Sporenes beliggenhed i forhold til fortove

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Niels Bay

Sporenes beliggenhed i forhold til fortove

Indlæg af Niels Bay » 20. feb 2019, 19:58

I det netop udkomne nr. af BYtrafik er der på side 28 i den lille artikel "Tilføjelser og rettelser til nr. 6-2018" omtalt noget om sporenes beliggenhed i forhold til fortovet.

Linie 3's nordgående spor på den sydligste del af Kingosgade, mellem Vesterbrogade og Boyesgade, lå også meget tæt på fortovet, nok nogenlunde samme afstand, som linie 5's spor i Nørregade. Jeg har desværre ikke kunnet finde nogen dokumentation for dette, hverken på http://vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Linje%203/Linje3.htm, http://evp.dk/index.php?page=linie-3 eller andre steder

Er der mon nogen der skulle være i besiddelse af fotografisk dokumentation for Kingosgade eller kan henvise til et link herom :?:
Med venlig hilsen

Niels Bay

Erik V. Pedersen

Re: Sporenes beliggenhed i forhold til fortove

Indlæg af Erik V. Pedersen » 21. feb 2019, 00:57

Hej Niels.

Hvis Du ikke har kunnet finde noget "andre steder", kan jeg formentlig heller ikke hjælpe - så har Du vel set på min "side".

I modsat fald er der måske en chance på http://evp.dk/index.php?page=linie-3 ca. midt på siden. Der er ikke langt til fortovet, men Nørregade-afstand er vel så meget sagt ! ! !

Erik V.
www.evp.dk / "Sporvogne" / "Linie 3".

.

Niels Bay

Indlæg af Niels Bay » 21. feb 2019, 10:46

Jo Erik, jeg har været inde på din side. Hvis det billede du henviser til, er det med den hvide varevogn overfor møbelhuset Rony, må jeg korrigere dig. Det er ikke Kingosgade, som der står på den til billedet hørende tekst. Møbelhuset Rony lå på Enghavevej 2.

Det stykke af Kingosgade, hvor det nordgående spor lå tæt på fortovet er ud for den grå karré, som ses i baggrunden af billedet, og som nr. 571 lige har passeret på billedet nedenunder.
Med venlig hilsen

Niels Bay

Bjørn

Indlæg af Bjørn » 21. feb 2019, 19:24

Jeg går ut fra at normene sa at sporvognene ikke hadde noe innover fortauet å gjøre, men ikke noe om at det skulle være plass til å sykle mellom sporvogn og fortauskanten. Det er ikke særlig smart å ha så liten avstand melom sporvogn og fortau at de som skal av eller på først må trå ned i gata og så opp i vogna eller opp på fortauet. Det er bedre å legge sporet slik at man stiger opp og ned fra selve fortauet. Enten legger man sporet så nær at ingen kan sykle mellom, eller måttetråd ned og opp, eller så langt vekk at det er plass til å sykle sikkert der og stige av og på.

Mvh Bjørn

Erik V. Pedersen

Indlæg af Erik V. Pedersen » 22. feb 2019, 01:37

Hej Niels.

Tak for svar.
Det var egentlig dette foto, jeg tænkte på: "Kingosgade v. Vesterbrogade. KS 617 i baggrunden. -- April 1968."

Vh,
Erik V.

.

S.Christensen

Indlæg af S.Christensen » 22. feb 2019, 12:13

Men så er billedet vel fra Enghavevej, og Kingosgade er kun i baggrunden.

Venligst
Svend Christensen

Erik V. Pedersen

Indlæg af Erik V. Pedersen » 25. feb 2019, 00:45

Tak for svarene til Niels og Svend.

Ja, -- som skrevet af Jer, er billedet med den hvide personbil, og 617 i baggrunden, set fra Enghavevej mod Vesterbrogade.

Tak for korrektionen. Teksten vil blive rettet straks.

Erik V.
www.evp.dk

Besvar