Sporplan og kjørelister

Alle emner med relevans for det gamle Århus Sporveje.
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Sporplan og kjørelister

Indlæg af Bjørn »

Det siste først:

Ved å studere et par rutetabeller kan man se at det tok 1 time og 48 minutter å kjøre en hel "tur" (eller hva man nå vil kalle det), fra Dalgas avenue - Marienlund - Kongsvang - Marienlund - Dalgas avenue (det her er et anslått minimum). Samme vogntog kunne dermed begynne på en ny runde to timer seinere, noe som betyr minimum 12 tog i omløp ved 10' rute. Det kan jo passe godt med at man hadde ca. 13 tog i omløp, noe som gir 2 timer og 10' i omløpet. Så kan man selv regne ut hvor mange tog som trengtes ved f.els. 7-8' rute.
Vogntogene gikk alltid annenhver tur på linje 1 og 2.
Visse (et?) vogntog ble kjørt ut mot Kongsvang ved at man rangerte fra remisen med bivogn foran til Baneårdsplass hvor man så skiftet kjøreretning og benyttet transversalen for å komme mot Kongsvang. Ut fra rutetabellen kan det s eom som det er flere tilsvarende utkjøringer, men disse kjørte kanskje ikke med bivogn.
Ved innkjøring om kvelden var det to eller tre (?) vogner som kjørte inn ved å kjøre fra Kongsvan til Banegårdplads, skiftet kjøreretning og via transversalen kjørte til remisen. Her var det ikke behov for å rangere med bivogn idet disse var blitt koplet av tidligere på kvelden ved remisen.

Ved 12 - 13 tog i trafik var det 7 eller 8 motorvogner og 6 eller 7 bivogner som ikke var i bruk, noe som vel var en realistisk reserve idet noen vogner jo alltid var under behandling av verkstedet.

Sporplan 60-tallet


Hele spornettet var dobbeltsporet. Det var vendesløyfe ved Marienlund og Kongsvang og en langstrakt vendesløyfe ved Dalgas avenue med et parkanlegg mellom sporene. Det var ingen sidespor eller dobbeltsløyfer.

Ved Århus Ø (Østbanetorvet?) fantes en transversal.
Ved Århus H (Banegårdsplads) fantes en transversal.
Ved Banegårdsplads delte linjene seg i to. Det ene motgående sporskiftet kunne manvøreres elektrisk (eneste i Århus)
Ved St. Pauls kirke gikk nord- og sydgående spor på hver sin side av kirken.

Ved remisen var det to haller:

Spor 1 - 4 i den ene hallen

Spor 5 og 6 mellom de to hallene. Spor 5 var ikke i bruk (et skurer bygget over sporet). Spor 6 be brukt til oppstilling av tårnvogn.

Spor 7 - 10 i den andre hallen.

Spor 11 i et tilbygg til denne hallen.

Sporene 1 og 2 samlet seg før sposrkiftet som ledet inn mot spor 3 og 4. Sporskiftet mellom 3 og 4 etter dette sporskifte

Spor 5 og 6 samlet seg før sporskiftet inn mot sporene 7 og 8, liksom spor 7 og 8 samlet seg . Disse to sporgruppene samlet seg før sporskiftet i sporet mot spor 1 - 4.

Nordfra var det et motgående sporskifte og en høyreurve inn mot remisene. Fra denne kurven kunne man kjøre direkte inn på alle spor.
Man kunne også kjøre forbi dette sporskiftet og bakke in mot remisen i en kurve sørfra, men da IKKE mot sporene 9, 10 og 11 idet kurve frad ette sporet og sporet direkte inn nordfra samlet seg etter der sporskiftet som grenet av mot 9 - 11, me før skiftet som grenet av mot sporene 5 - 8.

Fra sporene 1 -8 kunne man såldes kjøre direkte ut mot selve endestasjonen.

Ut fra det fantes det 8 sporskifter i hovedspor:

2 på Østbanetorvet (?) i transverslen
4 på Banegårdsplass hvorav 2 i transversalen og 2 i hovedsporet (skille mellom linje 1 og 2)
2 ved innkjøringen til remisen, et motgående nordfra og et medgående nordfra.

Det var således kun to - 2 motgående sporskifter i "normalkjøreretningen i hovedspor. Resten var medgående sporskifter.

Inne i remisegården fantes 11 sporskifter slik at det totale antall sporskifter ved Århus sporveje var 19.

Det var således ikke mange muligheter til å kjøre feil...

Mvh bjørn
Niels Bay
Indlæg: 863
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af Niels Bay »

Som omtalt i tråden "bakning" og styring af sporvogne mm (Københavns Sporveje) i indlæg af 31. januar 2012 hodt man op med at skubbe bivogne i april 1959, hvorefter proceduren med at have linie-2 vogntog påhængt linie-1 vogntog fra remisen til Banegårdspladsen, var fast standard resten af tiden man kørte med sporvogne i Århus/Aarhus.

Den langstrakte vendesløjfe som Bjørn omtaler, strakte sig fra endestationen og frem til rundkørslen ved Marselis Boulevard, en længde på ca. 300 m fra endestationen på Dalgas Avenue udfor remisen.
Med venlig hilsen

Niels Bay
SørenG
Indlæg: 139
Tilmeldt: 4. okt 2010, 22:39

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af SørenG »

Hej

Jeg har tegnet en sporplan ud fra foto's og Bjørns detaljerede oplysninger.
Kommentarer modtages gerne.
Sporplan Århus.png
Klik på tegningen for at åbne den i større opløsning.

Hilsen
Søren
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af Bjørn »

Du skulle kanskje markere nettets eneste elektriske sporskifte :mrgreen:

Akkurat hva vi trengte her på forumet. Nydelig, men Gud så kjedelig sporplan.
Det eneste som brøt monotonien Dalgas avenue - Marienlund - Kongsvang - Marienlund - Dalgas avenue må ha vært disse utkjøringene fra remisen til Kongsvang via Banegårdsplads og innkjøring ditto.

men som sagt, smukt :D

Mvh bjørn
ole
Indlæg: 1147
Tilmeldt: 25. maj 2011, 16:13

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af ole »

Ja det var flot med grafikken/sporkortet.
Der var sørme ikke mange alternative ruter i det system. Ikke engang sløjfer/vendemuligheder undervejs, højest skift fra og til venstre-højrespor. :D



Ole
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af Bjørn »

Nei, når du kom til Banegårdsplassen så måtte du kanskje tenke deg om; linje 1 eller 2, men siden de vel alltid kjørte annenhver gang skulle man jo alltid legge over så...

Mvh Bjørn
Hans Kjærgaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. feb 2012, 17:15

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af Hans Kjærgaard »

Der mangler sporskifterne transversalen på Store Torv ved stoppestedet i opgørelsen, dette stoppested hang sammen med en endestation for trambuslinje 6 mod Risskov, jeg har selv tit skiftet fra trambus linje 6 foran Domkirken til sporvogn op ad Søndergade/strøget i dag.
mvh Hans
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af Bjørn »

Søren G?

Så må du tegne inn transversalen på Store torv. Nå er det hele 21 sporskifter.

Mvh Bjørn
S.Christensen
Indlæg: 740
Tilmeldt: 18. aug 2010, 18:03

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af S.Christensen »

Der var ingen transversal på Store Torv i alle de senere år.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
gnisten
Indlæg: 72
Tilmeldt: 21. jan 2012, 13:52

Re: Sporplan og kjørelister

Indlæg af gnisten »

S.Christensen skrev:Der var ingen transversal på Store Torv i alle de senere år.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Nej, kortet er korrekt til 1971. Ikke desto mindre har jeg også en vag erindring (jeg er født 1949) om en transversal på Store Torv. Sporet her er omlagt / fornyet omkring 1959 - måske kan der være en forbindelse hertil ? Kunne der måske findes et foto ? Jeg er sikker på at have set arbejdshold med svejseomformere her, men er ikke sikker på årstallet.
venlig hilsen
,Bo
Besvar