Vekselstrøm ?

Alverdens emner omkring udenlandske sporveje. Vis gerne dine feriebilleder!
Besvar
gnisten

Vekselstrøm ?

Indlæg af gnisten »

I anledning af at Århus Letbane (750 volt=) skal have så mange omformerstationer fik jeg et spørgsmål: Findes der i det hele taget byer, hvor sporvognene kører på vekselstrøm ? Selv kunne jeg ikke komme i tanker om nogen - og kender jo udmærket de tekniske argumenter. Var der engang for længe siden noget med "interurbans" i USA ?
venligst
Bo
Bjørn

Re: Vekselstrøm ?

Indlæg af Bjørn »

Stubaitalbahn ved Innsbruck, i den grad den kan kalles sporvei, hadde vekselstrømsdrift i gamle dager.

Mvh Bjørb
S.Christensen

Indlæg af S.Christensen »

Stubaitalbahn, som i dag er integreret i sporvejssystemet i Innsbruck, var tidligere en isoleret bane, der kørte på enfaset vekselstrøm, 50 Hz, 1000 V.

Der har været enkelte små forsøgsstrækninger med trefaset vekselstrøm, men det krævede to fra hinanden isolerede luftledninger. Jeg har ikke hørt om interurbans i USA med vekselstrøm, men der har jo været talrig, så intet kan udelukkes.

Når man ved moderne sporveje anlægger mange understationer, skyldes det, at de stort set kan passe sig selv, og er små og relativt billige. Tidligere foretrak man færre understationer, men med flere fødedistrikter for hver understation. Århus Sporveje havde således kun to understationer (på kraftværket i Spanien og på Trøjborg).

Man vil af sikkerhedsgrunde helst ikke have en højere spænding end ca. 750 V over gader og veje, men der er flere eksempler på, at man havde højere spænding på forstads- og landstrækninger. Ekebergbanen i Oslo kørte tidligere på 600 V i byen og med 1200 V på egen bane. I dag anvendes 750 V på hele strækningen. (Bjørn kan sikkert give flere detaljer)

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Bjørn

Indlæg af Bjørn »

Det ble bygd noen interurban-linjer i USA med vekselstrømsdrift, enten 6600 volt eller 13 000 volt, men alle ble etter hvert lagt om til likestrømsdrift eller avviklet; man fant AC-inretningene unødig kompliserte og tunge, på den tiden fordret jo reguleringsteknikken tunge transformatorer. F.eks. ble det bygd lokomotiver hvor AC ble omformet til DC ombord ved hjelp av roterende omformer eller endog kvikksølvdamplikerettere.
Sikkert svært handy ....

I "vårt nærområde" er det jo som Sven nevner Ekebergbanen som fra 1917 til 1974 anvendte 1200 volt likestrøm, men vi skal også huske på Sundsvall - Skön som benyttet 1650 volt likestrøm også i gatetrafikk etter at "stadsspårvägen" ble lagt ned, Örbybanan ved Stockholm som hadde 900 volt og vel Angeredsbanan i Göteborg som hadde 820 volt eller noe slikt(?).

Mon ikke "Linksufrige Thunerseebahn" (mulig det var "rechtsufriges...") benyttet så vidt jeg husker 1100 volt likestrøm, et opplegg som ble vidreført da trolleybusser erstattet sporvognene.

Ekebergbanen kunne nøyes med en omformarstasjon ved 1200 volt. Den var plassert på Holtet, mne det var flere agregater, tre eller fire tror jeg. Det var mating ved Bråten, Holtet, Sjømannsskolen og til Simensbråtenlinja. Ting tydet på at det nok ikke var 1200 volt nede i Gamlebyen eller ute på Ljabru ved sterk belastning.

Mvh Bjørn
gnisten

Indlæg af gnisten »

Tak for svarene. De franske jernbaner har forsøgt sig med kviksølvensrettere om bord i 50-erne. Rigtig galt gik det med nærbanen (ikke underground'en) i Glasgow i 1961. Men nu om dage kan halvlederteknik for højspænding vel evt. komme på tale i teknisk henseende; formentlig ikke i økonomisk ved de spændinger der er tale om.
venlig hilsen
Bo
Besvar