Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Niels Bay
Indlæg: 822
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: Vending ved Svanemøllen

Indlæg af Niels Bay » 7. maj 2015, 06:39

[quote="Jesper KD":mpls43m3]Hej Niels
Jeg kan se af SHS' linie 1-bog, at alle ture på linje 1 fra 28.4.58 kørte helt til Hellerup. Fra 10.5.51 og frem hertil vendte hver anden tur på linje 1 ved Svanemøllen i tidsrummene ca. 9.30-15.30 og 20.30-23.30. Der blev i foråret 1951 etableret dobbeltsløjfe ved Svanemøllen. Fra 28.[b:mpls43m3][color=#FF0000:mpls43m3]5[/color:mpls43m3][/b:mpls43m3].58 og frem til overgangen til busdrift i oktober 1965 vendte nogle af turene på linje 14 ved Svanemøllen.[/quote:mpls43m3]
Der skal formentlig stå 28.[b:mpls43m3][color=#FF0000:mpls43m3]4[/color:mpls43m3][/b:mpls43m3].58.
Herefter vendte linie 14 ved Svanemøllen mandage - fredage ca. kl. 9.15 - 15.40. Om aftenen samt lørdage og søn- og helligdage fortsatte alle linie 14-vogne til Hellerup.
Med venlig hilsen

Niels Bay

Jesper KD
Indlæg: 339
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Vending ved Svanemøllen

Indlæg af Jesper KD » 7. maj 2015, 09:16

[quote="Niels Bay":312vtuje][quote="Jesper KD":312vtuje]Hej Niels
Jeg kan se af SHS' linie 1-bog, at alle ture på linje 1 fra 28.4.58 kørte helt til Hellerup. Fra 10.5.51 og frem hertil vendte hver anden tur på linje 1 ved Svanemøllen i tidsrummene ca. 9.30-15.30 og 20.30-23.30. Der blev i foråret 1951 etableret dobbeltsløjfe ved Svanemøllen. Fra 28.[b:312vtuje][color=#FF0000:312vtuje]5[/color:312vtuje][/b:312vtuje].58 og frem til overgangen til busdrift i oktober 1965 vendte nogle af turene på linje 14 ved Svanemøllen.[/quote:312vtuje]
Der skal formentlig stå 28.[b:312vtuje][color=#FF0000:312vtuje]4[/color:312vtuje][/b:312vtuje].58.
Herefter vendte linie 14 ved Svanemøllen mandage - fredage ca. kl. 9.15 - 15.40. Om aftenen samt lørdage og søn- og helligdage fortsatte alle linie 14-vogne til Hellerup.[/quote:312vtuje]
Hej Niels
Ja, beklager. Der skulle stå april begge steder.

Jesper KD
Indlæg: 339
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Indlæg af Jesper KD » 27. jul 2017, 10:13

Jeg har opdateret side 1 i denne tråd med link også til omtaler af hesteomnibuslinjerne hos Kjøbmagergades Omnibus-Selskab og Kjøbenhavns Omnibuskompagni.

ole
Indlæg: 1146
Tilmeldt: 25. maj 2011, 16:13

Re: Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Indlæg af ole » 1. aug 2017, 18:40

Tak Jesper for vanlig flot info!

ole
Indlæg: 1146
Tilmeldt: 25. maj 2011, 16:13

Re: Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Indlæg af ole » 1. aug 2017, 18:41

Glemte at underskrive.


Ole

Jesper KD
Indlæg: 339
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Linjeføringer fra start til nu (linje 1-51 etc.)

Indlæg af Jesper KD » 7. okt 2019, 19:40

I anledning af at linje 3 (eller helt præcist 3A) nedlægges om knapt en uge, får I her linjens historie lige fra tiden som hestesporvogn til nu som A-bus.

Linie 3 [3-BOG+8-BOG+VS.DK+VS.DK+VS.DK]
(Øge/kælenavne: “Skonnerten” da sporvognene indtil 1924 havde to “dæk”. “Englen” pga. de hvide linieskilte. “Lusevognen” da linien betjente Nørrebro og Vesterbro [8-BOG]. “Rovdyret” da “sluger” mange rejsende [BYT2-72]).
12.4.1873 Hestesporvogn Blegdams-linien oprettet af Actieselskabet Kjøbenhavns Forstæders Sporveisselskab (KFS) (Blegdamsvej remise) (8-BOG benævnt Blegdamsvej-linien men JL4 s. 21 billede af sporvogn med teksten ”Blegdamslinien”) [3-BOG+8-BOG+HL]:
(Blegdams-linien) Trianglen-Blegdamsvej-Læssøesgade-Ryesgade-Skt. Hans Gade-Sortedamsgade (nu Sortedam Dossering)-Dosseringen (nu Sortedam Dossering)-Baggesensgade-Blågårdsgade-Ågade (nu Åboulevard)-Parcelbroen (nu Griffenfeldsgade)-H.C. Ørsteds Vej-Niels Ebbesens Vej-Vodroffsvej-Gl. Kongevej (nu Gl. Kongevej-Trommesalen)-Vesterbrogade/Gl. Kongevej (nu Trommesalen)
21.9.1873 Forlænget så fra Vesterbrogade/Gl. Kongevej (nu Trommesalen) ad Vesterbrogade til Tivoli [HL].
29.10.1874 Omlagt så ej Læssøesgade-Ryesgade-Skt. Hans Gade-Sortedamsgade (nu Sortedam Dossering)-Dosseringen (nu Sortedam Dossering)-Baggesensgade men direkte ad Blegdamsvej-Fælledvej-Blågårdsgade [HL+VS.DK].
29.5.1878 Forlænget så fra Tivoli ad Vesterbrogade til Halmtorvet (nu Rådhuspladsen) [HL+VS.DK].
1.8.1898 Kjøbenhavns Forstæders Sporveisselskab overtaget af A/S De kjøbenhavnske Sporveje (DKS) (DKS formelt etableret 22.4.1898 med virkning fra 1.1.1898, driftsstart 1.8.1898 ved sammenlægning af en række københavnske sporvejsselskaber) [HL+2-BOG+7-BOG s. 64+FAS+BYT6-2018 s. 17+13-BOG s. 34-36+VS.DK+WI.DK].
18.9.01 Elektrisk sporvognsdrift på Blegdams-linien og forlænget så fra Trianglen ad Ndr. Frihavnsvej til Strandboulevarden (hvidt linieskilt med sort tekst; to hvide lanterner (22.7.02-13 to-etages motorvogne dog kun en hvid lanterne)); A/S De Kjøbenhavnske Sporveje (DKS) Århusgade:
(Blegdams-linien) Strandboulevarden-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej-Fælledvej-Blågårdsgade-Åboulevard-H.C. Ørsteds Vej-Niels Ebbesens Vej-Vodroffsvej-Gl. Kongevej (nu Gl. Kongevej-Trommesalen)->Vesterbrogade>/<Jernbanegade<-Rådhuspladsen
19.7.02 Omlagt så Enghave-linien (herefter Griffenfeldsgade-linien) omlagt til ruten Kapelvej-H.C. Ørsteds Vej-Rådhuspladsen (se 8) og Blegdams-linien til ruten Strandboulevarden-H.C. Ørsteds Vej-Enghave Pl.(-Enghave Remise) og remiseskift så DKS Århusgade og Enghave:
(Blegdams-linien) Strandboulevarden-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej-Fælledvej-Blågårdsgade-Åboulevard-H.C. Ørsteds Vej-Alhambravej-Kingosgade-Enghavevej-Enghave Pl.(-Enghave Remise)
11.02 Linienr. 3:
3 Strandboulevarden-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej-Fælledvej-Blågårdsgade-Åboulevard-H.C. Ørsteds Vej-Alhambravej-Kingosgade-Enghavevej-Enghave Pl.(-Enghave Remise)
23.4.07 Omlagt ved Strandboulevarden så sløjfe med uret Melchiors Pl.>Marstalsgade til Strand-boulevarden og retur ad Ndr. Frihavnsgade.
9.5.07 Enghave Pl.-ture omlagt så sløjfe med uret ad Haderslevgade til Enghave Pl. og retur ad Enghavevej.
23.6.07 Forkortet så ej nogle ture til Enghave Remise men alle ture til Enghave Pl. Pendulkørsel Enghave Pl.-Enghave Remise (iflg. SIK s. 48 pendulkørsel Enghave Pl.-Enghave Remise fra 19.7.02 - er ikke korrekt [DKS6.07+DKS8.07]).
5.6-25.10.10, 7.5-30.7.11, 12.5-29.9.12, 4.5-28.9.13, 3.5-20.9.14, 9.5-26.9.15, 23.4-1.10.16, 20.5-16.9.17, 5.5-15.9.18, 4.5-28.9.19, 2.5-26.9.20, 1.5-25.9.21, 21.5-27.8.22, 21.5-23.9.23, 16.5-31.8.24, 21.5-30.8.25, 30.5-29.8.26, 15.5-28.8.27, 20.5-26.8.28, 20.5-25.8.29, 4.5-31.8.30, 25.5-30.8.31, 16.5-25.9.32, 14.5-27.8.33 og 6.5-26.8.34 Forlænget og omlagt sommersøndage 12-22 (20.5.17-31.8.24 til 22.40/22.30/22.15 el. 22.10, fra 16.5.24 13-22) så hver 2. tur fra Trianglen ej til Strandboulevarden men til Charlottenlund [HL1].
1.8.11 A/S De Kjøbenhavnske Sporveje (DKS) overtaget af det kommunale Københavns Sporveje (KS).
16.2.15 Pendulkørslen forlænget så Enghave Pl.-Enghavevej-Frederiksholm (nu Sydhavns Pl.) (ved Arbejdernes Kooperative Byggeforening).
27.3.20 Omlagt ved Enghave Pl. så sløjfe ej med uret men mod uret Enghavevej til Enghave Pl. og retur ad Haderslevgade.
7.12.24 Forlænget så de fleste (fra 1.10.31 alle) ture til Frederiksholm (alle ture med enetages vogne) og pendulkørsel ophørt (evt. fortsat ad Haderslevgade mod Strandboulevarden - enten for Enghave Pl.-ture eller for alle ture - frem til (1.10.31?)? [SF.DK]).
26.8.34 Forkortet så ej nogle ture sommersøndage til Charlottenlund (15.5.34: S-tog) men alle ture til Strandboulevarden.
15.10.37 Forlænget så fra Frederiksholm (nu Sydhavns Pl.) ad Enghavevej (nu Borgbjergsvej) til Mozarts Pl.:
3 Strandboulevarden-<Marstalsgade<Melchiors Pl.<-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej-Fælledvej-Blågårdsgade-Åboulevard-H.C. Ørsteds Vej-Alhambravej-Kingosgade-Enghavevej-Enghave Pl.-Enghavevej (nu Enghavevej-Borgbjergsvej)-Mozarts Pl.
22.4.44 Reduceret så ej alle ture til Mozarts Pl. men nogle ture til Sydhavns Pl.
15.1.49 Omlagt så ej Fælledvej-Blågårdsgade-Åboulevard i begge retninger men Elme-gade>Stengade>Korsgade>Griffenfeldsgade mod Mozarts Pl.
1.9.51 Omlagt så ej endestation ved Strandboulevarden/Ndr. Frihavnsgade men i Marstalsgade ved Strandboulevarden. Sløjfen køres uændret med uret.
1.5.60 Udvidet så ej nogle ture til Sydhavns Pl. men alle ture til Mozarts Pl.
1.5.64 Remiseskift så KS Svanemølle og Enghave.
15.7.64 Remiseskift så KS Svanemølle og Valby.
16.10.66 Valby trafikkontor ændret så KS Valby S (KS Valby opdelt i Valby S (oprindeligt sporvejsstation, remiser i Valby) og Valby B (oprindeligt busstation, garager og opstillingspladser i Valby og Valby Koch) frem til 7.1.90 [SE/vognplan]).
30.4.67 Remiseskift så 100 % KS Svanemølle.
28.4.68 Busdrift, omlagt så endestation i Melchiors Pl. (sløjfe uændret med uret) og forlænget ad Mozartsvej-Hammelstrupvej til Valbyparken; KS Århusgade:
3 Melchiors Pl.->Marstalsgade>Strandboulevarden>-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej->Elmegade>Stengade>Korsgade>Griffenfeldsgade>/<Fæl-ledvej<Blågårdsgade<Åboulevard<-H.C. Ørsteds Vej-Alhambravej-Kingosgade-Enghavevej-Enghave Pl.-Enghavevej (nu Enghavevej-Borgbjergsvej)-Mozarts Pl.-Mozartsvej-Hammelstrupvej-Kgs. Enghave, Valbyparken
19.10.69 Garageskift så KS Ryvang.
4.7.70 Forlænget forsøgsvist weekend i juli-august (lør ca. 12-18, søn ca. 10-18) ad Hammelstrupvej til Rosenhaven (indviet 7.64) [KSBR70/71 s. 10].
72 Sommerforlængelsen til Rosenhaven permanent [KSBR71/72 s. 9].
1.10.72 Busstop Enghavevej ved Tranehavevej flyttet så tættere på ny Sydhavn st. [BYT6-72].
1.10.74 Overtaget af HT Ryvang.
17.11.77 Omlagt pga. Blågårdsgade gågade så ej Åboulevard>Blågårdsgade>Fælledvej mod Melchiors Pl. men Griffenfeldsgade-Stengade-Elmegade i begge retninger.
15.4.84 Omlagt og forlænget så ej sløjfe med uret til Melchiors Pl. og retur ad Marstalsgade>Strandboulevarden men sløjfe mod uret Ndr. Frihavnsgade->Østbanegade til Nordhavn st. og retur ad Århusgade>Strandboulevarden.
(11/12?)85-?? Midlertidigt omlagt pga. optagning af sporvognsskinner på Vesterbrogade så ej Kingosgade-Enghavevej i begge retninger men Frederiksberg Allé>Platanvej>Vester-fælledvej>Lyrskovgade mod Valbyparken [BF15.3].
23.4.89 Reduceret aften så efter 19.30 kun Nordhavn st.-Enghave Pl.
12.6.89 Aftenture forlænget så efter 19.30 Nordhavn st.-Enghave Pl.-Enghavevej->Ny Carlsberg Vej>Vesterfælledvej til Enghave st. og retur ad Enghavevej [BF55.5] (Nordhavn st.-Enghave Pl.-Enghavevej-Sdr. Boulevard-Enghave st. iflg. HTL). Sommerforlængelse til Rosenhaven ændret så ej hele juli-august hvert år (79 dog fx 30.6-26.8.79) men skiftende perioder maj/juni-august (12.6-13.8.89, 11.6-12.8.90, 10.6-11.8.91, 31.5-23.8.92, ?? 93, 29.5-21.8.94, 28.5-20.8.95, 2.6-18.8.96).
30.10.89 og 3 mdr. frem Midlertidigt omlagt så ej Stengade-Griffenfeldsgade men Nørrebrogade-N. Søgade-Gyldenløvesgade-Åboulevard.
12.8.90 Reduceret i sommerhalvåret så til Rosenhaven ej weekend (lør ca. 12-18, søn ca. 10-18) men kun søn ca. 10-18.
30.8.92 Aftenture forlænget så alle ture Nordhavn st.-Valbyparken og lavgulvsbusser indsat på ca. ½ af turene:
3 Nordhavn st.->Århusgade>Strandboulevarden>/<Østbanegade<-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej-Skt. Hans Torv-Elmegade-Stengade-Korsgade-Griffenfelds-gade-H.C. Ørsteds Vej-Alhambravej-Kingosgade-Enghavevej-Enghave Pl.-Enghavevej-Sydhavn st.-Borgbjergsvej-Mozarts Pl.-Mozartsvej-Hammelstrupvej-Kgs. Enghave, Valbyparken(-Hammelstrupvej-Kgs. Enghave, Rosenhaven)
12.2.96 Ændret busplacering på Nordhavn st. så holder bagest (tættest på Ndr. Frihavnsgade) [TTV24.2.96].
19.8.96 Forkortet så ej sommerforlængelse søn til Rosenhaven men hele året til Hammelstrup-vej.
25.8.97 Omlagt så ny endestation på Hammelstrupvej lige efter broen over godsbanen [TH].
30.5.99 Nyudbud i 8. udbudsrunde: Overtaget af Linjebus A/S Gladsaxe med gasbusser.
31.7.2000 Linjebus navneskifte så Connex Danmark A/S [BF147.10+149.8]. Da allerede eksisterer en virksomhed ved navn Connex A/S i Danmark, er selskabsnavnet ultimo 10.2000 præciseret til Connex Transport Danmark A/S [150.18]. Navneskifte 1.6.2002 så atter Connex Danmark A/S [BF165.12].
10.2.2002 Garageskift så Connex Transport Danmark A/S Vasbygade [BF155.13+159.24].
14.12.2003 Får nyt linjenr. 3A.

Linie 3A
14.12.2003 A-buslinie oprettet som nyt linjenr. for 3. Nyudbud i 13. udbudsrunde: Connex Danmark A/S Vasbygade med gasbusser:
3A Nordhavn st.->Århusgade>Strandboulevarden>/<Østbanegade<-Ndr. Frihavnsgade-Trianglen-Blegdamsvej-Skt. Hans Torv-Elmegade-Stengade-Korsgade-Griffenfelds-gade-H.C. Ørsteds Vej-Alhambravej-Kingosgade-Enghavevej-Enghave Pl.-Enghave st.-Enghavevej-Sydhavn st.-Borgbjergsvej-Mozarts Pl.-Mozartsvej-Hammelstrupvej-Kgs. Enghave, Valbyparken
27.6-15.11.2005 Midlertidigt omlagt pga. vejarbejde og ensretning af Ndr. Frihavnsgade så ej Ndr. Frihavnsgade i begge retninger men Strandboulevarden>Classensgade>Øster-brogade>Trianglen mod Kgs. Enghave (uden stop Strandboulevarden/Ndr. Frihavnsgade-Classensgade/Østerbrogade).
1.5.2006 Connex Danmark A/S navneskifte så Veolia Transport Danmark A/S [BF194.10+195.16+199.18].
1.9.2007 Veolia Transport Danmark A/S overtaget af Arriva Skandinavien A/S (formelt et datterselskab til Arriva Skandinavien A/S med navnet VSK Bus 2007 A/S) [BF199.17+201.10+204.25].
16.3.2008 Garageskift så Arriva Skandinavien A/S Ryvang.
1.10.2008 Omlagt (først forsøgsvist til 31.12.2008, siden forlænget og gjort permanent) pga. trafikforsøg på Nørrebrogade med delvis lukning for biltrafik så ej Guldbergsgade-Elmegade men Fælledvej-Nørrebrogade og busstop i Nørrebrogade fælles med 5A+80N+81N+84N+350S.
13.12.2009 Udbud A4: Uændret Arriva Skandinavien A/S Ryvang men dieselbusser.
29.3.2011-5.1.2012 Midlertidigt omlagt pga. ombygning af Nørrebrogade så ej Fælledvej-Nørrebrogade i begge retninger men Guldbergsgade>Elmegade mod Kgs. Enghave.
4.7-18.8.2011 Midlertidigt omlagt pga. vejarbejde og spærring af Fælledvej så mod Nordhavn st. ej direkte ad Fælledvej>Blegdamsvej men Nørrebrogade>Dronning Louises Bro>Ø. Søgade>Fredensbro>Fredensgade.
6-13.7.2012 Midlertidigt omlagt pga. vejarbejde på Nørrebrogade og Fælledvej så ej Blegdamsvej-Fælledvej-Nørrebrogade-Stengade-Korsgade-Griffenfeldsgade men Fredensgade-Fredensbro-Ø. Søgade-N. Søgade-Gyldenløvesgade-Åboulevard.
14.1-15.4.2013 Midlertidigt omlagt pga. etablering af vandledning fra Strandboulevarden til ny krydstogtsterminal i Nordhavnen så fra Nordhavn st. ej Århusgade men Århusgade>Kalkbrænderihavnsgade>Vordingborggade>Strandboulevarden.
24.3.2013 Udvidet så drift hele døgnet (80N).
13.12.2015 Udbud A12: Overtaget af Umove Øst A/S Glostrup (bl.a. 2 el-busser (lejlighedsopladning) i forsøgsperiode 29.8.2016-31.1.2019 [BYT1-2016 s. 41]) [BF265.5+BF275.3-4+BB82 s. 21].
18.2.2018 Omlagt ved Mozarts Plads pga. Metro-byggeri så 3A ej Borgbjergvej-Mozarts Pl.-Mozartsvej men Borgbjergsvej>Mozarts Pl.>/<Sigvald Olsens Gade<Louis Pios Gade<-Borgmester Christiansens Gade-Ellebjergvej-Stubmøllevej, 4A ej Borgmester Christiansens Gade-Mozarts Pl. men >Louis Pios Gade>Sigvald Olsens Gade>/<Borgmester Christiansens Gade<Mozarts Pl.<-Borgbjergsvej-Sydhavnsgade og 10 ej Borgbjergvej-Mozarts Pl.-Mozartsvej-Stubmøllevej men Borgbjergsvej>Mozarts Pl.>/<Sigvald Olsens Gade<Louis Pios Gade<-Borgmester Christiansens Gade-Ellebjergvej [M.DK].
13.10.2019 Nedlagt (14+1A+9A).

Besvar