KS 100, hvad er dette?

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
gnisten
Indlæg: 72
Tilmeldt: 21. jan 2012, 13:52

Re: KS 100, hvad er dette?

Indlæg af gnisten » 17. dec 2016, 10:51

Og så husker jeg bestemt, at jeg har set en stige engang i en eller anden remise ?
;-))
Bo

Bjørn
Indlæg: 944
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: KS 100, hvad er dette?

Indlæg af Bjørn » 17. dec 2016, 12:26

Ja, i remisene hadde man jo det, og man hadde selvsagt personal der som tok seg av sånt uten videre. Midt i Stormgadekrysset hadde du jo ikke det. Hvis snoren til stangen knækkede og stangen hoppet av, var det jo "bare" å entre opp via disse trinnene, fange stang, "reparere" snoren (en knute?), og så var det hele over før man nærmest rakk å sette igang hjelpeapparatet.
I Oslo hadde vi noe som het "taksikring", en smeltesikring som skulle beskytte motorene mot langvarig overbelastning, og som navnet sier, var plassert oppå taket. Som vognstyrer forventet man at du skulle kunne klare det, ned med strømavtager, opp på taket, skifte sikring (alt var der oppe, reserve sikring, skrunøkkel), ned igjen og opp med strømavtager, og inn med automaten, og avsted.

Man slapp hvis man var "svimmel" eller "usikker i forhold til de elektriske ledninger", og hvis du var jente og brukte nederdel til uniformen, men langt de fleste av pikene klatret opp der uansett; man var da en av gutta, og var man redd noen skulle se trusene, kunne man jo bare ta dem av, som en kvinnelig kollega uttrykte det ...

Imidlertid, skjørt eller ei, det gjaldt å vite hva man gjorde både i forhold til å klatre opp og ned og i forhold til "strømmen".

På moderne vogner med ståltak kan man jo ikke rase rundt oppå der, og med 750 volt i ledningen er det vel heller ikke så lurt, men "før"; tretak ellerisolerte gangbaner, 550 - 600 volt osv., var det om ikke dagligdagen, så altså noe du som vognstyrere burde kunne håndtere.

Livet kunne være spennende

Mvh Bjørn

Niels Bay
Indlæg: 824
Tilmeldt: 25. jul 2010, 20:20

Re: KS 100, hvad er dette?

Indlæg af Niels Bay » 4. nov 2019, 07:38

Niels Bay skrev:
16. dec 2016, 06:56
Umiddelbart husker jeg ikke, om der var samme anordning på scrapvognene :?:
IMG_0131.JPG
Scrapmotorvognene har også trin i dørkarmen.
IMG_2772.JPG
Lørdag d. 7. september 2019.
IMG_2772.JPG (1.07 MiB) Vist 144 gange
Med venlig hilsen

Niels Bay

Bjørn
Indlæg: 944
Tilmeldt: 19. aug 2010, 12:41

Re: KS 100, hvad er dette?

Indlæg af Bjørn » 12. nov 2019, 08:06

Type 701 hadde kanskje også trinn til taket?

Hva skulle man så der oppe? Redde stangen? Reparere en knekket snor? Sikring som skulle skiftes?

Mvh Bjørn

S.Christensen
Indlæg: 717
Tilmeldt: 18. aug 2010, 18:03

Re: KS 100, hvad er dette?

Indlæg af S.Christensen » 12. nov 2019, 11:37

Det var ikke tilladt at gå på taget af vogne af type 700 og 800, der har stål-tag. Derfor ingen trin på vognene.

Venlig hilsen
Svend Christensen

Besvar