Det er et pænt stykke tid siden der har været skrevet noget om modeller her, men nu vil jeg da skrive om mine egne udgaver af KS 701 og Lunding vogn (I en anden tråd)
Jeg har tegnet den op i 3D og fået den printet.
Her er første prototype i H0 med lidt maling (Ja maling er ikke min stærkeste side), den endelige udgave bliver uden alle de hak på vognsiden og uden linie 2 numre:
Som undervogn er brugt et drev til en Wiener C1 motorvogn, lavet af firmaet Halling i Østrig, efter lidt afkortning passer det perfekt til 701!
Bogiesiderne er bliver også meget bedre i det endelige print.
Her er er afkortet C1 drev med 701 bogiesider på:
Her er 3D tegningen af den endelige udgave:
Nu man har den 3D tegning kan der jo nemt leges lidt med at lave en 1701 bivogn.
Der fandtes åbenbart 3 forslag til hvordan sådan en vogn kunne se ud.
I decembernummeret af Bytrafik 1976 har John Lundgren lavet fine tegninger af de 3 udgaver.
Den første udgave skulle se ca. sådan ud:
Den anden udgave med dobbeltdør forrest (Dog med afrundede vindueshjørner) her med motorvognen:
Det kunne nu blive et pænt vogntog, jeg laver nok en til mig selv.
Den tredie udgave var som den første, men med afrundede vinduer og uden udskæringer i skørtet ved bogierne.
Hilsen
Søren Gylden
KS 701 i model
KS 701 i model
Senest rettet af SørenG 9. aug 2022, 18:57, rettet i alt 2 gange.
Re: KS 701 i model
Her er et rigtigt 3D billede af min tegning.
Den printede 3D model er desværre bare ensfarvet grå, det varer nok nogen tid endnu inden man kan lave gode 3D print i flere farver - men det er på vej. Vognen er forberedt til lys i forlygte, linielanterner og destinationsskilt.
Indretning med sæder og konduktørpult kommer senere, men da drevet fylder en del bliver det noget lavt og sæderne vil formentlig kun kunne passe til "Den oversavede dame/herre"
Det vil være muligt at printe den ud i andre størrelser end H0 (1:87), så alt fra 1:160 til 1:10 vil da kunne lade sig gøre - men prisen stiger voldsomt med størrelsen.
Den vil komme til salg i H0 som umalet model, men jeg vil nu ikke udtale mig om prisen endnu.
Den printede 3D model er desværre bare ensfarvet grå, det varer nok nogen tid endnu inden man kan lave gode 3D print i flere farver - men det er på vej. Vognen er forberedt til lys i forlygte, linielanterner og destinationsskilt.
Indretning med sæder og konduktørpult kommer senere, men da drevet fylder en del bliver det noget lavt og sæderne vil formentlig kun kunne passe til "Den oversavede dame/herre"
Det vil være muligt at printe den ud i andre størrelser end H0 (1:87), så alt fra 1:160 til 1:10 vil da kunne lade sig gøre - men prisen stiger voldsomt med størrelsen.
Den vil komme til salg i H0 som umalet model, men jeg vil nu ikke udtale mig om prisen endnu.
Re: KS 701 i model
Så kom den seneste udgave hjem fra “trykkeriet”, den er vist ved at være ok.