Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Niels Bay
Indlæg: 860
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Indlæg af Niels Bay »

På dette link ses nr. 114 som linie 24 ved Hovedbanegården, fjerde billede: http://vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Vogne ... 14/114.htm På femte billede, ligeledes ved Hovedbanegården, her beskiltet som linie 20, marts 1974. På det tidspunkt eksisterede linie 20 slet ikke. Linie 20 blev i februar 1958 erstattet af linie 39 og så kørte der fra 1984 til 1996 en myldretidslinie fra Nordhavn station til Færgehavn Nord. På det tredie billede beskiltet som linie 40 til Svanemøllen. Linie 40 kørte godt nok via Hovedbanegården, men plejede ikke at køre til Svanemøllen. På det første og det sjette billede ses den som ekstravogn på linie 14 til Svanemøllen. Linie 14 kørte normalt heller ikke via Hovedbanegården, men det var jo ikke så langt fra dens normale rute. Man fristes således til at tro, at der er tale om forkerte beskiltninger. Er der nogen, der kan kaste nærmere lys over dette :?:

På det andet billede ses den som ekstravogn på linie 40 til Hovedbanegården. Det var der ikke noget mærkeligt i, det var faktisk en daglig foreteelse, i hvert fald på hverdage i myldretiden.

Ifølge Jespers oversigt over de enkelte linier, viewtopic.php?f=2&t=509&p=2674#p2672 står der ikke noget om at linie 24 har kørt via Hovedbanegården, ligesom jeg heller ikke selv har nogen erindring herom.

På samtlige billeder kører nr. 114 med KS logo. HT blev oprettet d. 1. oktober 1974. Til at begynde med kørte man med det femkantede HT logo, men hvornår gik man over til den såkaldte HT-hund :?: Jeg har selv en formening om at det er sket i 1985 eller 1986.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Bjørn
Indlæg: 964
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Indlæg af Bjørn »

På bildene kan man se at sjåføren (?) står opp og betjener sveivene til skiltet. Da er det jo bare å ta bildet i rett øyeblikk, er det ikke? ;)

Mvh Bjørn
Thomas de Laine
Indlæg: 123
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Indlæg af Thomas de Laine »

Niels Bay skrev: 27. mar 2020, 07:05 På dette link ses nr. 114 som linie 24 ved Hovedbanegården, fjerde billede: http://vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Vogne ... 14/114.htm På femte billede, ligeledes ved Hovedbanegården, her beskiltet som linie 20, marts 1974. På det tidspunkt eksisterede linie 20 slet ikke. Linie 20 blev i februar 1958 erstattet af linie 39 og så kørte der fra 1984 til 1996 en myldretidslinie fra Nordhavn station til Færgehavn Nord. På det tredie billede beskiltet som linie 40 til Svanemøllen. Linie 40 kørte godt nok via Hovedbanegården, men plejede ikke at køre til Svanemøllen. På det første og det sjette billede ses den som ekstravogn på linie 14 til Svanemøllen. Linie 14 kørte normalt heller ikke via Hovedbanegården, men det var jo ikke så langt fra dens normale rute. Man fristes således til at tro, at der er tale om forkerte beskiltninger. Er der nogen, der kan kaste nærmere lys over dette :?:

På det andet billede ses den som ekstravogn på linie 40 til Hovedbanegården. Det var der ikke noget mærkeligt i, det var faktisk en daglig foreteelse, i hvert fald på hverdage i myldretiden.

Ifølge Jespers oversigt over de enkelte linier, viewtopic.php?f=2&t=509&p=2674#p2672 står der ikke noget om at linie 24 har kørt via Hovedbanegården, ligesom jeg heller ikke selv har nogen erindring herom.
Der er vist tale om, at en linje 40-bus efter ankomst til Hovedbanegården omskiltes til en linje 14-ekstra, og dette er så fastfrosset af fotografen på strategiske tidspunkter undervejs, så bussen kortvarigt fremstår som linje 20 og 24. Jeg ved så ikke, om der var linje 40-busser, der regelmæssigt blev til linje 14-ekstrabusser dengang. Men billederne er dateret marts 1974, så vi befinder os muligvis inden for den periode, hvor man kørte efter reducerede køreplaner pga. oliekrisen - der kan tingene jo have været anderledes. Se i øvrigt disse eksempler på nødkøreplaner under oliekrisen 1973-74.
Niels Bay skrev: 27. mar 2020, 07:05På samtlige billeder kører nr. 114 med KS logo. HT blev oprettet d. 1. oktober 1974. Til at begynde med kørte man med det femkantede HT logo, men hvornår gik man over til den såkaldte HT-hund :?: Jeg har selv en formening om at det er sket i 1985 eller 1986.
"Hunden" blev indført 1. december 1985.
Thomas de Laine
Myldretid
Steen Esbensen
Indlæg: 372
Tilmeldt: 17. aug 2010, 17:41

Re: Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Indlæg af Steen Esbensen »

Generelt var det kombinationen 40x/9x og 40x/23x og enkelte 40x/1 og senere hen 40x/13x hvor især omskiltningen skete ved ankomst tkil Hovedbanegården.

Dog med en undtagelse for vinteren 1973/74.

Her er der en ekstrakøreplan gældende fra 15/10-73 hvor linje 40 ex ank til Hovedbanegården 16:47 hvorefter den omskiltes til linje 14 ex for at starte fra Axeltorv kl 16:51 med ank. til Svanemøllen 17:15 og herefter i Ryvang garage.

Det må være dette eksempel billedet viser.

Håber det kaster lys over "mystiken" ;-)

Hilsen
Steen
Søren Agerskov
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10. mar 2015, 17:04

Re: Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Indlæg af Søren Agerskov »

Og oliekrisen 1973-74 sluttede meget hurtigt. Omkring 31. januar 1974 kunne busselskaberne genoptage normal køreplan, og bilfri søndag var sidste gang d. 11. februar.

Som apropos til det, der er ved at blive iværksat i disse dage, kan oplyses, at dengang skulle den kollektive trafik indskrænkes med 20%.

MVH
Søren
som er gammel nok til at have oplevet og gemt lidt noter fra dengang.
Steen Esbensen
Indlæg: 372
Tilmeldt: 17. aug 2010, 17:41

Re: Linie 20 og 24 ved Hovedbanegården

Indlæg af Steen Esbensen »

Ja og uden korte periode blev der lavet 2 sæt ændrede køreplaner.

1 sæt december 1973 hvor en del ture blev udtaget og busserne stod parkeret i lange rækker ved endestationen (i den varme ende)

2 sæt medio januar 1974 hvor driften generelt blev reduceret med 20%.

Hilsen Steen
Besvar