KS 501 og KS 1501

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Erikhj

KS 501 og KS 1501

Indlæg af Erikhj »

Når man ser fotos af hhv. KS 501 og 1501 er disse skiltet og enten linje 1 eller linje 3.
Har disse to vogne aldrig kørt på andre linjer end de to nævnte?
Jeg ved at bredden på de to vogne adskilte sig fra de øvrige ved kun, at være 2,10 meter bredde, mod de øvrige 500/1500 vognes bredde på 2,20 meter.
Jeg mener at have læst (vist nok i SHS´ medlemsblad Bytrafik, at der var noget med at motorvogne på 2,10 ikke måtte spændes for bivogne på 2,20, pga. vognstyrens manglende udsyn i sidespejlet, ved det tilkobling.
Ikke desto mindre har jeg set fotos af gamle to-akslede motorvogne med en boggie-bivogn tilkoblet i ordinær drift. Dette forekom vist kun i 1930´erne.

Med venlig hilsen
Erikhj
S.Christensen

Re: KS 501 og KS 1501

Indlæg af S.Christensen »

Vognene kørte fortrinsvis på linje 3, men de har sikkert også kunnet ses på andre linjer, idet de først blev udrangerede et eller to år efter linje 3 blev nedlagt.
Derimod har der nok aldrig kørt brede bogiebivogne bag på 501. Ud over 1501 kunne 501 jo også køre med de smalle bivogne. 1501 kunne også køre bag på alle smalle motorvogne. Det var dog således, at KS normalt ikke ville køre vogntog med forskelligt billetteringssystem. Vogne med fast konduktør kørte normalt ikke sammen med vogne med vandrende konduktør. Det er dog set i "en snæver vending"; eksempelvis en gammel toakslet vogn med en bogiebivogn med fast konduktør, men det var dog yderst sjældent.
Når man ikke koblede brede bivogne bag på smalle motorvogne, var årsagen, at man kunne ramme parkerede biler og anden kørende trafik med bivognen, selvom motorvognen kunne passere. Man kørte dog med gamle motorvogne og bogiebivogne på linjer, hvor bivognen ikke permanent var tilkoblet. Eksempelvis på linje 15, hvor bivognen kobledes af undervejs og gik tilbage med førstkommende motorvogn, der kom den modsatte vej. Det skete også på linje 16, før vognene til Vestre Kirkegård blev udskilt som en særlig linje. Det skete også til en gang i 1950erne.
Det havde altså ikke noget at gøre med vognstyrerens spejl. Når man kobler motor- og bivogn sammen går man jo ned på bagerste perron og kører derfra. Ved sammenkobling kan vognstyreren eksempelvis blive bedt om at køre 4 millimeter(!) frem, for at få koblingen til at passe. Den slags manøvrer hverken kan eller må man udføre med hjælp af spejlet.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

501 og 1501 kørte til at begynde med på linie 1, men der gik ikke lang tid før de kom over på linie 3.

Vi boede forholdsvis tæt ved Enghave remise. Sammen med en kammerat rendte vi tit og legede der og holdt øje med sporvognene, når de skulle ud i drift eller kom ind igen om aftenen. Der var en remisearbejder der forklarede, at når nr. 501 og 1501 det meste af tiden kørte på linie 3, var det af praktiske grunde. Ifølge vognbogen var dette vogntog i mange henseender anderledes end serieleverancen hvad angår indretningen, og for motorvognens vedkommende også flere tekniske forhold, og så var det jo nemt lige at hive dem ind på Hovedværkstedet, der var nabo til Enghave remise. Med tiden kom disse vogne til at ligne serieleverancen.

Jeg ved med sikkerhed, at 501 og 1501 i nogle korte perioder har kørt både på linie 6 og 16. Og så var de under vinterkøreplanen 1964/65 ifølge vognfordelingsplanen indsat på linie 1, hvor de rent faktisk også kørte, men allerede fra sommerkøreplanen 1965 var de tilbage på linie 3. Om de også har kørt på andre linier, end de her nævnte, skal jeg ikke kunne sige.

Omkring en måneds tid før linie 3 overgik til busdrift d. 28. april 1968, kom nr. 501 ud for et motornedbrud i nærheden af Enghave Plads og blev taget ind i sløjfen der. Mig bekendt kom den ikke i drift igen. 501 blev afbrændt på Pumpehusvej i august 1969 og 1501 i september 1969.

De smalle scrapbivogne, som måtte kobles til 501 var 1001 - 1045 inkl.

Når jeg nu har været inde på min barndom, kan jeg da også oplyse, at vi tit var ovre at kigge ved DSB's Centralværksted. Der var en tunnel, som vist stadig er der, mellem Enghavevej og Otto Busses Vej, faktisk lige overfor Enghave remise.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Erikhj

Indlæg af Erikhj »

Nu du nævner den tunnel mellem Otto Busses Vej og Enghavevej, kom jeg også der sammen med min far.
Det var i 1960´erne. Jeg blev født i 1961 og vi boede på Ernst Meyers Gade på Vesterbro. Mine forældre boede til leje der.
Boligerne var vist nok ejet af DSB. I hvert fald var manden værkmester på DSB ´s Centralværksted. Der boede vi til marts 1963 hvor vi flyttede til Forhåbningsholms Alle på Frederiksberg (en sidegade til Gammel Kongevej).
Det var dengang der stadig var mange sporvognslinjer i København. Linje 1 og 14 blev meget naturligt de linjer, der blev brugt når man skulle "ind til byen". Desværre blev linje 14 allerede i 1965, businficeret og linje 1 blev businficeret i 1967. Heldigvis havde linje 6, endnu ikke lidt den tort at blive businficeret, og turen fra Gammel Kongevej og hen til Vesterbrogade via Værnedamsvej var jo ikke ret lang. Det var jo nu en gang bedre at køre på jernhjul end på gummihjul.
Jeg husker stadig turene med min far rundt omkring i byen, og i særdeleshed ude ved både DSB´s Centralværksted, men også området omkring Enghavevej og KS´ hovedværksted. Også på Tietgens Broen var der en herlig udsigt, for en lille dreng, der interesserede sig for jernbaner, men så sandelig også for sporveje.
Det var en sorgens dag, 15. oktober 1968, hvor vi flyttede til Frederikssund. Men der var dog stadig mulighed for at køre med sporvogn i København i endnu 3½ år. Så kom Dommedag 22. april 1972, den sorteste dag i Københavns trafikpolitiske historie, hvor den sidste sporvogn kørte. København havde mistet noget af sin personlighed. :cry:
Glæden dukkede dog frem af mørket i 1978, det år hvor Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm blev indviet. :)

Med venlig hilsen
Erikhj
Besvar