Institutionsvogne m.m.

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Torsten

Re: Institutionsvogne m.m.

Indlæg af Torsten »

Ved nærmere eftertanke mangler der også KS 388, som stod/står ved Vejby i Nordsjælland.
KS 375 stod ved Ordrup i Nordvestsjælland. Jeg har selv inspiceret resterne.
Bjørn

Indlæg af Bjørn »

..., men drenge, de vognene som havnet i Bådmanstræde (eller noe), teller de i denne sammenheng? De ble jo sendt dit for hugging, ikke som oppstilte vogner, og hugging der, eller noe annet sted, er vel hugging og ikke oppstilling selv om huggerne tok lit tid på å fortinte dem?

Bare spør
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Bjørn skrev:..., men drenge, de vognene som havnet i Bådmanstræde (eller noe), teller de i denne sammenheng? De ble jo sendt dit for hugging, ikke som oppstilte vogner, og hugging der, eller noe annet sted, er vel hugging og ikke oppstilling selv om huggerne tok lit tid på å fortinte dem?

Bare spør
Det var ikke Bådsmandsstræde på Christianshavn, det var Bådehavnsgade i Sydhavnen. Om ikke andet ved man, at de ikke blev ophugget lokalt hos KS, som det ellers havde været praksis frem til januar 1964, hvorefter man begyndte at afbrænde udrangerede vogne på Pumpehusvej.

Ud af i alt 52 motorvogne fra det tidligere Frederiksberg Sporveje, blev 24 vogne angiveligt solgt til anvendelse som sommerhuse/fritidshuse o.l. Der er således en manko på 15 vogne ifølge listen på forsiden. Såfremt der er nogen, der har kendskab til yderligere oplysninger modtages gerne oplysninger herom.

Listen er d.d. opfateret med de seneste rettelser og tilføjelser.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Niels Bay skrev:
Bjørn skrev:..., men drenge, de vognene som havnet i Bådmanstræde (eller noe), teller de i denne sammenheng? De ble jo sendt dit for hugging, ikke som oppstilte vogner, og hugging der, eller noe annet sted, er vel hugging og ikke oppstilling selv om huggerne tok lit tid på å fortinte dem?

Bare spør
Det var ikke Bådsmandsstræde på Christianshavn, det var Bådehavnsgade i Sydhavnen. Om ikke andet ved man, at de ikke blev ophugget lokalt hos KS, som det ellers havde været praksis frem til januar 1964, hvorefter man begyndte at afbrænde udrangerede vogne på Pumpehusvej.

Ud af i alt 52 motorvogne fra det tidligere Frederiksberg Sporveje, blev 24 vogne angiveligt solgt til anvendelse som sommerhuse/fritidshuse o.l. Der er således en manko på 15 vogne ifølge listen på forsiden. Såfremt der er nogen, der har kendskab til yderligere oplysninger om disse og andre vogne modtages gerne oplysninger herom.

Med venlig hilsen

Niels Bay
Torsten

Indlæg af Torsten »

Min hukommelse har spillet mig et pus, da det ikke er KS 1038, men derimod KS 1039 der er opstillet ved Mullerup sammen med KS 1015.
Jeg er også kommet i tanke om KS 1054 som stod opstillet i Hedehusene. En vogn jeg selv var med til at hugge op engang i 80'erne.
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Torsten skrev:Min hukommelse har spillet mig et pus, da det ikke er KS 1038, men derimod KS 1039 der er opstillet ved Mullerup sammen med KS 1015.
Jeg er også kommet i tanke om KS 1054 som stod opstillet i Hedehusene. En vogn jeg selv var med til at hugge op engang i 80'erne.
Hvad så med 1038 (Ex DSS 274)? Er det så den, der har stået som sommerhus på Parkvej 21 i Søvang, Store Magleby. Ophugget i 1973. Hidtil anført som 1039 (Ex DKS 276)?

Vedr. 1054 går jeg så ud fra, at der er tale om ex DKS 286, eftersom scrapbivognen 1054 forefindes på Sporvejsmuseet Skjoldenædholm.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Bjørn

Indlæg af Bjørn »

Niels Bay skrev:

Bare spør

Ud af i alt 52 motorvogne fra det tidligere Frederiksberg Sporveje, blev 24 vogne angiveligt solgt til anvendelse som sommerhuse/fritidshuse o.l. Der er således en manko på 15 vogne ifølge listen på forsiden. Såfremt der er nogen, der har kendskab til yderligere oplysninger modtages gerne oplysninger herom.

Ok, men de vognene som havnet i Bådhavnsgade (ih, jeg klarer å skrive av ...) hører vel strengt tatt innunder vogner som går til opphugging uten å ha blitt "utplassert", liksom alt som avbrendes i Syhaven eller hugges opp i remisene, og ikke under institusjonsvogner, de går jo rett til hugging. Det må jo være det samme om det skjer "her" eller "der"?

Mvh Bjørn
Torsten

Indlæg af Torsten »

Jeg ved ikke om den vogn som stod i Søvang var KS 1038, men der findes et billede fra Mullerup, der klart viser vognnumrene på 1015 og altså 1039.
Ja - det er KS 1054 ex DKS 286 der stod i Hedehusene.
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Der er tilføjet nogle enkelte vogne, SS 11 (Sølvgadens Sporvejsselskab) og KSS (Kjøbenhavns Sporvei-Selskab) 56 samt 1049, 1055 - 1058 og 1062. Derudover rettelser i henhold til Torstens meddelelser fra de seneste dage.

De vogne der kom til Bådehavnsgade stod til at begynde med som oplag/depot for autodele, hvilket står at læse på side 26/27 i billedhæftet 608 bivogne på 100 måder.

En anden ting m.h.t. Bådehavnsgade er, at det lige fra gammel tid har været et interesant område med blandet islæt. Forskellige småindustrivirksomheder, herunder småskibsindustri, fiskerivirksomhed m.v. Derudover kolonihaver lige i nærheden. Der var altid en eller anden derude, som kunne fikse noget. Det havde tidligere ry for at være lidt af et Klondyke-område. Og så ikke et ord om eventuelle lyssky affærer.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Flg. er er tilføjet:

Bivogn 1010 ex KSS 79 - DKS 229.

Desuden nogle tidligere Frederiksberg-bivogne, 1075 (EX FS 64) og 1079 (EX FS 68).
Med venlig hilsen

Niels Bay
Besvar