Første sporvognsstandsning i Aarhus siden 1971

Alle emner med relevans for det gamle Århus Sporveje.
Besvar
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Første sporvognsstandsning i Aarhus siden 1971

Indlæg af Bjørn »

Ingen letbane ennå

http://www.dr.dk/nyheder/indland/styrel ... levte-time

Mvh Bjørn :'( :'(
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Første sporvognsstandsning i Aarhus siden 1971

Indlæg af Bjørn »

En kommentar fra en som "ser det innefra":

Jeg vet ingenting om grunnlaget for danske myndigheters inngripen eller hva Keolis har lagt til grunn for å drive banen. Vi (biiip) var tidlig frempå og bad Aarhus om å stille spesifikke krav til firmaet for å unngå å falle i fellene vi slet med for tre-fire år siden. Det har vært en del samarbeid mellom Keolis (biiip) og Aarhus-selskapet, blant annet har enkelte nøkkelpersoner vært der borte og utøst sin kunnskap. Det er imidlertid ikke bare operatøren som representerer et potensielt problem for Aarhus Letbane.

Det er også problemer med infrastrukturen. Frittromsprofilet er for trangt ved en del holdeplasser og det virker som ingen har fanget opp at dette er farlig. Ett sted kan man bli klemt i hjel mellom et trappehus og en passerende vogn og slik bygger man bare ikke ny sporvei. Mange steder var gresssporet i ferd med å erodere bort (løs sand med frø i), kl-anlegget var med vilje bygget uten lodd og alt hang slapt, kl-master stod midt i gangtrafikk-strømmene, osv. Inntrykket under mitt besøk for halvannen uke siden var at de ga gass alt de hadde for å rekke åpningen og håpet å få det til, uten at noen av presentasjonene som ble holdt ga opplysninger om evt. problemer. Keolis Danmark var ikke til stede på Light Rail day utover å spandere kanapeer, Keolis Canada og Melbourne holdt derimot gode foredrag.

Når det gjelder fremføringen synes jeg de var veldig ulne når det ble hevdet at førerne kjørte på sikt når sporvekslene var sentraltstilt, som om det er den mest selvfølgelige ting i verden. Åpningen på lørdag gjelder kun strekningen med "siktkjøring" mellom "AU Hospital" og "Aarhus H" og der kjørte de prøvedrift med full produksjon under mitt besøk, det så også ut til at alt fungerte som det skulle. Det var litt krøll med trafikkprioriteringen enkelte steder, det var det eneste driftsmessige å sette fingeren på som vi kunne se fra bussturen - vi fikk ikke reise med vognene pga. manglende tillatelse.

Hvordan det står til med signalanlegget (ETCS) på Grenaa- og Odderbanene vet jeg ingenting om men i og med at det mangler kjøreledning og de ikke har fått kjørt noen tester av dette, langt mindre fått testet Tango-vognene, så tror jeg de skal få slite også med å åpne disse strekningene tidsnok til forventningene som er november for Grenaabanen. Det ble argumentert med at forsinkelsen skyldtes Banedanmark som måtte oppgradere strekningene for 100 km/t før de kunne kjøre men man slipper ikke på trafikken med 100 km/t på en bane der ingenting er testet, i hvert fall ikke i løpet av et par måneder. Jeg lurer på om ikke Letbane-representanten egentlig drev og tåkela litt, at det mangler kontaktledning måtte jeg oppdage på egen hånd en sen kveldstime - og som Siv Jensen ble jeg sjokkert. Samme kveld konstaterte jeg også at det ble jobbet 24/7 for å få banen ferdig, det var gulblink "over alt" langs traseen.

Skal jeg være ærlig så tror jeg Aarhus Letbane har mistet kontrollen. De har tilsynelatende latt de italienske konsortiet skalte og valte med prosjektet uten å holde kompetent oppsyn og nå smeller det. Det kan godt hende at Keolis greier å stable på beina det de trenger for å få i gang bytrafikken senere i år men de andre strekningene kommer sannsynligvis til å drøye.

Mvh Bjørn der har "biipet" litt
Besvar