Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Alverdens emner omkring udenlandske sporveje. Vis gerne dine feriebilleder!
Besvar
Niels Bay
Indlæg: 818
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Niels Bay » 29. okt 2015, 07:26

Se nærmere på https://www.youtube.com/watch?v=4towOPKqukY. Når filmen er forbi er der en masse andre valgmuligheder i relation til norsk trafik, som f. eks. Graakallbanen, Setesdalsbanen o.m.m.

Filmen viser bl.a. de dangang nye HØKA-vogne, der var bygget på Hønefoss Jernbanevogn- og Karosserifabrikk A/S. Virksomheden blev etableret i 1936. Der er delte meninger om, hvornår den er ophørt, nogle kilder nævner 1968, andre 1969, men det ved Bjørn nok mere nøjagtigt. Hønefoss er beliggende ca. 40 km. nordvest for Oslo.

Sporvejsmuseets nr. 203 fra Oslo Sporveier er et eksempel på en sådan HØKA-vogn.
Med venlig hilsen

Niels Bay

Bjørn
Indlæg: 941
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Bjørn » 29. okt 2015, 09:43

Høka ble kjøpt opp av Strømmens Værksted i 1967 idet man på politisk hold innså at det ikke lengere var behov for mer enn en leverandør av sporveis og jernbanematereill i Norge. Sporveien i Bergen avr avviklet, og dte avr dengang ingen framtid for sporveien i Oslo.
Strømmen utnyttet lokalene på Hønefoss en periode pga. kapasitetsproblemer, men stengte farbikken desember 1968.

Og snille dere, slutt å si at 203 er en Høka-vogn. Den er en S83, eventuelt SM83. Vognkassa stammer fra en Høka-vogn, det samme gjør boggiene, motorene og så vidt jeg husker også kompressoren, men alt annet er nytt. En Høka-vogn er dem med ratt, kamvalskontroller osv.

Mvh Bjørn

Niels Bay
Indlæg: 818
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Niels Bay » 29. okt 2015, 21:37

Jeg må indrømme, at jeg også her har skelet til, hvad der står på http://sporvejsmuseet.dk/, og her står blot bygget 1953 af HØKA. Jeg havde således ikke taget alle mellemregninger in mente, men så er jeg da blevet det klogere.
Den der intet skriver, laver ingen fejl. Den der skriver meget, risikerer at lave fejl.
Med venlig hilsen

Niels Bay

Bjørn
Indlæg: 941
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Bjørn » 31. okt 2015, 09:28

Det her er jo i bunn og grunn et spørsmål om definisjon og skal vi si noe nær religiøs [i:2hhzjesv]tro[/i:2hhzjesv]? Når er det en [i:2hhzjesv]ombygging[/i:2hhzjesv] og når er det en "ny" vogn bygd opp delvis av gamle deler?

Jeg syns at en SM83 er så forskjellige teknisk fra en Høka-vogn at jeg anser den for å være en ny vogn med basis i en gammel vogn. Nå har dere jo aldri hatt vogner tilsvarende Oslos kyllinger, men osgå der er det noen som mener at de er en ombygging.

Sånn sett burde en del av etterkrigsvognene i Aarhus (nå skal det vel skrives sånn igjen ..?) "ombygginger", det var like mye som ble anvendt i de vognene som på en kylling; motorer og understell.

For meg er en "ombygd" Høka-vogn alle de vognene (faktisk alle) som ble bygd om til enmannsbetjening.

Spøkefulger kaller jo SM83 for [i:2hhzjesv][b:2hhzjesv]Turbohøka[/b:2hhzjesv][/i:2hhzjesv], men noen Turbo var det jo i grunnen ikke over dem ...

Mvh Bjørn

Niels Bay
Indlæg: 818
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Oslo Sporveier nr. 203

Indlæg af Niels Bay » 9. sep 2019, 07:25

Nogle betragter Oslo Sporveiers vogn nr. 203 som en pendant til Københavns Sporvejes nr. 701.
Men hvorfor står der Leipzig lige bag fordøren :?:
IMG_2827.JPG
Oslo Sporveier nr. 203
IMG_2827.JPG (7.61 MiB) Vist 212 gange
IMG_2828.JPG
Teksten Leipzig i nærbillede
IMG_2828.JPG (2.37 MiB) Vist 212 gange
Begge billeder af Niels Bay lørdag d. 7. september 2019.
Med venlig hilsen

Niels Bay

Thomas de Laine
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Thomas de Laine » 9. sep 2019, 10:51

Niels Bay skrev:
9. sep 2019, 07:25
Nogle betragter Oslo Sporveiers vogn nr. 203 som en pendant til Københavns Sporvejes nr. 701.
Men hvorfor står der Leipzig lige bag fordøren :?:
OS havde en overgang navngivet sine sporvogne efter forskellige andre sporvejsbyer. Jeg mener, der var en liste i Bytrafik engang omkring 1991.
Thomas de Laine
Myldretid

Bjørn
Indlæg: 941
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Bjørn » 9. sep 2019, 16:53

Uha, uha, en SM83 er ingen pendant til KS 701. På Skjoldenæsholm er den noe for selv. Som Høka-vogn ville den har vært, men mer like Malmös G-vogn.
En SM83 er strengt tatt et nybygg basert på en Høka-vpns vognkasse. Dette, mine damer og herre, har vi vært gjennom før.

Angående navnet så er dette en markedsføringsgimmick. På et tidspunkt skulle alle moderne bybanevogner navngis etter suksessfulle sporveisbyer, og d'herre i ledelsen mente at en SM83 var en moderne bybanevogn. Så satte man igang og trødde om seg med bynavn, men jeg må innrømme at jeg på ingen måte kan gjengi hvilke vogner som fikk hvilke navn uten å lete opp en eller annen liste, og de gidder jeg ikke. De fikk ingen praktisk betydning og ble ikke brukt til noe.
Nå er jeg nyss hjemkommet fra Nordtrikk-møtet på Skjoldenæsholm. Her var i Odense og beså den nye sporvognslinja der, og erfarte at man der (også) vil navngi sporvognene.

Mvh Bjørn

Thomas de Laine
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Inngang bak! Nye trikker i Oslo 1952

Indlæg af Thomas de Laine » 9. sep 2019, 20:10

Listen i Bytrafik nr. 2, april 1991, var som følger:

101 Düsseldorf
102 Göteborg
104 Praha
114 Helsinki
121 Grenoble
126 Oslo
127 Basel
128 Wien
129 Hannover
130 Köln
131 Sacramento
132 Zürich
133 Tallinn
134 Budapest
135 Melbourne
136 Bremen
137 Milano
138 Amsterdam
139 Toronto
140 Chemnitz

261 Marseilles
262 Leningrad
263 Leipzig
264 San Diego
266 Würzburg
268 Zagreb
269 Norrköping
270 Brussel
Thomas de Laine
Myldretid

Besvar