Sporlægning i 1950´erne.

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Erik V. Pedersen

Sporlægning i 1950´erne.

Indlæg af Erik V. Pedersen » 31. jan 2019, 23:18

Hej.

Formentlig først i 1950´erne blev sporene i Østrigsgade (Amager) omlagt (sikkert også andre steder, men det var her jeg så det). De gamle skinner blev "gravet op"/fjernet, der blev gravet længere ned, og der blev efterfølgende udstøbt med beton til passende højde. Herefter blev skinnerne/sporene lagt, spændt fast, og der blev atter udstøbt med beton op til ca. 3-4 cm under skinneoverkant. Sluttelig blev der "brolagt" med en slags "brosten", små murstensagtige klodser, tilsyneladende fremstillet af savsmuld (bøgesavsmuld???) æltet i tjære og formet til disse små "mursten", ca. 20 x 10 x 3-4 cm.
(Min iagttagelse/opfattelse dengang - kan sagtens være forkert.)

Er der nogen, der ved nærmere om denne type sporlægning ?

Erik V.
www.evp.dk

ole

Re: Sporlægning i 1950´erne.

Indlæg af ole » 8. feb 2019, 19:26

Jeg kan ihvertfald bekræfte det med de "flade brosten" i sporarealet.
Kom meget i svinget Holmbladsgade/Østrigsgade (hvor der iøvrigt vist havde været et "trekant-vendespor" dengang der var endestation her.

hilsen Ole

ole

Indlæg af ole » 9. feb 2019, 10:47

Og nu vi er i det område var der også andre lokale specialiteter i "nipse-afdelingen"
I Holmbladsgade var der en type gadelamper jeg kun har set der. Lamperne i luften havde som sagt et design kun set der med 2 glødelamper i hver enhed, mens de tilsvarende lamper i Østrigsgade var den sædvanlige hængelampetype med en glødelampe og emalje skærm (som i øvrigt fandtes i flere varianter) Landevejstypen var jo også en glødelampe med emaljeskærm siddende på en b uet "pind" på en oftest træmast.
(PS . Vi har jo tidligere berørt lampenipsetemaet og stangrækker i relation til jernbanerne- herunder stationsbelysning.
Stadig ikke fundet bøger eller andet om elektrisk gade/vejbelysning)

Hilsen Ole

Erik V. Pedersen

Indlæg af Erik V. Pedersen » 9. feb 2019, 20:49

Er det de lamper, man ser på http://evp.dk/index.php?page=linie-5 lidt over midten af siden ???

I øvrigt så man også "min" brolægning andre steder i byen -jeg husker bare ikke stedbetegnelser, men i Østrigsgade "hoppede" jeg over dem hver skoledag på vejen til/fra Østrigsgades Skole under vejarbejdet.

Der må da være andre, der har set disse let formindskede "mursten" ved sporene. Et par skifter eller tre på hver side af sporet og hele mellemrummet mellem skinnerne (svarende til betonunderlaget under sporene). De var herlige at cykle på -- når man kunne se sit snit til det.

Erik V.
www.evp.dk

ole

Indlæg af ole » 10. feb 2019, 15:37

Tak Erik.
Svært at se med sikkerhed mht til lamperne i Holmbladsgae. Modellen med de to glødelamper-som iøvrigt ikke gav meget lys af sig- var ikke særlig store. Tror årstallene taget i betragtning at det er efterfølgeren til de førnævnte lamper med de blålige "gas"lamper med hvide glasskærme?.
Rigtig af stenene i Østrigsgade var "fede" at cykle på, men vist ret glatte i regnvejr?
I øvrigt var det i lejligheden i Østrigsgade nr 1 2. sal til venstre jsok jo ses på fotoene ifra svinget, og hvor jeg observerede sporvognsdriften på linie 5 og 19 (og bus 37).
ps. Du er vel heller ikke stødt på kilder til elektrisk gade/vejbelysning?

Hilsen Ole

S.Christensen

Indlæg af S.Christensen » 11. feb 2019, 11:38

Tilsvarende gadebelægning så man bl.a. i Østbanegade.

Med venlig hilsen
Svend Christensen

ole

Indlæg af ole » 15. feb 2019, 19:05

Det var pudsigt. Det husker jeg ikke derimod nolge elegante lamper på Srtrandboulevarden . Kørte i 50erne tit med linie 9 fra Skånegade til Finsen, hvor linie 3 jo lige stak hovedet frem.

hilsen Ole

Besvar