Institutionsvogne m.m.

Alle emner med relevans for det gamle Københavns Sporveje, Nesa m.m.
JesperH

Re: Institutionsvogne m.m.

Indlæg af JesperH »

Hej Niels
Det var 266 der blev brugt fra Hovedværkstedet og til rangering af vogne til Pumpehusvej... se på vognstyrer.dk under vogn 266 og her vil du se den med en bogievogn på slæb over Dronning Louises Bro engang i 1967-68 mod Pumpehusvej. HT Museet lukkede i 2003.... Henrik Effersøe ved hvornår 1308 blev købt, da han stod for HT Museet i 1990erne.
267 var primært stationeret i Svanemøllen efter udrangeringen i maj 1966.... Svanemøllen havde vist 267 og 269 som rangervogne... 292 og 293 var i Sundby (292 blev også brugt i Valby), 266 var på Hovedværkstedet, 261 var i Nørrebro... 257 blev solgt i 1967 til Irma, 275 var i Svanemøllen i SHS regi fra 1967, 190 stod i KS regi først i Svanemøllen så i Valby. 276 var på Hovedværkstedet indtil perronen blev skåret af i forbindelse med Københavns jubilæum i 1967.
I 1969 var der kun 3 rangervogne tilbage af hovedvognstypen 266,292 og 293 men de blev desværre brændt af i sommeren 1969, K.N Andersen ville jo helst brænde alt. Selv vognene i Valby var også ved at blive sendt på lossepladsen pga. ham.
Erik V. Pedersen

Indlæg af Erik V. Pedersen »

Hej.

Apropos opdatering:

KS 227 - se venligst min hj.side: http://evp.dk/index.php?page=september-2015 under d. 6. august 2015, nederst på siden.

Vognen endte på en legeplads i Aakirkeby, hvor den blev pyroman-afbrændt 9 mdr. efter opstillingen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=september-2015
Niels Bay

Indlæg af Niels Bay »

Erik V. Pedersen skrev:Hej.

Apropos opdatering:

KS 227 - se venligst min hj.side: http://evp.dk/index.php?page=september-2015 under d. 6. august 2015, nederst på siden.

Vognen endte på en legeplads i Aakirkeby, hvor den blev pyroman-afbrændt 9 mdr. efter opstillingen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=september-2015
Listen i indledningen er opdateret i overensstemmelse hermed.
Med venlig hilsen

Niels Bay
Michael Olsen

Indlæg af Michael Olsen »

I listen på det første indlæg i denne tråd står der om bivogn 1264: 1264 Gl. Kongevej, Frederiksberg 1961.

Det kan jeg ikke få til at stemme med nedenstående nyerhvervede foto af Torben Liebst, der viser KS 1264 i andre omgivelser end Gl. Kongevej. Den kan selvfølgelig være flyttet senere. Har I et bud på sammenhængen?

Mvh Michael
Vedhæftede filer
1264-2.jpg
Henrik Jensen

Indlæg af Henrik Jensen »

Hej

I følge et opslag fra i går på Facebook, den lukkede gruppe "Jernbanearkæologi og nostalgi", eksisterer ÅS 9 fortsat på Tirsdalens Børnehave i Randers.Og hvis man ser efter på både Krak og Google, kan man se taget på vognen. Så der er altså mindst en institutionsvogn, der har overlevet mere 40 års udendørs legepladstilværelse. Man kan ikke se i opslaget, hvordan vognens tilstand er. Men den er tilsyneladende blevet malet, da man ikke kan se vognnummeret.

I følge vognbogen blev 11 motor og 13 bivogne fra ÅS opstillet på institutioner. I listen i denne tråd er kun omtalt 4 motor- og 2- bivogne. Er der nogen her, der kender til de øvrige 7 og 11 vogne?

Med venlig hilsen
Henrik
Thorbjørn

Indlæg af Thorbjørn »

Vognen kan ses her
https://binged.it/2D50VHy

Mvh
Thorbjørn
Erik V. Pedersen

Indlæg af Erik V. Pedersen »

Bivognen KS 1537 stod iflg. nogle lokale beboere i Magleparken -- ikke Hedeparken.
Den stod der, til den -også iflg. lokale beboere- blev brændt af (tidspunkt ukendt).

Hilsen,
Erik V.
http://www.evp.dk
Henrik Jensen

Indlæg af Henrik Jensen »

Hej

I listen i starten af denne tråd er Århus-vognene kun sporadisk berørt, idet der kun er omtalt 4 motor- og 2 bivogne som institutionsvogne. I følge vognbogens afsnit 14.11 blev 13 motor- og 11 bivogne sendt til institutioner. Jeg havde set frem til at vognbogens detailafsnit om de århusianske efterkrigsvogne (afsnit 7.15 og 7.24) ville indeholde detaljer om den enkelte vogns skæbne. Imidlertid blev jeg skuffet, da jeg tidligere på måneden modtog disse afsnit. Her skriver man blot i 7.15 (og næsten ordret i 7.24) "Ved sporvejsdriftens ophør blev enkete vogne ophugget, mens forholdsvis mange blev institutionsvogne". Er der nogen her, der ved, hvorfor der ikke er detaljerede oplysninger om den enkelte vogn i disse to afsnit? I alle øvrige vognafsnit er den enkelte vogns skæbne anført; ophugget, afbrændt, institutionsvogn, museumsvogn e. l.

En generel observation vedr. vognbogen: Det virker desværre som om kvaliteten på det seneste har været faldende i de udgivne afsnit.
Eksempler: I omtalen af ÅS 1 - 20 (7.15) bliver de forskellige modifikationer som gummiaffjedrede hjul og gummilistevinduer blot omtalt ved enkelte sætninger i teksten. I det tilsvarende afsnit om KS 447 - 490 er der datoer for hvornår, den enkelte vogn blev idriftsat efter tilsvarende ændringer.
At der fandtes to varianter af gummilistevinduer på ÅS 1 - 20 (antal trækruder) fremgår kun af en billedtekst, som virker lidt tilfældig. 12 vogne havde 2 og 6 havde 4 trækruder.
Og i det i 2016 udgivne afsnit 14.11 blev Mariager-Handest Veteran Jernbane anført som modtager af et vogntog, selvom dette tilsyneladende ikke er korrekt.
Nogle af disse eksempler kan naturligvis være forårsaget af mangel på oplysninger i arkiverne, men det kunne så være anført.

Jeg anerkender til fulde at redaktionen har været udfordret af mange forhold, men dette er også blot en observation.

Med venlig hilsen
Henrik
S.Christensen

Indlæg af S.Christensen »

Institutionsvogne hører ikke hjemme i afsnittene om de enkelte vogntyper. I afsnit 14.11 står de oplysninger, som vi har. Århus Kommune har antagelig tilbudt vognene til diverse kommunale skoler, børnehaver m.v., men noget samlet billede har vi simpelt hen ikke. Måske har der været for få entusiaster, der har gået rundt og noteret sig noget om emnet. Vi ved naturligvis noget om enkelte vogne; men da vi ikke kender alle, har vi valgt ikke at lave en ukomplet liste. Det er et valg, men det skal jo træffes!
Der kan heller ikke laves en komplet liste for København, thi KS noterede sig købers navn og adresse, men ikke andet end eksempelvis "Slagtermester P. Olsen, Amager Boulevard 17, 4. sal th. (Fiktiv adresse!), men man har jo ikke leveret en gammel sporvogn på 4. sal!

Hvis man studerer vinduerne på alle ÅS-vognene, vil man finde mindst tre varianter, måske fire! Det tyder også på, at nogle vogne har fået skiftet ruder mere end én gang. Redaktionen har bestræbt sig på ved billedvalget at få flere varianter med. Det tyder på at de gennemgående trækruder med aluminiumsrammer er de senest skiftede.

På redaktionen af "Vognbogens" vegne
Svend Christensen
Bjørn

Indlæg af Bjørn »

Her er det vel viktig å minne alle om at dette er noe folk har satt sammen på, sin fritid, og hadde ikke de gjort det, så hadde det aldri blitt noen vognbok overhodet.
Desverre har man vel valgt en langsom løsning. Jeg tror jeg har abonert på dette sidne jeg ble medlem på 70-tallet.

Allikevel vil jeg gi Henrik litt rett; f.eks. skiller ÅS 13 - 20 seg ut med en annen undervogn som er nokså markant. Det burde vært reflektert en i tegning og/eller bilde. Det samme gjelder jo dørene som er annereldes på de moderniserte og de umoderniserte vognene. Også plantegingen av bivognene er jo forskjellige på dem ; toretningsversjon uten konduktørplass vs. enretningsversjon m/ konduktørplass. Dette er jo på linje med andre vogntyper som har gjennomgått markante endringer.

Mvh Bjørn
Besvar