Køreplan fra 25.10.1959

Alle emner med relevans for det gamle Århus Sporveje.
Besvar
Steen Esbensen
Indlæg: 372
Tilmeldt: 17. aug 2010, 17:41

Køreplan fra 25.10.1959

Indlæg af Steen Esbensen »

Jeg vedhæfter køreplanen for sporvognslinjerne 1 og 2 fra 1959

[Filtypen pdf er deaktiveret og kan ikke længere vises.]

Steen
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Køreplan fra 25.10.1959

Indlæg af Bjørn »

Denne kjøreplanen fordrer minmum 11 "tog". En vogn som avgår fra Dalgas avenue på "01" ankommer Marienlund på "23" og kan da avgå mot Kongsvang på "25". Den vil ankomme Kongsvang på "48" og avgå derfra på "53" med ankomst "18" i neste time i Marienlund. Herfra som linje 1 på "20" med akomst til Dalgas avenue på 41. Det er da mulighet for avgang på "51".
Omløpstiden blir da på 1 time og 51 minutter med 10' regulering ved Dalgas avenue, 5' i Kongsvang og kun 2' i Marielund.
Det tar 47 minutter fra Dalgas avenue til Kongsvang inkl. 2' regulering i Marienlund. Ingen umulighet hvis det er god fremkommelighet.
Dette vil gi en reserve på ni motorvogner.
Jeg har forstått det slik at det i alle fall var minst et tog mer idet vognene stod over ved Dalgas avenue, altså 12 tog
Det innebærer 8 vogner i reserve.

Legg merke til at første ordinære avgang kl. 0530 fra Marienlund som linje 1 ikke har noen ordinær avgang fra være seg Kongsvang (første avgang mot Marienlund 0623, amkomst der 0648) eller fra Dalgas avenue (første avgang derfra 0551 ankommer Marienlund først k. 0613) så her må det var en "uanonsert avgang" ca. 0510 fra remisen. Mon tro hvorfor den er hemmeligholdt?
Det er altså en time mellom første avgang fra Marienlund til Dalgas avenue og neste, 0530 og 0630.

To avganger i linje 2 fra Banegårdsplads mot Marienlund kommer fra remisen uten å kjøre om Kongsvang, avg. Banegårdsplads 0611 0g 0621. Disse har også en "hemmelig avgang" fra remisen 5 minutter før som ikke er anonsert.
Det er jo også to avganger fra remisen til Banegårdsplads som vender der for kjøring til Kongsvang, de må avgå fra remisen 5-6 minutter før avgangen fra Banegårdsplads. Det dreier seg om avgangen 0611 og 0621 i retning Kongsvang.

Nå kan man jo selvsagt si at bare 2' regulering i Marienlund er i minste laget, her skulle det jo skiltes om fra 1 til 2 eller omvendt så kanskej det var var 12'? Det fordrer jo i alle fall ett om ikke to tog mer slik at man hadde en 12-13 tog i omløp. 11 tog er absolutt minimum så reserven har vært mellom 7 og 9 motorvogner. Jeg vil tro at all avløsning var forlagt til Dalgas avenue så det i bun og grunn bare var behov for "tissepauser" i Kongsvang og Marienlund.

Mvh Bjørn
Besvar