Navn på folkerumsbygning.

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
Besvar
Erik V. Pedersen

Navn på folkerumsbygning.

Indlæg af Erik V. Pedersen »

Hej.

Som dreng omtale min mor (fra Brønshøj), at folkerumsbygningen på Brønshøj Torv blandt de lokale / sporvejspersonalet / i folkemunde blev omtalt som "De syv små hjem". Kender andre til dette ??? Kunne det evt. være bygningen i Husum ???

Erik V. Pedersen.
Niels Bay

Re: Navn på folkerumsbygning.

Indlæg af Niels Bay »

Jeg har aldrig hørt tale om den benævnelse af folkerumslokalerne i den nordvestlige del af byen, men der er ingen tvivl om, at det er afledt af den mondæne restaurant, 7 smaa hjem beliggende i Jernbanegade 4 lige ved siden af Dagmar Bio.
7 smaa hjem var etableret i 1951 af restauratør Oscar Pedersen. Restauranten lukkede i 1983. Tiden var desværre løbet fra den stil. 7 smaa hjem havde tlf.nr. CE 10295, senere 11 02 95.

Se billede af restauranten her: https://i.pinimg.com/originals/46/ac/d2 ... 2271dd.jpg

Lige overfor 7 smaa hjem lå Jørgensens Rejsebureau, der i en årrække udgav DSB togplan i blåt omslag samt Danmarks Rejseforbindelser i grønt omslag, der endvidere havde medtaget rutebil- og skibsforbindelser, hhv. gule og røde sider. Sporvejenes buslinier var dog ikke medtaget men det var f.eks. Herlev-Ruterne, De forenede Rutebiler og Stephansens Rutebiler. Jørgensens Rejsebureau havde tlf.nr. CE 2251 samt BY 9580 og BY 9642.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Erik V. Pedersen

Hej Niels.

Tak for svar.

Jeg er heller ikke i tvivl om oprindelsen for navnet, og tænkte mig muligheden af nogle, dengang yngre, nu ældre medarbejdere / sporvejsinteresserede kendte til det. Jeg har ikke tegninger af folkerumsbygningen(-erne) Brønshøj Torv(og Husum Torv), men det er der vel læsere / seere af dette forum der har ! ?

Er der noget i bygningens (-ernes) indretning (mange "smårum" i st. f. et eller to større lokaler) der kunne give anledning til det eventuelle navn. Har andet i rummenes udseende kunne give anledning dertil ?

Linie 2 kørte næsten lige forbi "de rigtige" syv små hjem ved Rådhuspladsen og kørte rundt om folkerumsbygningen på Brønshøj Torv. Kan en vognstyrer på linie 2 (på vej mod Brønshøj) have kikket til venstre ved passagen af Dagmarsgade og set "De syv små Hjem" og set en sammenhæng ved kørselen rundt om Bygningen på Brønshøj Torv, eller under opholde i bygningen

Min mor var født i Brønshøj (lige ved torvet) og tilbragte hele sin barndom / ungdom i den daværende "lille landsby". Hun blev som ung pige "ansat" som "telefonistinde" på den helt gamle "telefoncentral" i Brønshøj (dengang "telefoncentralen" kun var et "omstillingsbord" på størrelse med et gammelt opretstående klaver og lå i et mindre hus på sydsiden af Frederikssundsvej - lige overfor Brønshøjholms Allé). Det var før telefonnumre blev indført. Man bad bare om xxxxgård, gårdejer Hansen eller lign. Så blev telefonnumre indført, og de unge telefonist-piger blev pludselig meget uglesete og udskældte. De gamle "stolte" gårdejere var aldeles ikke til sinds, at benytte telefonnumre. De havde altid bare bedt om xxxxgården, gårdejer Hansen eller lign -- og det skulle sådan nogle "piger" ikke lave om på. Det ville de blive ved med.

Bag telefonpigerne (een eller to, hvis der var travlt) sad eller gik centralbestyreren (som min mor dengang var ansat af) og skumlede og forlangte, at "pigerne" kun ekspederede "kunderne", hvis de brugte de tildelte numre ! ! ! Da den nye, "rigtige" telefoncentral BElla (i Håbets Allé) blev åbnet, blev min mor ansat på denne central, nu som KTAS-ansat

Stort ser hele familien (søstre / brødre, bedste veninder / venner) blev boende i området, lige omkring eller på torvet (to af dem boede i hver sin lejlighed på hhv. 2. og 4. etage, i begge tilfælde med udsigt over torvet på den ene side og Brønshøj kirke (og kirkegård). Jeg blev selv født ca. 75-100 m fra torvet.

Alle er desværre "væk" nu - der er ingen hjælp at hente, men de boede der til deres dages ende og blev begravet på kirkegården lige "bag lejlighederne"). Til det sidste bevarede de den "almindelige" interesse for sporvognene, der var "deres" transportmiddel.

"De syv små hjem" -- Er der andre bud på dette navn og evt. tilknytning til folkerumsbygningen på Brønshøj Torv (måske Husum / Husum Torv).

Erik V.
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Hej Erik

Har du prøvet at høre, om Brønshøj-Husum Avis ved noget :?: De har gennem tiden haft flere artikler om sporvogne. Eller måske de kan efterlyse noget herom.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Erik V. Pedersen

Tak for endnu et svar.

I går skrev jeg lidt om familiens tilknytning til Brønshøj / Brønshøj Torv samt Brønshøjs ældste "telefoncentral" på Frederikssundsvej, lige overfor Brønshøjholms Allé, hvor min mor var "telefondame (-pige)". Hendes sidste 30 år kom til at gå i en lejlighed i en ejendom bygget på grunden eller nabogrunden til den gamle "central" (Brønshøj Ungdomshus).

Der fik hun ugentlig Brønshøj/Husum Avis og jeg så jævnligt -dengang, det er nu snart 30 år siden- avisens både korte og lange indlæg / fotos omkring sporvognsdriften i "gamle dage".

Nej, --det har jeg ikke tænkt på. I første omgang tænkte jeg da, at Sporvejsforum var lige netop stedet, men det er jo altsammen maaaange år siden, --så . . .

Det kunne da være nærliggende at forsøge.

================================================
================================================

Brønshøj / Husum Avis er nu tilskrevet.

Erik V.

.
Erik V. Pedersen

Som nævnt -- Brønshøj /Husum avis er tilskrevet.

Desværre, det gav ikke noget egentligt resultat. Man henviste blot til at læse de artikler, der var bragt i tidens løb, og dér fandt jeg ikke noget.

Er Brønshøj Torv (måske Husum Torv) det eneste tilfælde med et sådant "kælenavn", eller kendes det fra andre endestationer ?

Erik V.

.
Besvar