Udførelse af revision

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Niels Bay

Udførelse af revision

Indlæg af Niels Bay » 11. nov 2018, 07:40

Jeg har fundet en gammel afskrift af en revisionsoversigt, hvorpå der står flg.:

REVISION

Revision I
udføres på 2-akslede vogne efter 4.850 km. kørsel.
udføres på 4-akslede vogne efter 6.450 km. kørsel.

Revision II
udføres på 2-akslede vogne efter 2.425 km. kørsel.
udføres på 4-akslede vogne efter 3.225 km. kørsel.

Revision III
udføres daglig.
udføres 3 gange ugentlig.
Revision III udføres om natten i modsætning til revision I, der altid og revision II,
der så vidt muligt udføres om dagen.

BEM: Relæstyrede vogne 501, 577-586 og 597-608.

Hvad angår revision III virker det selvmodsigende med hhv. udføres daglig/udføres 3 gange ugentlig, Man må have gjort en af delene, man kunne jo ikke gøre begge dele.

Er der nogen der kan uddybe, hvad de forskellige former for revision omfattede :?: Der var jo i hvert fald noget med kontrol/indstilling af strømfordelere og bremsemodstande.

Nu er jeg forberedt på, at en vis skolemester vil belære mig om, at KS ikke rettede sig efter hvor meget vognene havde kørt, men ovennævnte tyder jo på, at man på et tidspunkt har lagt antal kørte kilometre til grund for, hvornår de forskellige revisioner skulle udføres.

For bogievognenes vedkommende havde der tidligere været kilometertællere på nr. 501 - 596. Nr. 597 - 608, der blev sat i drift i 1941, blev leveret uden kilometertællere. Disse blev afmonteret på nr. 501 - 596 i 1943.

Jeg var lidt inde på dette emne i tråden "571 til løftning i Allégade m.m." i indlæg af 10. oktober 2010.

Hvad gjorde/gør man i Oslo :?: (Bjørn).
Med venlig hilsen

Niels Bay

S.Christensen

Re: Udførelse af revision

Indlæg af S.Christensen » 11. nov 2018, 16:00

Uden at vide det fuldt ud, vil jeg mene at det skal læses således: Toakslede vogne fik Revision III dagligt og 4-akslede vogne tre gange ugentligt. Det passer i hvert fald med at de øvrige revisioner blev udført med længere intervaller for bogievognenes vedkommende.

Jeg tror nu nok, at KS var forholdsvis omhyggelige med at overholde revisionsfristerne. Sporvejsmuseet har således kilometer-protokoller fra 1920'erne. Heri anførtes for hver eneste motorvogn dagligt, hvor mange kilometer vognen har kørt og på hvilken linje. Man kan således eksempelvis se, om KS 361 har kørt på linje 5 en given dag i 1926, og hvor mange kilometer. Desværre har vi kun protokoller for en periode på ca. ti år. Jeg ved derfor ikke, om KS har fortsat med denne registrering længere frem i tiden, eller man har registreret kørslen på anden vis. De eventuelle senere registreringer (og de tidligere for den sags skyld) må nok anses for gået tabt.
Museet har også tavler, der angiver nøjagtigt, hvad de enkelte slags revisioner indebar. Før nogen beder om at se alle disse sager, må jeg desværre sige, at museets arkiv er under indretning, hvilket er et meget stort arbejde, der nok vil vare nogle år; så det er vanskeligt at finde noget netop nu.

Venlig hilsen
Svend Christensen

Bjørn

Re: Udførelse af revision

Indlæg af Bjørn » 11. nov 2018, 20:49

En sporvogn kjører "ca" 200 km i døgnet i snitt. Her kan man jo nærmest regne ut hvor ofte de skal inn til revisjon I eller II, men ca. 200 er altså et snitt, merk det. I Oslo er de lengste løpene et stykke over 300 km i døgnet, andre er på bare noen få km.
Spesielt på "gamle" vogner kan det være viktig å ta inn vogner etter antall dager fordi km-løpet er så lavt at det tar uforholdsmessig lang tid før de oppnår foreskrevet løp for revisjon. Vi snakker her om vogner som har glidelejer (heter det vel), og hvor det er viktig at aksellejer og hengelagre/lejer er smurt selv om vogna har stått (depotvogn, reservevogn). Oljen vil renne av lagrene, og og for seg bare ned i lagerkassne, oljefilmen skal jo helst være på glideflatene. Vekesmøring (hva det heter på sporveisdansk) er ikke pålitlig fordi veken nok trekker opp olje til lagerflatene, men når vogna står, blir ikke smøring helt god. Man kan rette det til å ved å kjøre langsom en stund, men der det jo ikke tid til.
Altså tar man inn vogna og går overlagrene. Det er sikkert andre tilsvarende ting som tregnes å gåes over. Bremser som har stått spent, kan sette seg, f.eks.
Også sandapparater kan skape problemer ved at sand kan gå over til noe som minner om cement, og dette må jo revideres. Det blir det jo jevnlig, men står en vogn mye, så kan altså dette skape problemer; derfor tidsbestemt intervall.
Nå kjenner jeg ikke gjøremålene på KS-vognene, men døgnettersynet ta normalt et snitt på ca. 7 min. Det neste på en SL79 er 2500 km, det tar 2 timer, deretter er det vel 25 000 som tar "en dag".
Døgn på en SL95 tar også 7 min, neste trinn er 6000 km på sommer, 35 000 eller 50 000.

Typisk blir jo alle vogner rengjort hver dag, men vogner som går lite kommer kanskje ikke inn i den perioden renholdet pågår så de må kalles inn etter noen dager, de støver jo ned uansett.

SL95 fikk til alle store skuffelser langt tettere intervaller for å få fange opp en masse lortproblemer, det er jo derfor de vil bli utrangert sammen med SL79, de koster for mye.
Vognene 70 og 647 har som oftest gått "tid" framfor på km, de har for lavt km. Jeg tror det lå på 60 km/døgn en dag i uka, men var foreskrevet rundt 200 og 2000 km, noe de knapt oppnådde. På det minste gikk jo toget så lite som under 100 km i løpet av fire uker.

Det er jo også at ting som gir bryderi i drift ikke gjøre det ved lite bruk. Da er det andre ting som lager vansker.

Det er "nå altså så meget"

Besvar