Særomnibus over Ny Langebro

Andre emner der vedrører sporveje, og øvrig bytrafik, i historisk perspektiv.
Besvar
Niels Bay

Særomnibus over Ny Langebro

Indlæg af Niels Bay » 20. sep 2019, 08:21

På et opslag i en af driftsvognene i denne sæson omtales jf. det nedenfor viste foto en buslinie over den nye Langebro.
IMG_2790.JPG
Opslag om særomnibus over Ny Langebro
IMG_2790.JPG (1.85 MiB) Vist 250 gange
Foto: Niels Bay lørdag d. 7. september 2019.

De omtalte moderne busser, der hentydes til, må være de tidligere i dette år anskaffede Leyland-DAB Royal Tigre, af hvilke Sporvejene fra februar til maj 1954 havde modtaget 10 stk., nr. 721 - 730 af stort set samme type som den på museet værende nr. 772 fra oktober 1963.

Frascati, som omtales på opslaget, var restauranten i den daværende industribygning ud imod Vester Boulevard, som året efter fik navnet H.C. Andersens Boulevard.

Vi kender alle til lidt længerevarende særkørsler med sporvogne såsom turistlinien og dyrskuelinien. Selv om sidstnævnte kun strakte sig over fire dage, var kørslen ret intens, så længe den stod på.

Med bus var der også Langeliniebussen, som var en årlig tilbagevendende kørsel i sommerperioden.

Jeg var kun ca. 6½ år, da Sjællandsbroen blev indviet søndag d. 1. marts 1959. Jeg kan huske, at jeg sammen med mine forældre var ude til begivenheden. Jeg erindrer, at jeg så nogle af Sporvejenes busser, men jeg husker ikke om det var noget speciel kørsel, i anledning af broindvielsen, eller det var de gængse linie 46-busser, der blot var forlænget.

Er der nogen, der har kendskab til andre enkeltstående tilfælde af særkørsler med bus, som i tilfældet med den nye Langebro :?:

Bemærk at opslaget er trykt af C. Ferslew & Co., samme firma, som også trykte Sporvejenes halvårlige udgivelser af køreplanerne.
Med venlig hilsen

Niels Bay

Besvar