Væltet sporvogn i Århus i 1954

Alle emner med relevans for det gamle Århus Sporveje.
Besvar
Niels Bay

Væltet sporvogn i Århus i 1954

Indlæg af Niels Bay »

Se mere herom på flg. link.: http://www.klintegaarden-aarhus.dk/1089 ... ede%201954

Jeg er i øvrigt ikke bekendt med den i artiklen omtalte bog, Århus sporvejes historie gennem 50 år. Er der nogen, der kender mere til den :?:
Med venlig hilsen

Niels Bay
Bjørn

Re: Væltet sporvogn i Århus i 1954

Indlæg af Bjørn »

Bare det som står der, men husk nå at ÅS jo feiert 50 års sporvogsndrift i 1954 så boken var naturligvis produsert før ulykken?
Ulykken er jo omtalt i SHS utgivelser.

Mvh Bjørn
S.Christensen

Indlæg af S.Christensen »

Det fremgår af SHS-bogen om Århus Sporveje, den kronologiske oversigt, side 109, at: "Natten mellem den 11. og 12. juni (1954) vælter motorvogn nr. 13 på hjørnet af Tordenskjoldsgade og Trøjborgvej, fordi vognstyreren umiddelbart inden ulykken får et hjerteslag".
Det med vogn 13 må være "guf" for de overtroiske!

Med venlig hilsen
Svend Christensen
gnisten

Indlæg af gnisten »

Historien er ofte beskrevet. Der var tale om motorvogn 13, som kørte solo (det var jo sidste tur). Den blev bjærget af Falck (ÅS havde ikke selv grej til den slags), repareret fuldstændigt og fortsatte til det sidste. Den omtalte bog har jeg set på Lokalhistorisk Samling for flere år siden, hvor der også findes arkivfotos fra aviserne.
venlig hilsen
Bo
Søren Agerskov

Indlæg af Søren Agerskov »

Jeg har læst 50-års jubilæumsbogen for mange, mange år siden. Så vidt jeg husker, nåede den at omtale ulykken som et vedhæng til allersidst. Vognstyreren fik som omtalt et hjerteslag, som han døde af, medens vognen fortsatte. Der var ingen passagerer i den, da han mistede bevidstheden.

Søren Agerskov
SørenG

Indlæg af SørenG »

Den omtalte bog "Århus sporvejes historie gennem 50 år, skrevet af Chr. Stub-Jørgensen i 1954" kan lånes på bibliotek.dk, jeg lånte den sidste år - og blev skuffet.
Den korrekte titel er: Med sporvogn og trambus gennem et halv århundrede : Billeder af Århus Sporvejes historie 1904 - 1954.
Den må absolut ikke sammenlignes med fx KS 25 års jubilæumsbog.
Christian Stub-Jørgensen er ikke sporvejsmand - men skønlitterær forfatter.
Jeg ville såmænd gerne scanne den ind så alle kunne se den, men da Christian døde i 1988, skal vi altså vente til 2058 - jævnfør ophavsretsloven § 63: Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter ophavsmandens dødsår.

Hilsen Søren
Bjørn

Indlæg af Bjørn »

Det her er vel en bok som er skrevet på oppdrag fra ÅS og forfatterene har dermed fått betalt for jobben og ÅS, eller noen, sitter nok på rettighetene egentlig. Boka blir neppe gjenopptrykt ...

Mvh Bjørn
Besvar