Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Her kan linjehistorik for enhver form for bytrafik samles og diskuteres.

Redaktør: Jesper KD

Thomas de Laine
Indlæg: 89
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 4. nov 2019, 13:50

Linje/driftsændringer 15.12.2019
...
121 Oprettet Solrød Strand st.-(Solrød Byvej-Tværvej-Trylleskov Allé-Karlstrup Strandvej-Solrød Strandvej-Solrød Byvej (sløjferetning ukendt)-)Solrød Byvej-Jersie Strandvej-Københavnsvej-Egedesvej-Karlsvognen-Køge Nord st. (øst)-Karlsvognen-Egedesvej-Nylandsvej-Gl. Lyngvej-Ll. Lyngvej-Lyngvej-Stensbjergvej-Ølby st.-Stensbjergvej-Lyngvej-Københavnsvej-Tangmosevej-Værftsvej-Østre Banevej til Køge st. (øst, Østre Banevej) (120).
Sløjfen i Solrød skal køres med uret.
* Garage- og entreprenørændringer 15.12.2019 [BF291.18]
˙2A Fra Arriva Danmark A/S Gladsaxe (13,7 m-busser, udbud A8) til Arriva Danmark A/S Ryvang (el-ledbusser (lejlighedsopladning), udbud A17) [BF286.28-29+MY.DK].
˙18 Fra Arriva Danmark A/S Ryvang (udbud A15) til Anchersens Rute ApS Jernholmen med el-busser (garageopladning) (udbud A17).
147+156+157 Uændret Arriva Danmark A/S Ejby men fra udbud A8 til udbud A17 og el-busser (garageopladning) [MY.DK].
155+165+167+168 Fra Nobina Danmark A/S Glostrup (udbud A9) til Arriva Danmark A/S Ejby (udbud A17).
158+163+217 Uændret Arriva Danmark A/S Ejby men fra udbud A8 (162+217 midibusser) til udbud A17 (12 m-busser).
350S Fra Arriva Danmark A/S Ejby (13,7 m-busser, udbud A8) til Anchersens Rute ApS Jernholmen (13 m- og 13,2 m-busser, udbud A17) [BF.DK].

◦ Udbud A17 15.12.2019: [BF286.15-18+MY.DK+MY.DK+MY.DK]
˙2A, ˙18, 147, 155, 156, 157, 158, 163, 165, 167, 168, 217 og 350S.
Kontrakterne skifter en uge før køreplansskiftet, dvs. 8.12.19.
Øvrige linjeændringer
202Ax+600Sx Ekstrakørsel ved Arriva Danmark A/S Slangerup (udbud ?) fra senest 9.2019 (HVORNÅR?) [MY.DK].
...
* 230Rx Fra Arriva Danmark A/S Ejby (udbud ??) til Arriva Danmark A/S Slangerup (udbud ??) ET TIDSPUNKT MELLEM 14.4.2019 OG 9.2019 (HVORNÅR?) [MY.DK].
202Ax, 230Rx og 600Sx har været kørt af Slangerup mindst siden august. Bemærk, at Ejby garage også stadig kører ekstrature på 600S.
Thomas de Laine
Myldretid

Thomas de Laine
Indlæg: 89
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 4. nov 2019, 14:49

Jesper KD skrev:
6. okt 2019, 22:01
M4 Oprettet Primo/forår 2020 København H-Rådhuspladsen-Gl. Strand-Kgs. Nytorv-Marmorkirken-Østerport-Nordhavn-Orientkaj. De 39 tog i timen, som M3 og M4 skal ende med at have på fællesstrækningen, svarer til 92,3 sekunder [TdL].
Ja, eller de 92,5 sekunder mellem togene svarer til 38,9 tog i timen!
Thomas de Laine
Myldretid

Thomas de Laine
Indlæg: 89
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 4. nov 2019, 14:53

Jesper KD skrev:
1. okt 2019, 10:03
Ålholm Plads
Ålholm Plads fungerer kun som endestation i dagtimerne 12 dage endnu. Når Nyt Bynet træder i kraft 13.10.2019, forlænges linje 26 fra Ålholm Plads til Bellahøj, og fremover vil kun de nye natture på linje 10 i tidsrummet 0.30-5 vende på pladsen.
Det er en trafikplads med en lang historie, der fremover ikke længere vil være endestation i dagslys. Den første sporvognslinje, der vendte ved Roskildevej/Ålholmvej, var linje 19, der fra 10.12.1921 blev forlænget fra Valby Langgade/Nørretofte Allé (nuværende Langgade st.). Da linje 19 blev nedlagt 27.7.27, blev linje 15 i stedet forlænget fra Frederiksberg Runddel via Valby Langgade til Roskildevej/Ålholmvej. Fra 1.10.32 blev linje 6 i vintermyldretiderne forlænget fra Valby Langgade/Nørretofte Allé til Roskildevej/Ålholmvej (enkelte ture primært søn-hell. kørte dog til Roskildevej allerede fra 4.11.28). Fra 15.10.38 fortsatte alle ture på linje 6 til Roskildevej/Ålholmvej, og linje 15 blev forkortet til Valby Langgade/Skellet.
Da Københavns Sporveje begyndte at køre omnibusdrift, kom først linje 21 fra 29.8.34 og senere linje 22 fra 20.7.38 forbi Roskildevej/Ålholmvej - senere fulgt af mange andre.
Den senere linje 123, der blev oprettet 4.7.1920 - dvs. for knapt 100 år siden - mellem København og Klovtofte nord for Taastrup, kørte i begyndelsen til Peter Bangs Vej. Allerede fra 1922 blev endestationen dog ændret til Roskildevej/Ålholmvej, og her vendte linjen frem til 23.9.41, hvor den efter mange møder mellem Statsbanerne og Københavns Sporveje blev forlænget til den nye Valby Langgade st. (nu Langgade st.). Buslinjen var overtaget af DSB fra 1.4.34. Bussen fik linjenr. 123 fra 20.5.51 og som sådan kørte den til Langgade st. helt frem til 17.6.2001, hvor den blev forkortet til endestationen fra før 1941: Ålholm Plads - siden 24.3.2013 har den endda kun kørt til Glostrup st.
Pladsen Ålholmvej/Roskildevej fik fra 1948 navnet Ålholm Plads.
SHS' blad BYtrafik har haft mange fine artikler, der omhandler forskellige sporvogns-endestationer. Historien for Ålholm Plads har dog endnu ikke fundet vej til bladet.
Folkerummet på Ålholm Plads er opretholdt og bruges nu af linje 7A. Derimod kan man vist ikke stå på natbusserne på linje 10 inde på selve pladsen, selvom busserne vel stadig vender derinde om natten.
Thomas de Laine
Myldretid

Jesper KD
Indlæg: 346
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 5. nov 2019, 09:35

Thomas de Laine skrev:
4. nov 2019, 14:53
Jesper KD skrev:
1. okt 2019, 10:03
Ålholm Plads
Ålholm Plads fungerer kun som endestation i dagtimerne 12 dage endnu. Når Nyt Bynet træder i kraft 13.10.2019, forlænges linje 26 fra Ålholm Plads til Bellahøj, og fremover vil kun de nye natture på linje 10 i tidsrummet 0.30-5 vende på pladsen.
Det er en trafikplads med en lang historie, der fremover ikke længere vil være endestation i dagslys. Den første sporvognslinje, der vendte ved Roskildevej/Ålholmvej, var linje 19, der fra 10.12.1921 blev forlænget fra Valby Langgade/Nørretofte Allé (nuværende Langgade st.). Da linje 19 blev nedlagt 27.7.27, blev linje 15 i stedet forlænget fra Frederiksberg Runddel via Valby Langgade til Roskildevej/Ålholmvej. Fra 1.10.32 blev linje 6 i vintermyldretiderne forlænget fra Valby Langgade/Nørretofte Allé til Roskildevej/Ålholmvej (enkelte ture primært søn-hell. kørte dog til Roskildevej allerede fra 4.11.28). Fra 15.10.38 fortsatte alle ture på linje 6 til Roskildevej/Ålholmvej, og linje 15 blev forkortet til Valby Langgade/Skellet.
Da Københavns Sporveje begyndte at køre omnibusdrift, kom først linje 21 fra 29.8.34 og senere linje 22 fra 20.7.38 forbi Roskildevej/Ålholmvej - senere fulgt af mange andre.
Den senere linje 123, der blev oprettet 4.7.1920 - dvs. for knapt 100 år siden - mellem København og Klovtofte nord for Taastrup, kørte i begyndelsen til Peter Bangs Vej. Allerede fra 1922 blev endestationen dog ændret til Roskildevej/Ålholmvej, og her vendte linjen frem til 23.9.41, hvor den efter mange møder mellem Statsbanerne og Københavns Sporveje blev forlænget til den nye Valby Langgade st. (nu Langgade st.). Buslinjen var overtaget af DSB fra 1.4.34. Bussen fik linjenr. 123 fra 20.5.51 og som sådan kørte den til Langgade st. helt frem til 17.6.2001, hvor den blev forkortet til endestationen fra før 1941: Ålholm Plads - siden 24.3.2013 har den endda kun kørt til Glostrup st.
Pladsen Ålholmvej/Roskildevej fik fra 1948 navnet Ålholm Plads.
SHS' blad BYtrafik har haft mange fine artikler, der omhandler forskellige sporvogns-endestationer. Historien for Ålholm Plads har dog endnu ikke fundet vej til bladet.
Folkerummet på Ålholm Plads er opretholdt og bruges nu af linje 7A. Derimod kan man vist ikke stå på natbusserne på linje 10 inde på selve pladsen, selvom busserne vel stadig vender derinde om natten.
Der er i hvert fald ikke noget stoppestedsskilt til natbus-turene i sløjfen, så tror ikke man kan stå på i sløjfen. Jeg er ret sikker på, at folkerummet også benyttes af chauffører på linje 10 og 26.

342 Udvidet (21.10?)2019 så ekstrakørsel skoledage Ålsgårde st.>Ellekildehavevej>Skibstrup trinbræt>Skibstrup Stationsvej>Skibstrupvej>Falkenbergvej (formentlig IKKE via Falkenberg Plejehjem)>Skindersøvej>Nygård>Esrumvej>Møllebakken>Nygade>Kronborgvej>Aktivitetscentret Hamlet>Kronborgvej>Allégade>Havnegade>Jernbanegade>Helsingør st. Afgang fra Ålsgårde st. 8.01, ankomst Helsingør st. 8.21 - formentlig primært af hensyn til Erhvervsskolen Nordsjælland på Rasmus Knudsens Vej. Turen er ikke at finde i køreplanen eller Rejseplanen, men kun ved opslag på stoppestederne. Tak til Thomas H for oplysningen!

Jesper KD
Indlæg: 346
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 5. nov 2019, 09:49

Jesper KD skrev:
6. okt 2019, 22:01
Nyt Bynet: Linje/driftsændringer 13.10.2019
* 161 Forkortet så ej Stationsalleen-Herlev Hovedgade-Herlev Ringvej-Gladsaxe Ringvej-Gladsaxe Trafikpl.-Gladsaxe Møllevej-Møllemarken-Stengården st.-Gammelmosevej-Stengårds Allé-Bagsværdvej-Engelsborgvej->Christian X’s Alle>-Buddingevej til Lyngby st. (68) men til Herlev st. Uændret udbud A8 men fra Arriva Danmark A/S Gladsaxe til Arriva Danmark A/S Ejby.
Linje 161 flytter først fra Gladsaxe til Ejby fra december (8. eller 15.12.2019?) ifølge http://busfronten.dk/forum/viewtopic.php?p=9853#p9853

Thomas de Laine
Indlæg: 89
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 5. nov 2019, 10:39

Jesper KD skrev:
5. nov 2019, 09:35
342 Udvidet (21.10?)2019 så ekstrakørsel skoledage Ålsgårde st.>Ellekildehavevej>Skibstrup trinbræt>Skibstrup Stationsvej>Skibstrupvej>Falkenbergvej (formentlig IKKE via Falkenberg Plejehjem)>Skindersøvej>Nygård>Esrumvej>Møllebakken>Nygade>Kronborgvej>Aktivitetscentret Hamlet>Kronborgvej>Allégade>Havnegade>Jernbanegade>Helsingør st. Afgang fra Ålsgårde st. 8.01, ankomst Helsingør st. 8.21 - formentlig primært af hensyn til Erhvervsskolen Nordsjælland på Rasmus Knudsens Vej. Turen er ikke at finde i køreplanen eller Rejseplanen, men kun ved opslag på stoppestederne. Tak til Thomas H for oplysningen!
Ankomsttidspunktet til Helsingør st. er kl. 8.27, og turen var med i ekstrakørselsudbud E9, så den har kørt mindst siden august 2018. Den køres af Helsingør Turisttrafik med midibus (en af de tidligere servicebusser). Turen betjener følgende stoppesteder: Ålsgårde st., Bobakken, Heimdalsvænget, Møllevej, Skibstrup st., Skibstrupvej, Apperupvej, Skolestien, Nygård, Rødegårdsvej, Teglstrup, Klostermosestien, Erhvervsskolen, Wesselsvej, Uffesvej, Rolfsvej, Møllebakken, Nygade, Kulturværftet, Havnepladsen og Helsingør st.
Thomas de Laine
Myldretid

Jesper KD
Indlæg: 346
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 5. nov 2019, 11:23

Thomas de Laine skrev:
5. nov 2019, 10:39
Jesper KD skrev:
5. nov 2019, 09:35
342 Udvidet (21.10?)2019 så ekstrakørsel skoledage Ålsgårde st.>Ellekildehavevej>Skibstrup trinbræt>Skibstrup Stationsvej>Skibstrupvej>Falkenbergvej (formentlig IKKE via Falkenberg Plejehjem)>Skindersøvej>Nygård>Esrumvej>Møllebakken>Nygade>Kronborgvej>Aktivitetscentret Hamlet>Kronborgvej>Allégade>Havnegade>Jernbanegade>Helsingør st. Afgang fra Ålsgårde st. 8.01, ankomst Helsingør st. 8.21 - formentlig primært af hensyn til Erhvervsskolen Nordsjælland på Rasmus Knudsens Vej. Turen er ikke at finde i køreplanen eller Rejseplanen, men kun ved opslag på stoppestederne. Tak til Thomas H for oplysningen!
Ankomsttidspunktet til Helsingør st. er kl. 8.27, og turen var med i ekstrakørselsudbud E9, så den har kørt mindst siden august 2018. Den køres af Helsingør Turisttrafik med midibus (en af de tidligere servicebusser). Turen betjener følgende stoppesteder: Ålsgårde st., Bobakken, Heimdalsvænget, Møllevej, Skibstrup st., Skibstrupvej, Apperupvej, Skolestien, Nygård, Rødegårdsvej, Teglstrup, Klostermosestien, Erhvervsskolen, Wesselsvej, Uffesvej, Rolfsvej, Møllebakken, Nygade, Kulturværftet, Havnepladsen og Helsingør st.
På et stoppested i Ålsgårde er opsat en køreplanstavle, hvor ankomsttidspunktet er 8.21 - og datoen 21.10.2019 er nævnt nederst til højre i parentes.

Jesper KD
Indlæg: 346
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 8. nov 2019, 18:47

Jesper KD skrev:
4. aug 2019, 01:32
˙31 Midlertidigt omlagt 2.4-(14.12?)2019 så ej Smallegade-Ndr. Fasanvej i begge retninger men Hospitalsvej>Howitzvej mod Ålekistevej.
Omlægningen er muligvis ophørt senest i denne uge. Har både onsdag og i dag oplevet busser på linje 31, der kørte ad Smallegade-Ndr. Fasanvej mod Vanløse. På https://dinoffentligetransport.dk/31 står der nu intet om omlægningen (det gjorde der for et par uger siden), som heller ikke vises på rutekortet. Til gengæld viser den oploadede køreplan fra 13.10.2019, at der køres ad Howitzvej mod Vanløse. Nogen der ved mere?

Thomas de Laine
Indlæg: 89
Tilmeldt: 25. jul 2010, 22:04

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Thomas de Laine » 10. nov 2019, 19:57

Jesper KD skrev:
8. nov 2019, 18:47
Jesper KD skrev:
4. aug 2019, 01:32
˙31 Midlertidigt omlagt 2.4-(14.12?)2019 så ej Smallegade-Ndr. Fasanvej i begge retninger men Hospitalsvej>Howitzvej mod Ålekistevej.
Omlægningen er muligvis ophørt senest i denne uge. Har både onsdag og i dag oplevet busser på linje 31, der kørte ad Smallegade-Ndr. Fasanvej mod Vanløse. På https://dinoffentligetransport.dk/31 står der nu intet om omlægningen (det gjorde der for et par uger siden), som heller ikke vises på rutekortet. Til gengæld viser den oploadede køreplan fra 13.10.2019, at der køres ad Howitzvej mod Vanløse. Nogen der ved mere?
Stoppestedet på Howitzvej ved Solvej havde i hvert fald stadig i dag linje 31 med blandt linjerne på toppen.
Thomas de Laine
Myldretid

Jesper KD
Indlæg: 346
Tilmeldt: 27. jun 2011, 13:06

Re: Movia-linjeændringer i hovedstadsområdet

Indlæg af Jesper KD » 12. nov 2019, 21:23

DOT har som noget nyt udarbejdet nye trafikkort i samme design som Nyt Bynet, og de er opdelt for hver kommune: https://dinoffentligetransport.dk/trafi ... linjekort/
Der er altså ikke længere regionale trafikkort eller kort for hele Movia-området

Besvar