 1945 indsættes to motorvogne og én bivogn på linie 1.
- 11. september 1945 indsættes de første vogne på linie 2.
- 19. oktober 1945 føres linie 2 igennem til Marienlund.
- 27. oktober 1945 er der leveret så mange vogne, at det er muligt at køre med 7½ minuts interval på fællesstrækningen.
- 2. november 1945 omfatter vognparken 12 motorvogne og 12 bivogne. Der er tale om delvis genopbyggede vogne.
- Ultimo 1947 er de sidste nye sporvogne leveret, således at sporvognsmateriellet nu omfatter 20 motorvogne, nr. 1-20 og 19 bivogne, nr. 41-59.
- 4. december 1955 flyttes sløjfen i Kongsvang til ridehallen.
- Fra 1961 og fremefter var kørslen på linie 2 mellem Kongsvang og Store Torv dubleret med busser i eftermiddagsmyldretiden.
- 6. november 1971 indstilles sporvejsdriften.

Det kunne være interessant, hvis Steen, eller andre kunne lægge en ÅS køreplan på bordet.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Indlæg af Bjørn »

Det kan se ut til at man minimum måtte bruke 11 "tog", så 12 eller 13 ser ut til å være realistisk, noe som jo gir en reserve på 7-9 vogner som vi vel må si er fornuftig.
Da tåler man vel også å miste 2-3 vogner, i alle fall når man er kommet så langt at det åpenbart snart er slutt og hvor busserstatning er vel så enkelt.
Jeg fant en publikumskjøreplan fra 1969 under "vognstyrer.dk." og en vogn som forlater Kongsvang på "03" vil rekke å ta avgang på "53" i neste time, altså en omløpstid på 1 time og 50 minutter. Da er det 5' i Marielund, 10' ved remisen, 2' i Marienlund igjen og altså 5' i Kongsvang.
Dette er jo minimum (11 "tog").

Mvh Bjørn
(Vognløpsteoretiker, Oslo)
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Elektrisk sposkifte

Indlæg af Niels Bay »

Det kan tilføjes, at det eneste elektriske sposkifte ved ÅS blev etableret i 1947. I sagens natur drejer det sig selvfølgelig om Banegårdspladsen, hvor sporet deler sig, til venstre over Bruuns Bro (Linie 1 mod Dalgas Avenue) og ligeud ad Banegårdsgade (Linie 2 mod Kongsvang).
Ved endestationen på Dalgas Avenue, hvor remisen lå, forblev sporskifterne manuelle. Her var det muligt både at køre retvendt ind og bakke ind i remisen.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Ruder

Indlæg af Niels Bay »

Med nogle enkelte undtagelser fik vognparken i løbet af 50’erne nye ruder. I forbindelse hermed forsvandt de hvide vinduesrammer. De få undtagelser var motorvognene nr. 14 og 17 samt bivognene 54 og 59.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Linielanterner

Indlæg af Niels Bay »

Også hos ÅS havde man farvede linielanterner. I begge ender var der hhv. en rød (Linie 1) og en grøn (Linie 2). Der var således kun tændt én enkelt lanterne, afhængig af hvilken linie, de pågældende vogne kørte på.
Med venlig hilsen

Niels Bay
gnisten
Indlæg: 72
Tilmeldt: 21. jan 2012, 13:52

Re: Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Indlæg af gnisten »

Køreplanen blev ikke ændret de sidste 20 år og der var normalt 13 vognløb, idet der var 20 min. pause ved Dalgas Avenue. Her stod 2 løb over, så der var tid til bivognsrangering, udskiftning og mindre arbejder.
Der var kun 2 transversaler, Banegårdsplads og Østbanetorvet. Sidstnævnte brugtes ikke i normal drift.
Der var fødepunkter ved Remisen, Banegårdsplads, Store Torv og Skovvejen.
De sidste vogne der mistede de hvide vinduesrammer var 15 og 55. Men der fandtes forskellige vinduestyper til det sidste, hvilket også ses på de bevarede eksemplarer
Da Nørreport var udvidet blev det muligt at rette kurven fra Nørregade til Knudrisgade ud. Dette skete i 1967.
Så sent som sommeren 1968 blev sporet i Skovvejen mellem Østbanetorv og Sandgravvej fornyet. Også de Mezas vej er blevet omlagt/fornyet en gang i 60-erne, men jeg husker ikke året.
Ekstrakørslen i eftermiddagstimerne på linie 2 var kun fra Store Torv (linie 6-endestationen) og til Kongsvang, ikke mod byen. Den kørtes først af Triangelbusser, senere af 120-serien og sidst af 140-serien (Volvo).
Har både køreplan og billeder, men endnu ikke fundet ud af at uploade. Mere følger.
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Indlæg af Bjørn »

Det betyr altså at de i hovedsporet kun var to motgående sporskifter; Banegårdsplass og ved remisen? Altså 7 sporskifter i hele hovedsporet; 2 ved remisen, fire på banegårdsplads og to ved Østbanetorvet? Ikke særlig spennende sporplan m.a.o., men sikkert tilstrekkelig.
Jeg har reist med trikk der Marienlund - Kongsvang tur/retur en eneste gang i 1966 eller noe slikt.

Mvh Bjørn
Hans Kjærgaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. feb 2012, 17:15

Sporskifter på Store Torv

Indlæg af Hans Kjærgaard »

Der mangler sporskifterne på Store Torv ved stoppestedet i opgørelsen, dette stoppested hang sammen med en endestation for trambuslinje 6 mod Risskov.
mvh Hans
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Indlæg af Niels Bay »

gnisten skrev: Også de Mezas vej er blevet omlagt/fornyet en gang i 60-erne, men jeg husker ikke året.
Strækningen de Mezas Vej - Harald Jensens Plads - Skanderborgvej blev allerede omlagt/fornyet i 1955. Nærmere betegnet i perioden 21. juli - 20. oktober.
Derudover kan det tilføjes, at sløjfen i Kongsvang blev renoveret i juni 1967. I forbindelse hermed blev der etableret ind- og udkørselssignaler.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: Generelle forhold omkring Århus Sporveje

Indlæg af Niels Bay »

Niels Bay skrev: ...Derudover kan det tilføjes, at sløjfen i Kongsvang blev renoveret i juni 1967. I forbindelse hermed blev der etableret ind- og udkørselssignaler.
På dette link ses det omtalte udkørselssignal i Kongsvang-sløjfen:
https://www.google.dk/search?q=kongsvan ... pEoVa_M%3A
Der er en del øvrige trafikbilleder og alt mulig andet på linket.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Besvar